VW Passat 2012 batteri dött, hur öppnar jag dörren?

Profilnamn
17 november 2020 · 2 Inlägg

Hej,

Vår bil har stått länge i garaget utan att den blivit rörd (vi snackar 3 månader) och idag när jag skulle köra ut bilen så försökte jag låsa upp den med nyckeln men fick ingen som helst respons från bilen. Tog då ut den lilla nyckeln ur nyckeln (?) (Hoppas ni förstår) och tog av plastlocket som sitter vid dörrhandtaget för att låsa upp den genom de håller, men även de fungerade inte. Antar att batteriet är dött. Hur ska jag göra?

Krusty88
18 november 2020 · 36 Inlägg

Antingen får man hissa upp bilen och koppla starthjälp på plus kabeln på startmotorn eller om har bilen drag brukar man kan koppla på ström via dragkontakten

Cuefa Ain't no place like home...
18 november 2020 · 4 628 Inlägg

Profilnamn skrev:
Hej,

Vår bil har stått länge i garaget utan att den blivit rörd (vi snackar 3 månader) och idag när jag skulle köra ut bilen så försökte jag låsa upp den med nyckeln men fick ingen som helst respons från bilen. Tog då ut den lilla nyckeln ur nyckeln (?) (Hoppas ni förstår) och tog av plastlocket som sitter vid dörrhandtaget för att låsa upp den genom de håller, men även de fungerade inte. Antar att batteriet är dött. Hur ska jag göra?

Du ska inte behöva batteri för att låsa upp dörren fysiskt med nödnyckeln, däremot måste man vrida den rätt långt motsols, inte bara 90 grader utan oftast en liiten bit till. Sen ska den gå upp.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
18 november 2020 · 10 244 Inlägg

Profilnamn skrev:
Tog då ut den lilla nyckeln ur nyckeln (?) (Hoppas ni förstår) och tog av plastlocket som sitter vid dörrhandtaget för att låsa upp den genom de håller, men även de fungerade inte.

På vilket sätt fungerade det inte? Går den inte att vrida eller händer inget när du vrider?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Profilnamn
18 november 2020 · 2 Inlägg

Cuefa skrev:

Profilnamn skrev:
Hej,

Vår bil har stått länge i garaget utan att den blivit rörd (vi snackar 3 månader) och idag när jag skulle köra ut bilen så försökte jag låsa upp den med nyckeln men fick ingen som helst respons från bilen. Tog då ut den lilla nyckeln ur nyckeln (?) (Hoppas ni förstår) och tog av plastlocket som sitter vid dörrhandtaget för att låsa upp den genom de håller, men även de fungerade inte. Antar att batteriet är dött. Hur ska jag göra?

Du ska inte behöva batteri för att låsa upp dörren fysiskt med nödnyckeln, däremot måste man vrida den rätt långt motsols, inte bara 90 grader utan oftast en liiten bit till. Sen ska den gå upp.

Ahhhha!!!! Detta visste jag inte, utan jag gjorde som du beskrev, vred endast 90 grader. Kom nu in i bilen, ska bara klura ut hur jag ska få ut bilen ur garaget när bilen är dött..................

Tack så jättemycket för hjälpen!!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 november 2020 · 14 007 Inlägg

Profilnamn skrev:

Cuefa skrev:

Profilnamn skrev:
Hej,

Vår bil har stått länge i garaget utan att den blivit rörd (vi snackar 3 månader) och idag när jag skulle köra ut bilen så försökte jag låsa upp den med nyckeln men fick ingen som helst respons från bilen. Tog då ut den lilla nyckeln ur nyckeln (?) (Hoppas ni förstår) och tog av plastlocket som sitter vid dörrhandtaget för att låsa upp den genom de håller, men även de fungerade inte. Antar att batteriet är dött. Hur ska jag göra?

Du ska inte behöva batteri för att låsa upp dörren fysiskt med nödnyckeln, däremot måste man vrida den rätt långt motsols, inte bara 90 grader utan oftast en liiten bit till. Sen ska den gå upp.

Ahhhha!!!! Detta visste jag inte, utan jag gjorde som du beskrev, vred endast 90 grader. Kom nu in i bilen, ska bara klura ut hur jag ska få ut bilen ur garaget när bilen är dött..................

Tack så jättemycket för hjälpen!!

Ta starthjälp!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
18 november 2020 · 4 628 Inlägg

Profilnamn skrev:

Cuefa skrev:

Profilnamn skrev:
Hej,

Vår bil har stått länge i garaget utan att den blivit rörd (vi snackar 3 månader) och idag när jag skulle köra ut bilen så försökte jag låsa upp den med nyckeln men fick ingen som helst respons från bilen. Tog då ut den lilla nyckeln ur nyckeln (?) (Hoppas ni förstår) och tog av plastlocket som sitter vid dörrhandtaget för att låsa upp den genom de håller, men även de fungerade inte. Antar att batteriet är dött. Hur ska jag göra?

Du ska inte behöva batteri för att låsa upp dörren fysiskt med nödnyckeln, däremot måste man vrida den rätt långt motsols, inte bara 90 grader utan oftast en liiten bit till. Sen ska den gå upp.

Ahhhha!!!! Detta visste jag inte, utan jag gjorde som du beskrev, vred endast 90 grader. Kom nu in i bilen, ska bara klura ut hur jag ska få ut bilen ur garaget när bilen är dött..................

Tack så jättemycket för hjälpen!!

Gott så.
Har du värmare i bilen?
i så fall kan det vara så att du har dubbla batterier i bilen, ett under huven (startbatteri) och ett i ena sidan av bagageutrymmet (driver värmaren). Har du långa startkablar kan du kanske kabla igång bilen mha batteriet i bakluckan.

Annars, som Benny sa, en startbooster så är du igång sen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
jaka54
19 november 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Är det inte bara att öppna huven och ladda batteriet?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2020 · 17 376 Inlägg

Är batteriet helt dött och nere på 0 volt kan det vara läge att köpa ett nytt. I Synnerhet om bilen står still långa perioder.

På tal om det: Brukar ni ofta låta bilen stå så länge så ta av batteripolen. Annars är det lönlöst även nästa gång. Annars om det finns keyless i bilen så stäng av den funktionen så slipper bilen hela tiden lyssna efter nyckeln, det drar ström och dränerar den på 10-14 dagar.

Investera i en startbooster kan vara en bra idé med. Den laddar man hemma.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang