Tips och Råd av inköp Rockford ljudsystem till grabbens A -traktor bygge. Budget ca 15-25000kr

jonas8000
16 november 2020 · 3 Inlägg

Hej
Tacksam för lite tips

Ska bygga ljud i grabben a - traktor, han lyssnar nog på all musik
Han behöver inte Hifi ljud, han är tondövsad

Det är en Audi A4 2011 så stereon byter jag inte.
Behövs en ljudprossesor? eller räcker det med högnivå adapter

Jag skulle vilja ha tryck i ljudet, men det kanske 4st PPS4-8 Punch mid inte räcker?

Några funderingar dom har ju kampanj på Rockford
Eller ska man satsa på nått helt annat?

Tänkte mig 2x10 eller 2x12  P2 eller P3 vad tycker ni
Nackdelen med P3 att jag inte hittar inte något rockford steg som passar p3
var lite sugen och ha allt i samma märke eller vad tycker ni?
Är det bättre och köpa p3 vilket slutsteg då?
Jag har kunskap och bygga själv, eller ska man köpa färdig låda.


2st Rockford P2D412     Basar                     
1st Rockford  R2-1200X1  Monoslusteg   

4-pack Rockford  PPS4-8 Punch Pro 8tum   
1st  Rockford  R2-500X4 Slutsteg 4ch

1st  Rockford P165-SI 6,5tums kit  (om det passar bilen)
1st  Rockford  R2-200X2 slutsteg 2ch

Ca 15000kr är detta, utan ljudprosseror och kablar

ipren4
17 november 2020 · 17 Inlägg

Polaren har en -09 A4 (B8 generation) och för att kunna använda slutsteg så räckte det med en hög/lågnivåomvandlare. Mycket mer än så vill jag inte gå in och svara på eftersom jag inte är superkunnig på ljud, speciellt inte på moderna bilar smile

granadadr
17 november 2020 · 7 290 Inlägg

jag personligen gillar 10" bäst,, mindre slöa i basen,, mer rappa så att säga,, OM du vill köpa en billig processor har jag en rf 360 NY i kartong smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
jonas8000
17 november 2020 · 3 Inlägg

Tack ipren4
Då ska jag fundera på 10
skicka ett medd om ljudprocessorn

Lucif3r
17 november 2020 · 2 215 Inlägg

Storlek beror ju lite på vad man är ute efter... Rent generellt så är väl 10"are lite "snärtigare" i basen, medans 12"are kan gå lite djupare. Personligen tycker jag, överlag, 10" låter bäst med den typ av musik jag spelar(jag har också vuxit ifrån "spela för hela området"-stadiet :p).

Men det slutliga resultatet beror helt på hur man bygger och stämmer av lådan, samt vad man driver den med.

Något annat som bör tas med i åtanke är ljuddämpning. Nu vet jag inte exakt hur väl dämpad en så pass ny audi är, men jag är tämligen säker på att det kommer rassla och skrammla i hela bilen om du bara stoppar in massa basar i bilen utan att ljuddämpa bilen.
Skrammel och rassel hör man även som totalt tondöv, och knappast något som kommer impa på kompisarna vid korvmojjen wink (eller vart nu ungarna håller till nu för tiden)

jonas8000
17 november 2020 · 3 Inlägg

Tack får passa och lägga i dämpmatta medans jag bygger, tråkigt om skramlet spelar högre än musiken, behövs det även fram i dörrarna?

Lucif3r
17 november 2020 · 2 215 Inlägg

Rent generellt brukar dörrar vara det som skramlar mest.

granadadr
18 november 2020 · 7 290 Inlägg

Lucif3r skrev:
Rent generellt brukar dörrar vara det som skramlar mest.

finns mkt som kan skapa resonanser i en bil wink tro mig,, höll på med billjud på 90 talet,, tävlade för RF smile

Lucif3r
18 november 2020 · 2 215 Inlägg

granadadr skrev:

Lucif3r skrev:
Rent generellt brukar dörrar vara det som skramlar mest.

finns mkt som kan skapa resonanser i en bil wink tro mig,, höll på med billjud på 90 talet,, tävlade för RF smile

Givetvis, det mesta i en bil kan skramla och låta h-e. Men dörrar är ju ofta väldigt klena i plåten, innehåller mycket "skit"(stag osv) och monteringen av högtalarna är ofta tveksam.
Dessutom spelar dom "rakt på" plåten, om man inte bygger egna lådor(vilket ofta kan vara svårt i dörrar, speciellt om man vill ha kvar fönsterhissen osv).

Därav anser jag att dörrar oftast(inte alltid) är det som skramlar mest utan åtgärd.

granadadr
18 november 2020 · 7 290 Inlägg

Lucif3r skrev:

granadadr skrev:

Lucif3r skrev:
Rent generellt brukar dörrar vara det som skramlar mest.

finns mkt som kan skapa resonanser i en bil wink tro mig,, höll på med billjud på 90 talet,, tävlade för RF smile

Givetvis, det mesta i en bil kan skramla och låta h-e. Men dörrar är ju ofta väldigt klena i plåten, innehåller mycket "skit"(stag osv) och monteringen av högtalarna är ofta tveksam.
Dessutom spelar dom "rakt på" plåten, om man inte bygger egna lådor(vilket ofta kan vara svårt i dörrar, speciellt om man vill ha kvar fönsterhissen osv).

Därav anser jag att dörrar oftast(inte alltid) är det som skramlar mest utan åtgärd.

absolut,, dörrar är det sämsta man bygger ljud i,, jag byggde kickpaneler , bräda osv,, dörrar fick vara helt tomma smile

Bassiehof
19 november 2020 · 1 777 Inlägg

Det finns två sätt att kontrollera baskonen på. Mekaniskt och elektriskt. Mekanisk kontroll är beroende av själva konstruktionen. Om du kollar basens Thiele/Small parametrar ska du leta efter qms (m för mekanisk). Så hög siffra som möjligt. Jag har en 12a med 12,5 qms. Det andra sättet är elektriskt och det innebär ett strömstarkt slutsteg. Gissa en gång vad som är dyrast. Stora slutsteg som kräver tjocka kablar och mycket annat. Poängen är att en 8a kan låta väldigt slö jämfört med min 12a.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang