2801
Sök

Köpa jetta 1984a med trasig fläkt?

264 Inlägg
14 november 2020
#41
har inte läst allt men, trycker du full gas en gång efter du dragit ut choken/före du startar motorn? dels pumpar den in lite bränsle vilket underlättar kallstart plus att den hakar upp gasspjället lite med hjälp av chokemekanismen så den går på lite högre varv = hålls igång lättare när den är kall.


384 Inlägg
14 november 2020
Trådstartare
#42
WurstingErik skrev:
har inte läst allt men, trycker du full gas en gång efter du dragit ut choken/före du startar motorn? dels pumpar den in lite bränsle vilket underlättar kallstart plus att den hakar upp gasspjället lite med hjälp av chokemekanismen så den går på lite högre varv = hålls igång lättare när den är kall.

Japp. Pumpar hej vilt. När jag kört bilen så den är varm, och sedan startar den igen tycker jag den är svårstartad igen. Går igång efter typ 10 sek utan choke när jag pumpar

jag hatar bilar

Forummoderator
18 283 Inlägg
14 november 2020
#43
Hickan skrev:
WurstingErik skrev:
har inte läst allt men, trycker du full gas en gång efter du dragit ut choken/före du startar motorn? dels pumpar den in lite bränsle vilket underlättar kallstart plus att den hakar upp gasspjället lite med hjälp av chokemekanismen så den går på lite högre varv = hålls igång lättare när den är kall.

Japp. Pumpar hej vilt. När jag kört bilen så den är varm, och sedan startar den igen tycker jag den är svårstartad igen. Går igång efter typ 10 sek utan choke när jag pumpar

Du fetar nog ner motorn där. Ta det lite lungt med gasen vid start. Finns det instruktionsbok? Där står hur han startar den annars. Jaka54 har ju en Audi från "förr" Han kan ha tips.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

264 Inlägg
14 november 2020
#44
i gamla instuktionsböcker brukar det stå i stil med "vid kall motor aktivera choke, tryck full gas, håll sedan halv gas tills motorn startat. vid ljummen motor tryck full gas, håll sedan 1/3 dels gas tills motorn startat"


6 454 Inlägg
15 november 2020
#45
Hej!
Min gamla Audi 100 frå 89 har bränsleinsprutning (tack och lov) så den startas utan att man rör gasen (man ska alltså inte ge gas vid start). När man vrider om startnyckel på min kopplas en speciell inprutsventill på och sprayar in soppa i insugsröret ,12V spänning får insprutsventilen via solenoiden när man vrider om tändningsnyckeln! -Gissa hur jag vet det?! wink


Forummoderator
18 283 Inlägg
15 november 2020
#46
jaka54 skrev:
Hej!
Min gamla Audi 100 frå 89 har bränsleinsprutning (tack och lov) så den startas utan att man rör gasen (man ska alltså inte ge gas vid start). När man vrider om startnyckel på min kopplas en speciell inprutsventill på och sprayar in soppa i insugsröret ,12V spänning får insprutsventilen via solenoiden när man vrider om tändningsnyckeln! -Gissa hur jag vet det?! wink

För att skiten har krånglat..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

384 Inlägg
18 november 2020
Trådstartare
#48
Mmmm... nu när jag skulle i med nya fläktremmen provade jag kupefläkten igen. Och nu ville den inte blåsa. Satt på läge 3 och snurrade med handen och då kunde man känna att den försökte snurra på fläkten. Det måste ju vara elmotorn på fläkten som är dålig

Och sen det här med volt förstår jag inte. Ska inte bilen ligga på 14 volt när den är igång? Min ligger på 12 när den är igång och 10 när bara tändningen är på enligt bilens voltmätare. Kanske är olika på olika bilar. Ingen aning
Senast redigerat av Hickan (18 november 2020)

jag hatar bilar

6 221 Inlägg
18 november 2020
#49
Hickan skrev:
Och sen det här med volt förstår jag inte. Ska inte bilen ligga på 14 volt när den är igång? Min ligger på 12 när den är igång och 10 när bara tändningen är på

Om det är direkt på batteriet är det väldigt tomt. Du borde sätta på en vanlig batteriladdare typ en halv dag till det är riktigt fullt, sedan mäta igen. Om du mäter spänningen någon annanstans, långt från batteriet, kan det vara normal spänning på grund av spänningsfall till mätpunkten.

384 Inlägg
18 november 2020
Trådstartare
#50
Utmarks-Loke skrev:
Hickan skrev:
Och sen det här med volt förstår jag inte. Ska inte bilen ligga på 14 volt när den är igång? Min ligger på 12 när den är igång och 10 när bara tändningen är på

Om det är direkt på batteriet är det väldigt tomt. Du borde sätta på en vanlig batteriladdare typ en halv dag till det är riktigt fullt, sedan mäta igen. Om du mäter spänningen någon annanstans, långt från batteriet, kan det vara normal spänning på grund av spänningsfall till mätpunkten.

Jag har laddat batteriet nyligen. Kan hända att mätaren stog ännu lägre då, minns inte riktigt

jag hatar bilar

2 852 Inlägg
18 november 2020
#51
Med bilen igång ska spänningen va ca 13.8 volt. Är den bara 12 volt laddar den inte. Förmodligen kolen i generator som är slitna, ev def generator.

6 221 Inlägg
18 november 2020
#52
Men om spänningen ökar från 10 till 12 volt när man startar motorn så laddar den ju lite i alla fall.

384 Inlägg
18 november 2020
Trådstartare
#53
Utmarks-Loke skrev:
Men om spänningen ökar från 10 till 12 volt när man startar motorn så laddar den ju lite i alla fall.

Det tänkte jag också. Men sen visar ju mätaren 10 volt med bilen av och fulladdat batteri? Kan det inte vara så att mätaren visar 2 volt fel då? För har ju för låg volt både med bilen av och på. Eller som du sa- spänningsfall

jag hatar bilar

2 852 Inlägg
18 november 2020
#54
Testa med en multimeter och mät på batteripolerna och se vad resultatet blir då.

384 Inlägg
26 november 2020
Trådstartare
#55
Igår när jag var ute och körde en sväng märkte jag att om man trycker gasen i botten från 2000 varv hoppar den upp till 3500 varv och går i friläge typ. Lättar jag lite på gasen går den som vanligt och börjar driva igen. Vid sakta accelerationer är det inga problem.  Dåliga lameller? Olja på lamellerna? Tror ni jag kommer kunna köra runt såhär eller kommer det snabbt bli värre?

jag hatar bilar

2 852 Inlägg
26 november 2020
#56
Tar kopplingen väldigt högt? Så gott som längst upp då du släpper pedalen? 

Gissar på det och dåliga lameller, kör du lugnt så kanske du kan åka ett tag.... Eller kanske inte.

384 Inlägg
26 november 2020
Trådstartare
#57
uhlin skrev:
Tar kopplingen väldigt högt? Så gott som längst upp då du släpper pedalen? 

Gissar på det och dåliga lameller, kör du lugnt så kanske du kan åka ett tag.... Eller kanske inte.

Hmm. Ja den tar rätt högt.

jag hatar bilar

Forummoderator
18 283 Inlägg
26 november 2020
#58
uhlin skrev:
Tar kopplingen väldigt högt? Så gott som längst upp då du släpper pedalen? 

Gissar på det och dåliga lameller, kör du lugnt så kanske du kan åka ett tag.... Eller kanske inte.

Det beror helt på hur man kör. Kan hålla i 2 veckor eller ett år. Förslagsvis kan man slacka lite på kopplingsvajern och se om det hjälper. Så den inte bara är feljusterad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

384 Inlägg
26 november 2020
Trådstartare
#59
Hybrid_ skrev:
uhlin skrev:
Tar kopplingen väldigt högt? Så gott som längst upp då du släpper pedalen? 

Gissar på det och dåliga lameller, kör du lugnt så kanske du kan åka ett tag.... Eller kanske inte.

Det beror helt på hur man kör. Kan hålla i 2 veckor eller ett år. Förslagsvis kan man slacka lite på kopplingsvajern och se om det hjälper. Så den inte bara är feljusterad.

Ja då är det väl bara och köra tills man blir strandsatt då. Slänger ner en bogserlina wink

Verkar ju inte vara allt för krångligt att åtgärda när det väl är dags. Man verkar kunna komma åt lamellerna underifrån till skillnad från min saab v4

jag hatar bilar


Sök