Varför konverterar vi inte äldre bilar till att gå på el här i Sverige?

granadadr
29 november 2020 · 6 384 Inlägg
#21

tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk wink

torpis Forummoderator
29 november 2020 · 10 014 Inlägg
#22

granadadr skrev:
tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk wink

Elmotorer är roliga saker. Du kan överlasta dom korta stunder vilket gör att du enligt gällande norm för att mäta effekt får väldigt låga siffror i reg beviset, typ 90hk men i praktiken 600hk i bilen. Tesla är ett exempel på det.

Du kan plocka 300hk ledigt ur en drivlina från vilken billigare elbil som helst. Frågan är hur länge och frågan är hur du lurar ECU att gå med på det hela. Men det blir ändå ganska mycket pengar och låg nyttjandegrad.

Jag tror man kan på ett ungefär jämställa en byggd bensinmotor värd namnet med en elektriskt drivlina med motsvarande prestanda. Men du måste lägga till batteriets kostnad på det.

Tesla motor med växellåda och inverter kostar ca 30000kr på skroten. Du behöver ett interface till det som snackar med CAN bus, ca 30000kr där med. Du behöver lite mickel runt om så som kablage, laddare, kylare osv så säg ytterligare 30k. Strax under en hundring plus batteriet då.

En byggd bensinmotor med ECU och mappning hamnar antagligen i ungefär samma härad.

Sen kan man ju ta genvägar, jag vet det. Men skall vi jämföra liknande "kvalitet" så hamnar vi på samma pris utan batteriet då

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
granadadr
30 november 2020 · 6 384 Inlägg
#23

torpis skrev:

granadadr skrev:
tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk wink

Elmotorer är roliga saker. Du kan överlasta dom korta stunder vilket gör att du enligt gällande norm för att mäta effekt får väldigt låga siffror i reg beviset, typ 90hk men i praktiken 600hk i bilen. Tesla är ett exempel på det.

Du kan plocka 300hk ledigt ur en drivlina från vilken billigare elbil som helst. Frågan är hur länge och frågan är hur du lurar ECU att gå med på det hela. Men det blir ändå ganska mycket pengar och låg nyttjandegrad.

Jag tror man kan på ett ungefär jämställa en byggd bensinmotor värd namnet med en elektriskt drivlina med motsvarande prestanda. Men du måste lägga till batteriets kostnad på det.

Tesla motor med växellåda och inverter kostar ca 30000kr på skroten. Du behöver ett interface till det som snackar med CAN bus, ca 30000kr där med. Du behöver lite mickel runt om så som kablage, laddare, kylare osv så säg ytterligare 30k. Strax under en hundring plus batteriet då.

En byggd bensinmotor med ECU och mappning hamnar antagligen i ungefär samma härad.

Sen kan man ju ta genvägar, jag vet det. Men skall vi jämföra liknande "kvalitet" så hamnar vi på samma pris utan batteriet då

nää i den bilen sitter en 2,9 liter v6, ecu  och turbo kostade mig ca 5000, koppling hade jag, grenrör ca 7000,  wg ca 4000, och sist då ic ca 1000 kr meo landade mitt bygge på ca  17000,, VÄLDIGT stor skillnad,

Munkis
30 november 2020 · 1 381 Inlägg
#24

Det beror ju helt på vad det är för gammal bil. Det finns ju egentligen två typer av veteranbilar i mina ögon. Den ena köper man mest för motorn, den andra mest för designen.

En gammal Padda vore ju urläcker med elmotor! Medans en Dodge Charger -68 ska rumla och låta.

Vad händer i mitt garage? Ja.. är ni nyfikna så in och kika :) Lite diverse volvoprojekt och även lite pill med min Buick -59
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330059
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 10 568 Inlägg
#25

Munkis skrev:
Det beror ju helt på vad det är för gammal bil. Det finns ju egentligen två typer av veteranbilar i mina ögon. Den ena köper man mest för motorn, den andra mest för designen.

En gammal Padda vore ju urläcker med elmotor! Medans en Dodge Charger -68 ska rumla och låta.

du har nog en poäng.. och bara för att man konverterar till el betyder det inte att man inte kan göra detta utan att förstöra bilen och man kan återställa bilen vid senare tillfälle..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Lucif3r
30 november 2020 · 671 Inlägg
#26

Lägger man ner så mycket tid och pengar på ett bygga vill man ju gärna att det inte bara ska synas - utan HÖRAS också wink

Visst kommer vi säkert till en tid där elbilsbyggen kommer vara vanligt förekommande, men vi är långt ifrån det stadiet ännu...
Dels pga. oklar framtid(våra kära politiker har ju inte direkt någon bra historik när det gäller "det här är framtidens bilbränsle!", för f-n vi har FORTFARANDE inget snabbt, smidigt och enkelt 100% lagligt sätt att köra gamla bensinbilar på E85!), veliga och svårtolkade lagar, och befolkningens(dom som bygger och bryr sig om bilar) acceptans ang. eldrift.

torpis Forummoderator
30 november 2020 · 10 014 Inlägg
#27

Lucif3r skrev:
Lägger man ner så mycket tid och pengar på ett bygga vill man ju gärna att det inte bara ska synas - utan HÖRAS också wink

Visst kommer vi säkert till en tid där elbilsbyggen kommer vara vanligt förekommande, men vi är långt ifrån det stadiet ännu...
Dels pga. oklar framtid(våra kära politiker har ju inte direkt någon bra historik när det gäller "det här är framtidens bilbränsle!", för f-n vi har FORTFARANDE inget snabbt, smidigt och enkelt 100% lagligt sätt att köra gamla bensinbilar på E85!), veliga och svårtolkade lagar, och befolkningens(dom som bygger och bryr sig om bilar) acceptans ang. eldrift.

Framtiden är inte oklar. Där emot har det tagits och tas fortfarande märkliga beslut. Vi måste sluta elda saker även om dom är förnyelsebara.

Vill man höras går det ju att fixa också. Väldigt många glömmer dock snabbt behovet av ljud när det går så in i helvete mycket fortare utan ljud eller växellåda.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
torpis Forummoderator
30 november 2020 · 10 014 Inlägg
#28

granadadr skrev:

torpis skrev:

granadadr skrev:
tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk wink

Elmotorer är roliga saker. Du kan överlasta dom korta stunder vilket gör att du enligt gällande norm för att mäta effekt får väldigt låga siffror i reg beviset, typ 90hk men i praktiken 600hk i bilen. Tesla är ett exempel på det.

Du kan plocka 300hk ledigt ur en drivlina från vilken billigare elbil som helst. Frågan är hur länge och frågan är hur du lurar ECU att gå med på det hela. Men det blir ändå ganska mycket pengar och låg nyttjandegrad.

Jag tror man kan på ett ungefär jämställa en byggd bensinmotor värd namnet med en elektriskt drivlina med motsvarande prestanda. Men du måste lägga till batteriets kostnad på det.

Tesla motor med växellåda och inverter kostar ca 30000kr på skroten. Du behöver ett interface till det som snackar med CAN bus, ca 30000kr där med. Du behöver lite mickel runt om så som kablage, laddare, kylare osv så säg ytterligare 30k. Strax under en hundring plus batteriet då.

En byggd bensinmotor med ECU och mappning hamnar antagligen i ungefär samma härad.

Sen kan man ju ta genvägar, jag vet det. Men skall vi jämföra liknande "kvalitet" så hamnar vi på samma pris utan batteriet då

nää i den bilen sitter en 2,9 liter v6, ecu  och turbo kostade mig ca 5000, koppling hade jag, grenrör ca 7000,  wg ca 4000, och sist då ic ca 1000 kr meo landade mitt bygge på ca  17000,, VÄLDIGT stor skillnad,

Ja, jo jag har redan listat ut detta och det står flera gånger i mitt inlägg ovan hur jag jämför. Du kan ju få en gaffeltruck gratis också att plocka elmotor från om man vill jämföra så.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Lucif3r
30 november 2020 · 671 Inlägg
#29

torpis skrev:
Framtiden är inte oklar. Där emot har det tagits och tas fortfarande märkliga beslut.

... Och så länge det tas dessa märkliga och ofta bakvända beslut så är framtiden oklar.
Även om t om en blind höna kan se vad man borde göra så hjälper inte det ett dugg så länge beslutsfattarna inte tänker längre än näsan räcker.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 10 568 Inlägg
#30

Lucif3r skrev:

torpis skrev:
Framtiden är inte oklar. Där emot har det tagits och tas fortfarande märkliga beslut.

... Och så länge det tas dessa märkliga och ofta bakvända beslut så är framtiden oklar.
Även om t om en blind höna kan se vad man borde göra så hjälper inte det ett dugg så länge beslutsfattarna inte tänker längre än näsan räcker.

vad jag sätt har dom en näsa..så bevsligen tänker dom kortare än näsan räcker ;-)

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt