Tjutande ljud och luktar bränt

inker
22 december 2020 · 1 Inlägg

hej min sambo har lämnat in våran bil till en verkstad då bilen plötsligt börjat ge ifrån sig ett tjutande ljud och att det börjar lukta bränt, nu säger verkstaden att det är fel på generatorn (generatorn ger ut för mycket el till batteriet) i bilen och att batteriet behöver byttas, jag och min sambo vet inget om bilar men låter det som en rimlig anledning till varför bilen låtit och luktat bränt?
blir lite fundersam då denna verkstad först sa att han hitta felet, och att det var för att expansionstanken läckte, vilket vi också märkt att den gjort, men så idag när han fixat och bytt den så hittar han nu detta fel med generatorn och batteriet, känns lite konstigt när vi lämnat in bilen för felsökning och att denna då inte kollat allt som kan orsaka det utan istället bara upptäcker detta med expansionstanken och antar att den är felet, och sen inser att det är nått mer fel, asså är inte det konstigt att inte kolla allt först?

Utmarks-Loke
22 december 2020 · 5 833 Inlägg

Tjutandet var förmodligen generatorremmen som slirade. Mekanikern kanske trodde det var för att det läckte kylarvatten på den så den blev hal? Men nu då har upptäckt att det egentligen är för att generatorn är sönder. Det är väl inget orealistiskt scenario, men ganska orutinerat av mekanikern.

Brådhis * Voff voff *
22 december 2020 · 10 277 Inlägg

När expansionstanken nu är bytt, "tjuter" den fortfarande och luktar bränt?

Om den gör det så hade ni väl helt enkelt två fel? En läckande expansiontank och en defekt generator...

Du skriver ju att ni redan hade märkt att expansionstanken läckte, så det är väl inte särskilt märkligt att mekanikern började med den...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang