Passat tdi 4motion -06 driver bara på framhjulen

sebbanlindgren
12 februari 2014 · 35 Inlägg

Hej har en -06 passat 4motion tdi som har börjat driva på enbart framhjulen. Det började igår har ju självklart varit o sladdat med bilen tidigare o har då bara slagit av ESPn så har det ju varit hur kul som helst, fram till igår dvs…
Körde ut från byn jag kommer från slog av ESPn drog på ut ur en kurva o fick ut den på ställ rätade sen ut bilen fortsatte kanske hundra meter och tryckte sedan på ESP knappen med resultatet att ingenting hände.. Tänkte vafan har knapp jäveln hängt sig men fortsatte ändå 1.5 mil med lysande ESP lampa parkerade bilen hemma o tänkte att ja det kanske fungerar imorgon igen. imorse tog jag en tur på stan med bilen o lampan lyste fortfarande åkte in till verkstan ihop om råd jajamen felsökning sa dom bara o jag kände mig inte riktigt manad att betala 1000kr i felsökning så jag åkte hem parkerade o gick in sen kom jag ut två timmar senare startade o lampan lyste inte längre kollade så att ESPn fungerade o det gjorde den nöjd av att ha sluppit betala 1000 kr. jag åkte senare o skulle hämta kvinnan mitt i stan plingar det till o lampan börjar lysa igen….. sen kom jag där det var lite halkigt van med fyrhjuls drift så körde jag som vanligt men biljäveln drev bara på framhjulen o den har noll väggrepp.. så jag hoppas det finns en vänlig själ där ute som kan hjälpa mig med mitt problem tänker inte ge verkstan nöjet av att slita ifrån mig mina pengar före jag hört omkring ifall det finns chans att jag kan lösa det på egen hand.

sebbanlindgren
12 februari 2014 · 35 Inlägg

Ska kanske även tillägga att Auto hold knappen inte heller fungerar och att det är en 6 växlad manuell låda

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2014 · 13 669 Inlägg

kolla felkoderna

men är några kablar som brukar ärja sönder vid styrboxen till 4hjulsdriften.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
sebbanlindgren
15 februari 2014 · 35 Inlägg

Funderar vars finns denna styrbox? Sen fungerar fyrhjulsdrift femtio Meter när bilen stått över natten finns det någon vakum slang som kan vara dåligt ???

ascona-tic
16 februari 2014 · 1 496 Inlägg

Tippar på trasig tryck/tempgivare.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
sebbanlindgren
16 februari 2014 · 35 Inlägg

Okej vars finner jag den på bilen och är det något man kan byta själv elr låta verkstaden ta över direkt?

RannerKing www.LynxTalk.se
16 februari 2014 · 420 Inlägg

Fick samma fel på min Skoda före jul. Felet kom och gick då och då för att slutligen endast driva på framhjulen. Tog in bilen i värme under en helg med en värmefläkt blåsandes under bilen.

Sedan dess har inte felet kommit tillbaka.

På min bil skulle det nog inte skada med ett oljebyte...

Annars har jag hört talas om bilar där själva pumpen gått sönder.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
ascona-tic
16 februari 2014 · 1 496 Inlägg

sebbanlindgren skrev:
Okej vars finner jag den på bilen och är det något man kan byta själv elr låta verkstaden ta över direkt?

Sitter bakom ecu.n och är ganska lätt och byta se bara till att få stiften rätt vid montering.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
adamandersen
28 december 2020 · 1 Inlägg

Hej!
Hittade du en lösning?
Jag har precis samma problem på min passat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang