Volvo 940 turbo 1997 tänder inte

Smartmenlat
28 december 2020 · 48 Inlägg

Skulle ut o sladda och hann köra kanske 3 ringar sen tvärdog motorn, kändes som när tändning bryts. Den går normalt på startmotor och bränslepumpen viner när man vrider om nyckeln. Det jag bytt utan resultat är(har extra fungerande 940 ja provat delar ifrån) :
Tändkablar
Rotor
Fördelarlock
Tändspole
Kollat alla säkringar
Radioavstörningsrelä
Tändsteg
Kollat felkoder med hemmagjord lysdiod grejs, inga felkoder
Vevaxelgivare

Det enda som är kvar är att byta tändboxen, den är chippad och tänker att den har ballat ur.

Lite mer felsökningsinfo:
Har samma spänning till tändspolen som på batteriet, men får ingen gnista på varken tändkablarna till fördelaren eller tändstiften.
Tändstiften var nt direkt blöta av soppa efter x antal startförsök.
Nålen för varvtalsmätaren rör sig inte, men kollade lite youtube klipp o den brukar ej röra sig innan den hostar igång.


Så min slutsats nu är antingen kabelbrott eller styrbox, har ni några tankar eller idéer? Har inte orginalstyrboxen kvar därför ja behöver lite fler ideer smile

BMW 323ci "Elif" (1999)
Smartmenlat
29 december 2020 · 48 Inlägg

Hitta felet, så om nån annan har liknande symptom och gjort samma procedur så var det rotorn fast den bara är en månad gammal! Var från biltema så skulle ej rekommenderar den. Hört att andra haft problem med dem också.

Annan bra info för andra:
Ny vevaxelgivare bör ha 175ohm i motstånd. Min gamla hade ca 165, men den funka fortfarande.

Prova o ta en tändkabel med tändstift direkt på tändspolen, dvs ta bort kabeln som går till fördelaren o sätt på en tändkabel där med tändstift. För mig gav de gnista vilket gav slutsatsen att de måste vara fördelare eller rotor:)

Köp helst inte biltemas rotor hehe höll ca 150mil

BMW 323ci "Elif" (1999)
Nybergrobin
29 december 2020 · 2 378 Inlägg

Smartmenlat skrev:
Hitta felet, så om nån annan har liknande symptom och gjort samma procedur så var det rotorn fast den bara är en månad gammal! Var från biltema så skulle ej rekommenderar den. Hört att andra haft problem med dem också.

Annan bra info för andra:
Ny vevaxelgivare bör ha 175ohm i motstånd. Min gamla hade ca 165, men den funka fortfarande.

Prova o ta en tändkabel med tändstift direkt på tändspolen, dvs ta bort kabeln som går till fördelaren o sätt på en tändkabel där med tändstift. För mig gav de gnista vilket gav slutsatsen att de måste vara fördelare eller rotor:)

Köp helst inte biltemas rotor hehe höll ca 150mil

Provade biltemas tändningsdelar för ca 10 år sedan till 940!   funkade inte då och funkar uppenbarligen inte nu ;P 
Trevligt med en återkoppling!

Smartmenlat
29 december 2020 · 48 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Smartmenlat skrev:
Hitta felet, så om nån annan har liknande symptom och gjort samma procedur så var det rotorn fast den bara är en månad gammal! Var från biltema så skulle ej rekommenderar den. Hört att andra haft problem med dem också.

Annan bra info för andra:
Ny vevaxelgivare bör ha 175ohm i motstånd. Min gamla hade ca 165, men den funka fortfarande.

Prova o ta en tändkabel med tändstift direkt på tändspolen, dvs ta bort kabeln som går till fördelaren o sätt på en tändkabel där med tändstift. För mig gav de gnista vilket gav slutsatsen att de måste vara fördelare eller rotor:)

Köp helst inte biltemas rotor hehe höll ca 150mil

Provade biltemas tändningsdelar för ca 10 år sedan till 940!   funkade inte då och funkar uppenbarligen inte nu ;P 
Trevligt med en återkoppling!

Haha, tror biltema får håll sig till mekaniska delar😁

BMW 323ci "Elif" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang