Volvo 740 går bluddrigt och dåligt

Empas740
29 december 2020 · 6 Inlägg

Tja, har en 744 87 års modell och elsystemet lh2.2 i den. Det är så att bilen har börjat gått dåligt och först var det bara när den var kall eller när den hade stått en liten stund. Och då när man startade och skulle köra iväg så bluddrade den och gick dåligt upp i varv och man kunde trycka pedalen fullt utan att den stack iväg. Sedan efter att den hade gått en stund och blivit lite varm så gick den som vanligt. Men nu har det blivit hela tiden. Nu går den bluddrigt hela tiden och ibland kan den som typ få ”tryck” och sticka iväg, nästan som att det var något som släppte. Och sen bara en kort stund efter så går den dåligt igen. Lmm är bra och lambdan tror jag är bra. De har bra tomgång och startar alltid. Någon som kan ha nån aning om vad felet kan vara? Kan också tillägga att båda bränslepumparna är bytta samt filter.

Senast redigerat av Empas740 (29 december 2020)

Utmarks-Loke
29 december 2020 · 5 833 Inlägg

Kan vara tändningsproblem, gnistan kanske försvinner på en cylinder emellanåt

Empas740
29 december 2020 · 6 Inlägg

Okej, vad kan det vara då? Tändmodulen är bra, tändspolen skulle jag tro är bra. Fördelare å tändkablar ska de inte vara något fel på. Ska kolla stiften. Nåt mer?

Utmarks-Loke
29 december 2020 · 5 833 Inlägg

Hur vet du att det inte är något med tändkablarna eller fördelaren?

Steff240
29 december 2020 · 1 016 Inlägg

Hur vet du att fördelare och kablar är okej? Är dom bytta nyligen eller?

Du har väl också en hallgivare i fördelaren, och den kan ju börja spöka.

Empas740
29 december 2020 · 6 Inlägg

Men om hallgivaren är dålig borde väl bilen knappt gå? Den går ju men vädligt bluddrigt. Kan det inte ha med soppan att göra? T.ex ha ja hört om någon btr som ska reglera å så?

Utmarks-Loke
29 december 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, om hallgivaren är dålig brukar bilen antingen gå som vanligt, eller inte gå alls. För att det skall bluddra måste någon cylinder försvinna, eller tändning ställa sig fel, och det tror jag inte en söndrig hallgivare kan åstadkomma?

När bränsletrycksregulatorn blir dålig brukar man få fel bränsletryck permanent, jag vet inte om det kan få trycket att bli fel ibland och rätt ibland? Men det finns en del andra komponenter i insprutningen som skulle kunna fungera så, så det kan mycket väl ha med bränslet att göra också. Till exempel om det är glapp i anslutningen till tempgivare, och bilen ibland tror att det är -50 grader och fetar på för fullt för

Empas740
29 december 2020 · 6 Inlägg

Aa, läste att man kunde rycka ur tempgivar kontakten och se om den gick bättre eller sämre? Ifall det isånna fall skulle kunna vara den. Sen ska jag testa byta tändstift på den då jag vet att de har varit lite svarta förut, putsade upp de för ett tag sen. Kan man testa en btr från en turbo bil? Då jag har en sådan liggandes.

Steff240
29 december 2020 · 1 016 Inlägg

Jag vet inte heller hur en söndrig hallgivare kan bete sig, förutom att det blir stendött förstås...

Jag funderar lite på tändmodulen, för visst finns det såna även på lh2.2 systemet?

Empas740
29 december 2020 · 6 Inlägg

Testade byta tändstift till några bättre begagnade och då gick den fof bluddrigt från början men sen gav den med sig och gick bra när den blev lite varm eller hade körts en stund. Kan det vara att den får för mycket bränsle tro? Sprayade startgas runt insuget och den verkar inte dra tjuvluft.

Steff240
29 december 2020 · 1 016 Inlägg

Låter som att ett byte till nya stift och kanske övriga tänddetaljer skulle göra susen.

Går den fett misstänker nog jag lambdasonden i första hand, och kanske läckande spridare i andra hand.
Att det skulle vara fel på kallstartsfunktionen är ganska ovanligt, tror jag...

Empas740
30 december 2020 · 6 Inlägg

Nu har jag prov kört den lite grann och den kan börja bluddra helt från ingenstans när den är varmkörd, och om man kör en stund när den börjat bluddra så går den till sig tillslut sen och börar gå bra igen. Det kan inte vara stopp nånstans? Hur är det med tempgivare å så, ska de kunna gå så här upp och ner när de är dåliga?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang