4670
Sök

Besiktning med O2 sensor förlängare

5 Inlägg
30 december 2020
Trådstartare
Hej Forumet,

Bakgrund:
Jag har en Toyota Prius 2002 som har gått 18 000 mil och köpt för 1 månad sen. Allt funkar bra och bilen är så skön att köra. Tyvärr började motorlampan lysa efter några mil. Jag läste av koden och fick P0420, förmodligen är katalysatorn inte så bra längre.

I efterhand upptäckte jag att förra ägaren hade samma felkod sedan januari 2019, alltså ca 2 år sedan. Bilen har alltså klarat sig genom 2 besiktningar + en köp- och säljtest som jag gjorde hos Besikta. Jag antar att förra ägaren har kopplat in OBD och raderat koden precis innan besiktningen, vilket jag lyckas göra också. Dock kommer lampan igen med samma felkod efter ca 30 km.

Jag klarar i alla fall avgasvärdena och katalysatorn borde vara tillräckligt bra, men Toyotas gränser har jag hört är striktare än Bilprovningens och därmed lyser lampan. Jag har även kört med Catalytic Converter Cleaner men katalysatorn blir inte tillräckligt ren.

Frågan:
Nästa besiktning är i april 2021, jag funderar på att sätta en O2 sensor förlängare för att slippa felkoden. Kommer besiktningen observera det och underkänna bilen? Förlängaren kommer att bli smutsig tills dess, så det kommer inte synas att något är nytt, men det syns att "röret/sensorn" är ca 45 mm längre.

Uppskattar all hjälp!

Tack, mvh
Abbe

6 711 Inlägg
30 december 2020
Om avgasvärderna är (relativt) bra och katalysatorn inte skramlar bör du börja med att byta den bakre lambdasonden

De/Dem

5 Inlägg
30 december 2020
Trådstartare
xXSammy skrev:
Om avgasvärderna är (relativt) bra och katalysatorn inte skramlar bör du börja med att byta den bakre lambdasonden

Tack för tipset, men jag har läst mycket om detta i olika Toyota forum. Det är sannolikt att sensorn är fungerande och felkoden kommer att återså. Detta så länge toleranserna i mjukvaran inte är ändrade.

1 780 Inlägg
31 december 2020
Hmm, så länge bilen klarar avgasvärden så lär ingen på Bilprovningen bry sig om din förflyttade O2 sensor.

mvh/husse

5 Inlägg
31 december 2020
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, så länge bilen klarar avgasvärden så lär ingen på Bilprovningen bry sig om din förflyttade O2 sensor.

mvh/husse

Tack för svaret Husse!

En skum grej jag observerade. På alla besiktningsprotokoller till bilen står det alltid:
1. Alternativ kontrollmetod miljö, hybrid fordon.

Alltså gör de inte avgastest på den vanliga besiktningen. De läser dock av felkoder med OBD på Bilprovningen.

Alla besiktningar gjorda på Besikta har både:
1. Alternativ kontrollmetod miljö, hybrid fordon.
Samt Omborddiagnossystem (OBD), självtester ej utförda, (-).

När jag frågade varför de inte läste av felkoder på Besikta så sa han att det är en hybrid.

I både fallen blev bilen godkänd!

4 257 Inlägg
31 december 2020
jag hade samma felkod på min golf när jag bytte ut orginal katalysator mot en downpipe
båda sonderna hamnade framför katten, satte en sådan hylsa på den bakre sonden:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en

visevärden hade något liknande på sin SAAB 9-3  med bakre sonden som tände motorindikatorn
envisades med byta den för 2000:-    var stor sett bara att radera felkod utanför bes-hallen

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

5 Inlägg
31 december 2020
Trådstartare
spillolja skrev:
jag hade samma felkod på min golf när jag bytte ut orginal katalysator mot en downpipe
båda sonderna hamnade framför katten, satte en sådan hylsa på den bakre sonden:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en

visevärden hade något liknande på sin SAAB 9-3  med bakre sonden som tände motorindikatorn
envisades med byta den för 2000:-    var stor sett bara att radera felkod utanför bes-hallen

Nice, typ samma som den du skickade tänkte jag. Så de observerade aldrig förlängaren? smile

4 257 Inlägg
31 december 2020
abbemashe skrev:
Nice, typ samma som den du skickade tänkte jag. Så de observerade aldrig förlängaren? smile

Fösta gången jag besiktigade bilen me denna pipe hade jag en sportkatalysator monterad, bes teknikern  menade att det fanns läkage i systemet pga. av ljudet, han rykte litet i systemet för att känna efter men blankt papper blev det, någon notis för hylsan blev det inte, det enda är just att det ska finnas lambdasond och det avser den främre

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

5 Inlägg
31 december 2020
Trådstartare
spillolja skrev:
abbemashe skrev:

Fösta gången jag besiktigade bilen me denna pipe hade jag en sportkatalysator monterad, bes teknikern  menade att det fanns läkage i systemet pga. av ljudet, han rykte litet i systemet för att känna efter men blankt papper blev det, någon notis för hylsan blev det inte, det enda är just att det ska finnas lambdasond och det avser den främre

smile

Skönt att höra. Bilen är annars helt perfekt, jag bara stör mig att så motorlampan lysa hela tiden...

Sök