Audi A4 B6 1.8t går ryckigt och ojämnt

Gustavh_
29 december 2020 · 9 Inlägg

Hej! Mitt första inlägg i detta forumet.
Som rubriken lyder beter sig min bil lite illa. Vid gaspådrag så är det som att den får kraft men sedan tappar och ibland får tillbaka den. samt när du släpper gasen redan vid 2000 varv så kvittrar den och vid 3k isch, så känns det som den rycker när man släpper gasen. Glömde tillägga att jag inte känt av detta när bilen är kall kan va för jag inte gasar särskilt mycket då, samt att vid lugn körning märks detta knappt endast vid gaspådrag.

Öppen för alla förslag som är fel och alla kommentarer välkomnas MVH Gustav

Cuefa Ain't no place like home...
30 december 2020 · 4 628 Inlägg

Hej och välkommen till Garaget! smile

Ett vanligt fel på dessa vagnar är att vevhusventilationen säckar ihop.
Ett gäng slangar och backventiler, bekvämt placerade under insuget där man inget ser och inget når 🙄

Men med din beskrivning skulle jag mer kika på "dumpventilen" och tryckslangar till/från turbo.
Just att den tappar kraft och kvittrar kan tyda på att dumpventilen inte orkar hålla emot laddtrycket utan släpper ut det, alternativt inte släpper alls.

Det är i alla fall mina $0.05, sen får vi se vad övrigt folk fyller på med för matnyttigt smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Gustavh_
30 december 2020 · 9 Inlägg

Ja vevhus ventilationen har jag redan återgärdat med alla slangar så det skulle jag inte tro att det är som är fel, följd fråga på din hur kollar jag enklast rör/slangar från och till turbon på lättast sätt.
(Är helt ny till bilar, började för 2 veckor sen och meka hemma, bytte alla packningar på en 940)

Cuefa Ain't no place like home...
31 december 2020 · 4 628 Inlägg

Lättast är att följa de slangar som går från turbon till intercoolern (kan vara två på din, vissa B6or hade det beroende på om det är en 163hk eller 190hk motor), sen följer du slangarna och rören tillbaks upp till insuget.
Kolla om det är olja runt dem eller om du ser några skador på dem.
Ingen dum idé att köpa en ny dumpventil heller och kasta på den.
Finns en förstärkt variant (kommer inte ihåg art-nr på rak arm dock) som klarar lite mer tryck.
Tror den är från S3 om jag inte missminner mig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Gustavh_
1 januari 2021 · 9 Inlägg

Skulle magnetventilen kunna vara boven också?

Cuefa Ain't no place like home...
1 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Absolut.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang