Hjälp med chiptrim

Brådhis * Voff voff *
1 januari 2021 · 10 276 Inlägg

velvet skrev:

Brådhis skrev:

velvet skrev:
Hej

Jag har en volvo s60 T5 -05 och funderar på att chiptrimma den med ett steg 1. Den är automat. Har tittat på olika firmor och funderat på BSR eller GDM i vallåkra. Vilken rekommenderar ni isåfall?

Bilen har snart rullat 27.000 mil. Var på väg att trimma den på BSR,  men då började mekanikern på BSR snacka om att jag visste att jag gjorde detta på min egen risk och att magnetventil var en känslig punkt samt att slangar också kunde paja när man höjde laddtrycket. När han sa detta fick jag andra tankar o tänkte att det är ju en gammal bil och den har rullat långt, så jag hoppade av det hela.
Är helt novis på sånt här. Tändstiften ska vara nya också helst har jag hört?

Hälsn

Rikard

Magnetventil är varken dyr att köpa eller svår att byta. smile Slangar går sönder även med original programvara, inte heller dom är dyra eller svåra att byta. Precis som Lucifer skriver så är slangen redan på väg att gå om den går efter du trimmat. Originalslangarna håller gott och väl för steg 1.

Trimma, njut av en motor med bra prestanda.

Min tidigare V70 II D3 -11 chippades vid 24000 mil, körde sedan 11000 mil med trimmet i. Bland annat ett antal varv på Nürburgring och rätt många timmar Autobahn samt även med rejäla släp. Var jag orolig? Nej... Hände något? Nej... smile

Slutligen: Lyssna inte på Husseman, han hatar Volvo och måste av någon anledning få ur sig det i varje tråd.

Ok ja det låter lovande ju. Men det var en diesel och en-11 du hade dom tål mer stryk eller? Han som servar min bil tycker iofs det är onödigt att trimma den, men jag är sugen på att göra det. Finns problem också om man skulle krocka med bilen, då gäller väl inte försäkringen?

Nej, snarare tvärtom. D3 har en lite liten turbo och Volvo gjorde aldrig ens ett Polestar-trim till dom pga detta och värmeutvecklingen. smile

Är du sugen på att trimma så ska du göra det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
1 januari 2021 · 10 276 Inlägg

SportPilot skrev:

velvet skrev:
Tack för responsen och alla svar!

Ja bilen tycker jag är välskött, jag har haft den i 1 år och när jag köpte den hade den en fullstämplad servicebok. Den går bra och växlar bra tycker jag inga ryckiga växlingar. Va säger ni om GDM i Vallåkra, är han bra?

Har aldrig använt gdm själv, men jag har bekanta som har gjort det och varit nöjda. BSR är ofta lite för dyra kan jag tycka

Jag har också hört gott om GDM. Dock ej provat själv. (Jag har kört med www.smoab.se nu senast) smile

Senast redigerat av Brådhis (1 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
1 januari 2021 · 1 588 Inlägg

Presidento skrev:

granadadr skrev:

zzr94092 skrev:
Husseman är negativ till allt verkar det som....speciellt Volvo,undrar vad han själv har för bil?

TROR det är Prius

Om jag ska va helt ärligt så är det nog allt annat än Prius. Men det kan husseman svara på bäst själv!!

Hehe, mjo en Prius hade varit ok.. eller nån Lexus eller en vanlig jävla Toyota. Nå, nu vart det så att min tidigare Suzuki Swift årsmodell 98 pratade ja genom förra Bes. o den va en kanonbillig bil, drog ingen soppa o bara funkade, men som på en sån så va rosten på g. Dvs. Byte av stora delar av golv, bromsrör o skruva med egen bil suger.. så släppte den o hoppades hitta en annan jappsare. Nu kommer vi till stollaprovet..- en snubbe på Firman bredvid va o Bes. sin Renault Clio  04 1,2-16v.
Han hade ett fint papper för att vara en sån..men fullt. med 2, or givetvis... Han ville ha pris på att laga den.. o de va fjädrar, hjullager givetvis, ett fjäderben va så avrostat att han hade fått Spanskflagg. Räknade på det o han va inte sugen på att lägga nåt mera på den högen. Så ja köpte bilfaen.. Fixade till o besiktade ,för att slippa åka i vår lånebil. Väntar fortfarande på en liten billig japanare till hyfsat pris.. tyvärr gör alla andra det oxå.  Så svaret blir- även om ja skäms att ja åker en sur Fransk skitbil fortfarande.
Hatar inte Volvo när de kunde göra bilar- dvs. fram till Facklan (850). Dagens Kinavolvo är inget att lägga nån energi på. Finns mkt. bättre bilar. O om vi ska hålla oss nåt till tråden..ja har en ventilsamling från T5,or o trimmade volvogetar. De flesta är från cyl 5 o avgas om ja minns rätt. Alla har ett v- snitt på ventilen..dvs det saknas en bit. Brukar inte vara nåt problem att byta ventiler..så vill man riva motorn, så har man hittat rätt.

Så, nu vet vi va ja kör- inget ja e´stolt för o definitivt ingen bil ja skulle Rek. nån. Så har du en Jappsare o vill ha en Fransk- vi kan byta.

Hade bäst /husseman

Brådhis * Voff voff *
1 januari 2021 · 10 276 Inlägg

husseman skrev:
Hatar inte Volvo när de kunde göra bilar- dvs. fram till Facklan (850). Dagens Kinavolvo är inget att lägga nån energi på. Finns mkt. bättre bilar. O om vi ska hålla oss nåt till tråden..ja har en ventilsamling från T5,or o trimmade volvogetar. De flesta är från cyl 5 o avgas om ja minns rätt. Alla har ett v- snitt på ventilen..dvs det saknas en bit. Brukar inte vara nåt problem att byta ventiler..så vill man riva motorn, så har man hittat rätt.

Du är medveten om att ingen kommer med en hel bil till en verkstad...? Och att det kommer komma procentuellt fler bilar till verkstaden när det handlar om ett lands vanligaste bil jämfört med en, för landet, ovanlig bil...?

Din "statistik" över att Volvo är skit är tämligen vag... Dessutom är "dagens Kinavolvo" lite snurrigt uttryckt då bilen tråden handlar om tillverkades långt innan Geely köpte upp Volvo (och sannolikt utvecklades den innan ens Ford köpte Volvo).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
1 januari 2021 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hatar inte Volvo när de kunde göra bilar- dvs. fram till Facklan (850). Dagens Kinavolvo är inget att lägga nån energi på. Finns mkt. bättre bilar. O om vi ska hålla oss nåt till tråden..ja har en ventilsamling från T5,or o trimmade volvogetar. De flesta är från cyl 5 o avgas om ja minns rätt. Alla har ett v- snitt på ventilen..dvs det saknas en bit. Brukar inte vara nåt problem att byta ventiler..så vill man riva motorn, så har man hittat rätt.

Du är medveten om att ingen kommer med en hel bil till en verkstad...? Och att det kommer komma procentuellt fler bilar till verkstaden när det handlar om ett lands vanligaste bil jämfört med en, för landet, ovanlig bil...?

Din "statistik" över att Volvo är skit är tämligen vag... Dessutom är "dagens Kinavolvo" lite snurrigt uttryckt då bilen tråden handlar om tillverkades långt innan Geely köpte upp Volvo (och sannolikt utvecklades den innan ens Ford köpte Volvo).

nja  fords ägande har haft inverkan,, Mondeo å V70 hade ju exakt samma chassie,, bromsar fjädrar bussningar, mm är samma, kör mongo  wink även andra saker passar mellan som kylare mm,, , så nog tror jag Geely har inverkan,  men hur mkt det påverkar kvalitet vet jag ej

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
1 januari 2021 · 10 276 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hatar inte Volvo när de kunde göra bilar- dvs. fram till Facklan (850). Dagens Kinavolvo är inget att lägga nån energi på. Finns mkt. bättre bilar. O om vi ska hålla oss nåt till tråden..ja har en ventilsamling från T5,or o trimmade volvogetar. De flesta är från cyl 5 o avgas om ja minns rätt. Alla har ett v- snitt på ventilen..dvs det saknas en bit. Brukar inte vara nåt problem att byta ventiler..så vill man riva motorn, så har man hittat rätt.

Du är medveten om att ingen kommer med en hel bil till en verkstad...? Och att det kommer komma procentuellt fler bilar till verkstaden när det handlar om ett lands vanligaste bil jämfört med en, för landet, ovanlig bil...?

Din "statistik" över att Volvo är skit är tämligen vag... Dessutom är "dagens Kinavolvo" lite snurrigt uttryckt då bilen tråden handlar om tillverkades långt innan Geely köpte upp Volvo (och sannolikt utvecklades den innan ens Ford köpte Volvo).

nja  fords ägande har haft inverkan,, Mondeo å V70 hade ju exakt samma chassie,, bromsar fjädrar bussningar, mm är samma, kör mongo  wink även andra saker passar mellan som kylare mm,, , så nog tror jag Geely har inverkan,  men hur mkt det påverkar kvalitet vet jag ej

Familjen P2 innehöll S80 som släpptes 1999, V70N som släpptes 2000 och S60 som släpptes 2001... Ford köpte Volvo 1999. Jag tror inte alla dessa tre bilar utvecklades under 1999...

För övrigt är det V70 II som kom 2008 som delar chassi med Mondeo...

Senast redigerat av Brådhis (1 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
1 januari 2021 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Du är medveten om att ingen kommer med en hel bil till en verkstad...? Och att det kommer komma procentuellt fler bilar till verkstaden när det handlar om ett lands vanligaste bil jämfört med en, för landet, ovanlig bil...?

Din "statistik" över att Volvo är skit är tämligen vag... Dessutom är "dagens Kinavolvo" lite snurrigt uttryckt då bilen tråden handlar om tillverkades långt innan Geely köpte upp Volvo (och sannolikt utvecklades den innan ens Ford köpte Volvo).

nja  fords ägande har haft inverkan,, Mondeo å V70 hade ju exakt samma chassie,, bromsar fjädrar bussningar, mm är samma, kör mongo  wink även andra saker passar mellan som kylare mm,, , så nog tror jag Geely har inverkan,  men hur mkt det påverkar kvalitet vet jag ej

Familjen P2 innehöll S80 som släpptes 1999, V70N som släpptes 2000 och S60 som släpptes 2001... Ford köpte Volvo 1999. Jag tror inte alla dessa tre bilar utvecklades under 1999...

För övrigt är det V70 II som kom 2008 som delar chassi med Mondeo...

absolut inte,, men jag pratar om V70

Senast redigerat av granadadr (1 januari 2021)

husseman
1 januari 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe, ja vart nog lite missuppfattad där... nu när nästan alla 850 brunnit upp, o vanliga V70 tagit över, så pratar ja inte Kina. Vanliga V70 är en guldkalv i verkstan fortfarande. Det är en bil som på alla sätt ger jobb. Det är ingen skitbil, men långt ifrån felfri o nåt folk kan skruva med själva. Vi kan väl kalla dom hyfsat driftsäkra o sugna på soppa.  Med Kina menar ja de nyare,  kinesiska flipperspelen. Såna som snuten åker i....de behöver ju inte betala sina bilar själva.  Dvs. har du en V90 i röven, så lätta på gasfoten.. Ingen normal människa betalar så mkt. för så lite bil. Men det e´min åsikt..- Pöss
mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
1 januari 2021 · 10 276 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

nja  fords ägande har haft inverkan,, Mondeo å V70 hade ju exakt samma chassie,, bromsar fjädrar bussningar, mm är samma, kör mongo  wink även andra saker passar mellan som kylare mm,, , så nog tror jag Geely har inverkan,  men hur mkt det påverkar kvalitet vet jag ej

Familjen P2 innehöll S80 som släpptes 1999, V70N som släpptes 2000 och S60 som släpptes 2001... Ford köpte Volvo 1999. Jag tror inte alla dessa tre bilar utvecklades under 1999...

För övrigt är det V70 II som kom 2008 som delar chassi med Mondeo...

absolut inte,, men jag pratar om V70

Men tråden handlar om en S60 från 2005... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

Lucif3r skrev:

velvet skrev:
Finns problem också om man skulle krocka med bilen, då gäller väl inte försäkringen?

Ska man vara en nitisk paragrafryttare så kan försäkringen vägra att ersätta en bil som inte överrenstämmer med reg.beviset(t ex trimmad). "Det är inte den bilen dom har försäkrat" så att säga.

I praktiken är detta sällan(aldrig?) genomförbart, dels då vanliga mjukvaruoptimeringar inte syns så enkelt, och dels för att det skulle kosta och ta alldeles för mycket tid och energi för f-bolaget att ta reda på.
Det kräver rejält extrema ändringar för att det, i praktiken, skulle kunna bli ett problem för dig. Dvs, modifieringar t om en blind kan se på 50m avstånd(t ex, någon helt annan motor än den är reggad med, med herrejösses uppenbart för stor turbo/kompressor/liknande).

Men jag tror inte dom skulle orka bry sig ändå, dom har sina schabloner dom stolt går efter. Har du en motor för 100k+ i en bil med ett schablonvärde på 5k? Tough shit, du får inte ut ett korvöre över schablonen.

Så... Egentligen kan dom vägra någon ersättning, men i praktiken är risken försvinnande liten. Jag har inte hört eller sett något faktiskt fall där detta har hänt.
Risken är mer överhängande att dom kommer vilja lösa in bilen så fort du får ett stenskott på den dock(och erbjuda dig oförskämt liten ersättning, givetvis)... Det är "en gammal skitbil" i deras ögon.

Jo precis det är en gammal bil i deras ögon jag vet.....nä har aldrig iheller hört att försäkringsbolagen skulle lägga sig i. Är nyfiken på vad ni skulle säga bara. Har ingen erfarenhet om trim på bilar. Bara min moped när jag var 15 år haha.

velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:

velvet skrev:

Brådhis skrev:

Magnetventil är varken dyr att köpa eller svår att byta. smile Slangar går sönder även med original programvara, inte heller dom är dyra eller svåra att byta. Precis som Lucifer skriver så är slangen redan på väg att gå om den går efter du trimmat. Originalslangarna håller gott och väl för steg 1.

Trimma, njut av en motor med bra prestanda.

Min tidigare V70 II D3 -11 chippades vid 24000 mil, körde sedan 11000 mil med trimmet i. Bland annat ett antal varv på Nürburgring och rätt många timmar Autobahn samt även med rejäla släp. Var jag orolig? Nej... Hände något? Nej... smile

Slutligen: Lyssna inte på Husseman, han hatar Volvo och måste av någon anledning få ur sig det i varje tråd.

Ok ja det låter lovande ju. Men det var en diesel och en-11 du hade dom tål mer stryk eller? Han som servar min bil tycker iofs det är onödigt att trimma den, men jag är sugen på att göra det. Finns problem också om man skulle krocka med bilen, då gäller väl inte försäkringen?

Nej, snarare tvärtom. D3 har en lite liten turbo och Volvo gjorde aldrig ens ett Polestar-trim till dom pga detta och värmeutvecklingen. smile

Är du sugen på att trimma så ska du göra det. smile

Aha ok, jo polestar hade inget trim till min bil iheller har frågat volvo om de.

velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:

velvet skrev:
Tack för responsen och alla svar!

Ja bilen tycker jag är välskött, jag har haft den i 1 år och när jag köpte den hade den en fullstämplad servicebok. Den går bra och växlar bra tycker jag inga ryckiga växlingar. Va säger ni om GDM i Vallåkra, är han bra?

Har aldrig använt gdm själv, men jag har bekanta som har gjort det och varit nöjda. BSR är ofta lite för dyra kan jag tycka

Jag har också hört gott om GDM. Dock ej provat själv. (Jag har kört med www.smoab.se nu senast) smile

Jo har hört bra om GDM också, har en kollega som trimmade sin Audi diesel där och blev nöjd.

velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

Familjen P2 innehöll S80 som släpptes 1999, V70N som släpptes 2000 och S60 som släpptes 2001... Ford köpte Volvo 1999. Jag tror inte alla dessa tre bilar utvecklades under 1999...

För övrigt är det V70 II som kom 2008 som delar chassi med Mondeo...

absolut inte,, men jag pratar om V70

Men tråden handlar om en S60 från 2005... big_smile

Just de :-)

velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:

velvet skrev:
Tack för responsen och alla svar!

Ja bilen tycker jag är välskött, jag har haft den i 1 år och när jag köpte den hade den en fullstämplad servicebok. Den går bra och växlar bra tycker jag inga ryckiga växlingar. Va säger ni om GDM i Vallåkra, är han bra?

Har aldrig använt gdm själv, men jag har bekanta som har gjort det och varit nöjda. BSR är ofta lite för dyra kan jag tycka

Jag har också hört gott om GDM. Dock ej provat själv. (Jag har kört med www.smoab.se nu senast) smile

Ja kanske kunde vara nåt. Finns i Halmstad rätt nära Malmö.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang