Hjälp med chiptrim

velvet
31 december 2020 · 46 Inlägg

Hej

Jag har en volvo s60 T5 -05 och funderar på att chiptrimma den med ett steg 1. Den är automat. Har tittat på olika firmor och funderat på BSR eller GDM i vallåkra. Vilken rekommenderar ni isåfall?

Bilen har snart rullat 27.000 mil. Var på väg att trimma den på BSR,  men då började mekanikern på BSR snacka om att jag visste att jag gjorde detta på min egen risk och att magnetventil var en känslig punkt samt att slangar också kunde paja när man höjde laddtrycket. När han sa detta fick jag andra tankar o tänkte att det är ju en gammal bil och den har rullat långt, så jag hoppade av det hela.
Är helt novis på sånt här. Tändstiften ska vara nya också helst har jag hört?

Hälsn

Rikard

husseman
31 december 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, tycker du fick ett bra svar på BSR.  Varför trimma en 27k  T5? Den går ju redan på övertid o lär rasa bara du försöker få tbx. några av alla "hästar" som lämnat motorn. 
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2020 · 13 736 Inlägg

självklart blir grejerna lite slitna med åren.. men den enda skillnaden är att man påskyndar slang brott osv.. som endå skulle hända.. inget värre än att byta dom slangarna..

men 27k är inte speciellt mycket åker man skrotbilar så kanske det stämmer men volvo 5an tål det åkt i ett antal t5or som blivit chippade och jag skulle göra det direkt utan att direkt fundera..

dom brukar gå RIKTIGT bra efteråt.   

skillnaden mellan orginal och chippad är brutal.  därimot skulle jag samtidigt uppgradera till 3" system inkl downpipe och race kisse.. då blir dom riktigt goa.      min kusin hade en s60 t5 som blev riktigt bra.     

men dom har inte fel på bsr.. dom säger bara vad som kan hända men det är en gammal volvo och det finns mängder med nya delar att köpa och dessa är ganska lätt lagade ifall något händer..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
31 december 2020 · 2 208 Inlägg

Det du bör tänka på dock, är att saker kommer slitas mer om du trimmar. Detta gäller oavsett om motorn gått 10mil eller 100000mil.
Du kan givetvis minska det extra slitaget genom att t ex inte köra som en biltjuv smile
Slangar åldras, och kan(eller kommer) givetvis gå sönder med åren. Detta oavsett om bilen är orginal eller inte.
Och vi pratar ändå om ett "steg1"-trim, inte att höja laddet till 2bar eller liknande galenskaper. Så överlag är risken tämligen minimal för problem, men *risken* finns alltid. Skulle du t ex skjuta en slang efter trimmet så betyder det att slangen redan var dålig innan, men det extra laddet "skyndade på" processen.

Att BSR säger som dom gör är helt enkelt för att dels informera, och dels(mestadels?) skydda sig själva.


husseman skrev:
Varför trimma en 27k  T5? Den går ju redan på övertid
mvh/husse

Skitsnack. Rent och skärt skitsnack.
Är motorn väl omhändertagen kommer den utan problem gå minst det dubbla.
Har du aldrig något vettigt att komma med? Varenda inlägg jag sett från dig är antingen totalt orelevant eller rent och skärt skitsnack.

Senast redigerat av Lucif3r (31 december 2020)

Brådhis * Voff voff *
31 december 2020 · 10 277 Inlägg

velvet skrev:
Hej

Jag har en volvo s60 T5 -05 och funderar på att chiptrimma den med ett steg 1. Den är automat. Har tittat på olika firmor och funderat på BSR eller GDM i vallåkra. Vilken rekommenderar ni isåfall?

Bilen har snart rullat 27.000 mil. Var på väg att trimma den på BSR,  men då började mekanikern på BSR snacka om att jag visste att jag gjorde detta på min egen risk och att magnetventil var en känslig punkt samt att slangar också kunde paja när man höjde laddtrycket. När han sa detta fick jag andra tankar o tänkte att det är ju en gammal bil och den har rullat långt, så jag hoppade av det hela.
Är helt novis på sånt här. Tändstiften ska vara nya också helst har jag hört?

Hälsn

Rikard

Magnetventil är varken dyr att köpa eller svår att byta. smile Slangar går sönder även med original programvara, inte heller dom är dyra eller svåra att byta. Precis som Lucifer skriver så är slangen redan på väg att gå om den går efter du trimmat. Originalslangarna håller gott och väl för steg 1.

Trimma, njut av en motor med bra prestanda.

Min tidigare V70 II D3 -11 chippades vid 24000 mil, körde sedan 11000 mil med trimmet i. Bland annat ett antal varv på Nürburgring och rätt många timmar Autobahn samt även med rejäla släp. Var jag orolig? Nej... Hände något? Nej... smile

Slutligen: Lyssna inte på Husseman, han hatar Volvo och måste av någon anledning få ur sig det i varje tråd.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
31 december 2020 · 4 385 Inlägg

Husseman är negativ till allt verkar det som....speciellt Volvo,undrar vad han själv har för bil?

SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2020 · 7 228 Inlägg

Jag gillar inte heller Volvo.

Med det sagt så behöver det inte vara farligt att optimera bilen, är den i gott skick och är välservad så ser jag absolut inga problem med det. Angående stiften så ska de såklart vara nya, gör en full service på bilen innan du funderar på att trimma den.

27k mil behöver inte vara mycket om bilen är välskött, men det kan också innebära att den sjunger på sista versen om ett gäng volvoraggare har haft den innan och kört som dessa typer brukar göra.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
granadadr
31 december 2020 · 7 287 Inlägg

zzr94092 skrev:
Husseman är negativ till allt verkar det som....speciellt Volvo,undrar vad han själv har för bil?

TROR det är Prius

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
caromania Forummoderator
31 december 2020 · 9 296 Inlägg

Hörni, vi tar det lite lugnt med påhoppen nu så det inte eskalerar. Nu tar vi och cyberkramas, gör handhjärtan och önskar Gott nytt år i stället.
smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
31 december 2020 · 3 324 Inlägg

granadadr skrev:

zzr94092 skrev:
Husseman är negativ till allt verkar det som....speciellt Volvo,undrar vad han själv har för bil?

TROR det är Prius

Om jag ska va helt ärligt så är det nog allt annat än Prius. Men det kan husseman svara på bäst själv!!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2020 · 13 736 Inlägg

SportPilot skrev:
Jag gillar inte heller Volvo.

Med det sagt så behöver det inte vara farligt att optimera bilen, är den i gott skick och är välservad så ser jag absolut inga problem med det. Angående stiften så ska de såklart vara nya, gör en full service på bilen innan du funderar på att trimma den.

27k mil behöver inte vara mycket om bilen är välskött, men det kan också innebära att den sjunger på sista versen om ett gäng volvoraggare har haft den innan och kört som dessa typer brukar göra.

du anar inte vad folk kommer med för skrot och ska optimera..    alltså på riktigt bilar som är totalt slut obefintliga bromsar.  motorer som knackar..  något som är standard är låg oljenivå läckande spridartätningar och dåliga stift..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

Tack för responsen och alla svar!

Ja bilen tycker jag är välskött, jag har haft den i 1 år och när jag köpte den hade den en fullstämplad servicebok. Den går bra och växlar bra tycker jag inga ryckiga växlingar. Va säger ni om GDM i Vallåkra, är han bra?

velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, tycker du fick ett bra svar på BSR.  Varför trimma en 27k  T5? Den går ju redan på övertid o lär rasa bara du försöker få tbx. några av alla "hästar" som lämnat motorn. 
mvh/husse

Ok

velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

Growe skrev:
självklart blir grejerna lite slitna med åren.. men den enda skillnaden är att man påskyndar slang brott osv.. som endå skulle hända.. inget värre än att byta dom slangarna..

men 27k är inte speciellt mycket åker man skrotbilar så kanske det stämmer men volvo 5an tål det åkt i ett antal t5or som blivit chippade och jag skulle göra det direkt utan att direkt fundera..

dom brukar gå RIKTIGT bra efteråt.   

skillnaden mellan orginal och chippad är brutal.  därimot skulle jag samtidigt uppgradera till 3" system inkl downpipe och race kisse.. då blir dom riktigt goa.      min kusin hade en s60 t5 som blev riktigt bra.     

men dom har inte fel på bsr.. dom säger bara vad som kan hända men det är en gammal volvo och det finns mängder med nya delar att köpa och dessa är ganska lätt lagade ifall något händer..

Jo jag har hört de också, inte för att den är slö nu, men hade varit kul o trimma den för att märka skillnaden.

velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

SportPilot skrev:
Jag gillar inte heller Volvo.

Med det sagt så behöver det inte vara farligt att optimera bilen, är den i gott skick och är välservad så ser jag absolut inga problem med det. Angående stiften så ska de såklart vara nya, gör en full service på bilen innan du funderar på att trimma den.

27k mil behöver inte vara mycket om bilen är välskött, men det kan också innebära att den sjunger på sista versen om ett gäng volvoraggare har haft den innan och kört som dessa typer brukar göra.

Ja precis man vet ju inte vem som ägt bilen innan och hur dom har kört den. Men serviceboken är fullstämplad iallafall.

velvet
1 januari 2021 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:

velvet skrev:
Hej

Jag har en volvo s60 T5 -05 och funderar på att chiptrimma den med ett steg 1. Den är automat. Har tittat på olika firmor och funderat på BSR eller GDM i vallåkra. Vilken rekommenderar ni isåfall?

Bilen har snart rullat 27.000 mil. Var på väg att trimma den på BSR,  men då började mekanikern på BSR snacka om att jag visste att jag gjorde detta på min egen risk och att magnetventil var en känslig punkt samt att slangar också kunde paja när man höjde laddtrycket. När han sa detta fick jag andra tankar o tänkte att det är ju en gammal bil och den har rullat långt, så jag hoppade av det hela.
Är helt novis på sånt här. Tändstiften ska vara nya också helst har jag hört?

Hälsn

Rikard

Magnetventil är varken dyr att köpa eller svår att byta. smile Slangar går sönder även med original programvara, inte heller dom är dyra eller svåra att byta. Precis som Lucifer skriver så är slangen redan på väg att gå om den går efter du trimmat. Originalslangarna håller gott och väl för steg 1.

Trimma, njut av en motor med bra prestanda.

Min tidigare V70 II D3 -11 chippades vid 24000 mil, körde sedan 11000 mil med trimmet i. Bland annat ett antal varv på Nürburgring och rätt många timmar Autobahn samt även med rejäla släp. Var jag orolig? Nej... Hände något? Nej... smile

Slutligen: Lyssna inte på Husseman, han hatar Volvo och måste av någon anledning få ur sig det i varje tråd.

Ok ja det låter lovande ju. Men det var en diesel och en-11 du hade dom tål mer stryk eller? Han som servar min bil tycker iofs det är onödigt att trimma den, men jag är sugen på att göra det. Finns problem också om man skulle krocka med bilen, då gäller väl inte försäkringen?

Mew
1 januari 2021 · 2 157 Inlägg

velvet skrev:

Brådhis skrev:

velvet skrev:
Hej

Jag har en volvo s60 T5 -05 och funderar på att chiptrimma den med ett steg 1. Den är automat. Har tittat på olika firmor och funderat på BSR eller GDM i vallåkra. Vilken rekommenderar ni isåfall?

Bilen har snart rullat 27.000 mil. Var på väg att trimma den på BSR,  men då började mekanikern på BSR snacka om att jag visste att jag gjorde detta på min egen risk och att magnetventil var en känslig punkt samt att slangar också kunde paja när man höjde laddtrycket. När han sa detta fick jag andra tankar o tänkte att det är ju en gammal bil och den har rullat långt, så jag hoppade av det hela.
Är helt novis på sånt här. Tändstiften ska vara nya också helst har jag hört?

Hälsn

Rikard

Magnetventil är varken dyr att köpa eller svår att byta. smile Slangar går sönder även med original programvara, inte heller dom är dyra eller svåra att byta. Precis som Lucifer skriver så är slangen redan på väg att gå om den går efter du trimmat. Originalslangarna håller gott och väl för steg 1.

Trimma, njut av en motor med bra prestanda.

Min tidigare V70 II D3 -11 chippades vid 24000 mil, körde sedan 11000 mil med trimmet i. Bland annat ett antal varv på Nürburgring och rätt många timmar Autobahn samt även med rejäla släp. Var jag orolig? Nej... Hände något? Nej... smile

Slutligen: Lyssna inte på Husseman, han hatar Volvo och måste av någon anledning få ur sig det i varje tråd.

Ok ja det låter lovande ju. Men det var en diesel och en-11 du hade dom tål mer stryk eller? Han som servar min bil tycker iofs det är onödigt att trimma den, men jag är sugen på att göra det. Finns problem också om man skulle krocka med bilen, då gäller väl inte försäkringen?

Det är inget försäkringen ens märker av. Det där är inget som syns. smile

Kör på du, BSR är rätt vettiga enligt min erfarenhet. Vad killen tycker och tänker själv har mindre betydelse. Det blir som en helt annan bil. smile

Lucif3r
1 januari 2021 · 2 208 Inlägg

velvet skrev:
Finns problem också om man skulle krocka med bilen, då gäller väl inte försäkringen?

Ska man vara en nitisk paragrafryttare så kan försäkringen vägra att ersätta en bil som inte överrenstämmer med reg.beviset(t ex trimmad). "Det är inte den bilen dom har försäkrat" så att säga.

I praktiken är detta sällan(aldrig?) genomförbart, dels då vanliga mjukvaruoptimeringar inte syns så enkelt, och dels för att det skulle kosta och ta alldeles för mycket tid och energi för f-bolaget att ta reda på.
Det kräver rejält extrema ändringar för att det, i praktiken, skulle kunna bli ett problem för dig. Dvs, modifieringar t om en blind kan se på 50m avstånd(t ex, någon helt annan motor än den är reggad med, med herrejösses uppenbart för stor turbo/kompressor/liknande).

Men jag tror inte dom skulle orka bry sig ändå, dom har sina schabloner dom stolt går efter. Har du en motor för 100k+ i en bil med ett schablonvärde på 5k? Tough shit, du får inte ut ett korvöre över schablonen.

Så... Egentligen kan dom vägra någon ersättning, men i praktiken är risken försvinnande liten. Jag har inte hört eller sett något faktiskt fall där detta har hänt.
Risken är mer överhängande att dom kommer vilja lösa in bilen så fort du får ett stenskott på den dock(och erbjuda dig oförskämt liten ersättning, givetvis)... Det är "en gammal skitbil" i deras ögon.

granadadr
1 januari 2021 · 7 287 Inlägg

Lucif3r skrev:

velvet skrev:
Finns problem också om man skulle krocka med bilen, då gäller väl inte försäkringen?

Ska man vara en nitisk paragrafryttare så kan försäkringen vägra att ersätta en bil som inte överrenstämmer med reg.beviset(t ex trimmad). "Det är inte den bilen dom har försäkrat" så att säga.

I praktiken är detta sällan(aldrig?) genomförbart, dels då vanliga mjukvaruoptimeringar inte syns så enkelt, och dels för att det skulle kosta och ta alldeles för mycket tid och energi för f-bolaget att ta reda på.
Det kräver rejält extrema ändringar för att det, i praktiken, skulle kunna bli ett problem för dig. Dvs, modifieringar t om en blind kan se på 50m avstånd(t ex, någon helt annan motor än den är reggad med, med herrejösses uppenbart för stor turbo/kompressor/liknande).

Men jag tror inte dom skulle orka bry sig ändå, dom har sina schabloner dom stolt går efter. Har du en motor för 100k+ i en bil med ett schablonvärde på 5k? Tough shit, du får inte ut ett korvöre över schablonen.

Så... Egentligen kan dom vägra någon ersättning, men i praktiken är risken försvinnande liten. Jag har inte hört eller sett något faktiskt fall där detta har hänt.
Risken är mer överhängande att dom kommer vilja lösa in bilen så fort du får ett stenskott på den dock(och erbjuda dig oförskämt liten ersättning, givetvis)... Det är "en gammal skitbil" i deras ögon.

OFTA kan man få behålla bilen,, har jag gjort ett flertal ggr,, dock kan ju regler ändras, är väl minst 3-4 årsen min senaste skada skedde

SportPilot Ubåtsingenjör
1 januari 2021 · 7 228 Inlägg

velvet skrev:
Tack för responsen och alla svar!

Ja bilen tycker jag är välskött, jag har haft den i 1 år och när jag köpte den hade den en fullstämplad servicebok. Den går bra och växlar bra tycker jag inga ryckiga växlingar. Va säger ni om GDM i Vallåkra, är han bra?

Har aldrig använt gdm själv, men jag har bekanta som har gjort det och varit nöjda. BSR är ofta lite för dyra kan jag tycka

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang