Polera bort 2 komp stänk

Marcus_k
6 januari 2021 · 2 Inlägg

Tjena. Lackade en framskärm med Volvos original färg (sprayburk) och deras 2 komp klarlack. Tyvärr stod bilen i garaget. Den var full av skit och damm så trodde aldrig det skulle fastna nåt på den. Men nu är hela bilen som ett jävla sandpapper.
Har polerat med maskin och nån Biltema polish men det blev minimal skillnad.
Hade ett vattenslippapper 3000 som jag slipade lite lätt på ena hörnet på huven. Efter det polerade jag den ytan med maskin och Biltemas polish. Då blev den riktigt blank och slät. Dock ser man spåren av slippappret om man tittar i rätt vinkel med ljuset emot.

Biltemas polish är den där som innehåller färg. 36-643

Så antingen vattenslipar jag hela bilen med 3000 papper och tar dom små repor som blir.

Eller så finns det nån här som vet hur fan jag kan polera bort det med rätt polermedel?

Tänkte om det går att torka med trassel och förtunning/thinner med?

Lacken är mörkblå metallic. Bilen är en Volvo 945.

Hur gör jag?

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2021 · 10 280 Inlägg

Jag hade nog åkt till lokala rekondfirman och visat dom lacken och utifrån det bett om råd.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
6 januari 2021 · 5 734 Inlägg

Hej!
Det går aldrig att få ett bra resultat resultat med sprayburkar på stora ytor.

Pontiac_firebird72
7 januari 2021 · 1 158 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det går aldrig att få ett bra resultat resultat med sprayburkar på stora ytor.

Det är inte det han vill ha svar på. Han har ju lackat en skärm löst och fått färgryk på bilen som stod i garaget mvh.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
jaka54
7 januari 2021 · 5 734 Inlägg

Hej!
Var tyvärr lite för snabb i svaret...
Ska man lacka en så stor yta som en bilskärm och vill ha ett spegelblankt resultat måste man lacka med/använda  "proffsgrejer" (2-komp lack, sprutspackel, kompressor och sprutpistol, klibbduk, silikonborttagare och binda dammytan runt om med att spruta ut vatten på golvet).
Är det nu sprayat med burkar så återstår endast att slipa ner ytan och börja om med "proffsgrejer".
Jag brukar handslipa med 240 torrpapper (Indasa Red line Rhino dry) Bästa torrslippappret, görs i Portugal säljs av en firma i Malmö). Sen får man lägga på sprutspackel, slipa igen och lägga på mer sprutspackel, sen när man anser att ytan är perfekt, slipa med 500-600 torrslippapper, sen   göra rent ytan med silikonborttagare och slutligen torka av med klibbduk. Först då är det dags att spruta på lacken ( i tre omgånga , i tunna lager). Har man gjort allt rätt blir det rätt blankt.wink
Lackar själv bara  utomhus på sommarhalvåret på garageuppfarten.

Lucif3r
7 januari 2021 · 2 215 Inlägg

... Men han frågar fortfarande inte hurvida sprayburkar fungerar eller ej(vilket dom gör).
Det enda han undrar över är hur han ska få bort översprayet som hamnade på delar som *inte* skulle lackas.

Jag skulle säga att en rubbing av bättre märke är din bästa chans. Sitter det alldeles för hårt är det våtslipning och fler-stegspolering som gäller.

... Och i framtiden rekommenderar jag dig att maskera *allt* i garaget du inte vill ha färg på big_smile Färgdamm lägger sig tamemigfasen överallt hmm

Equium
7 januari 2021 · 356 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Var tyvärr lite för snabb i svaret...
Ska man lacka en så stor yta som en bilskärm och vill ha ett spegelblankt resultat måste man lacka med/använda  "proffsgrejer" (2-komp lack, sprutspackel, kompressor och sprutpistol, klibbduk, silikonborttagare och binda dammytan runt om med att spruta ut vatten på golvet).
Är det nu sprayat med burkar så återstår endast att slipa ner ytan och börja om med "proffsgrejer".
Jag brukar handslipa med 240 torrpapper (Indasa Red line Rhino dry) Bästa torrslippappret, görs i Portugal säljs av en firma i Malmö). Sen får man lägga på sprutspackel, slipa igen och lägga på mer sprutspackel, sen när man anser att ytan är perfekt, slipa med 500-600 torrslippapper, sen   göra rent ytan med silikonborttagare och slutligen torka av med klibbduk. Först då är det dags att spruta på lacken ( i tre omgånga , i tunna lager). Har man gjort allt rätt blir det rätt blankt.wink
Lackar själv bara  utomhus på sommarhalvåret på garageuppfarten.

För snabb igen?

mb_pucken
7 januari 2021 · 5 087 Inlägg

Jag hade nog testat att lera bilen innan jag använde grövre papper och slipade med.
https://www.biltema.se/bilvard/lackvard … 2000031054
Finns även bättre kitt men bifogar en länk för att visa vad jag menar med lera :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nybergrobin
7 januari 2021 · 2 381 Inlägg

Börja med lera och funkar inte det så får du gå på det tyngre artilleriet.

En roterande maskin och riktigt polermedel käkar 3000 till frukost

caromania Forummoderator
7 januari 2021 · 9 296 Inlägg

Tvätta först. Sedan Mirka minst 2000, doppa i hink med vatten, gå ett varv över ytan utan att ”gnugga”. Polera sedan med maskin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marcus_k
8 januari 2021 · 2 Inlägg

Nu är bilen fixad. Provade att torka av med thinner. Hjälpte inte. Men tvättade den (i  minus grader). In i garaget igen. Drog försiktigt med rikligt blött 3000 papper ganska lätt over hela bilen. Behövde inte gnugga. Som att torka av bordet med lite smulor. Då blev lacken riktigt len och mjuk igen. Sen polerade jag med rubbing och då blev det ännu mjukare och lenare. Efter det polish och man ser inte att jag dragit sandpapper över lacken. Nu ska jag ta ut den och tvätta igen och sen in i garaget så den får torka och efter det på med lite vax. Drog en sväng med 2000 papper över rutorna med och dom blev så lena och mjuka.

För övrigt blev framskärmen som jag lackade riktigt bra. Och den sitter på sin plats nu.

caromania Forummoderator
8 januari 2021 · 9 296 Inlägg

Marcus_k skrev:
Nu är bilen fixad. Provade att torka av med thinner. Hjälpte inte. Men tvättade den (i  minus grader). In i garaget igen. Drog försiktigt med rikligt blött 3000 papper ganska lätt over hela bilen. Behövde inte gnugga. Som att torka av bordet med lite smulor. Då blev lacken riktigt len och mjuk igen. Sen polerade jag med rubbing och då blev det ännu mjukare och lenare. Efter det polish och man ser inte att jag dragit sandpapper över lacken. Nu ska jag ta ut den och tvätta igen och sen in i garaget så den får torka och efter det på med lite vax. Drog en sväng med 2000 papper över rutorna med och dom blev så lena och mjuka.

För övrigt blev framskärmen som jag lackade riktigt bra. Och den sitter på sin plats nu.

Kanoners, grattis! Jag kan tänka mig att stenen som föll från bröstet när du märkte att det fungerade med blött fint papper gav en fin känsla. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang