Recept m50b28 bygge? Kompsänka med133mm stakar?

zimpan304
5 januari 2021 · 236 Inlägg

Hallå! Börjar planera lite runt min recept på motorn till min Granada och ja jag vet det finns fler trådar om denna men va en specifik fråga jag inte hittat nått om det va om nån testat köra med 133mm stakar istället för 135mm och på det sättet kompsänka?

Borde väl va smidigt att köra 133mm eller tänker jag fel? Aldrig hållt på och byta innehåll i motorer på detta viset innan så är lite av en gröngöling i det därav jag söker svar.


Har ett m50b25 block, och tänkte köra med 2.8 vev, 2.8 kolvar sen 133mm smidda stakar isåfall, har även coopering & ARP bult till toppen. Borde det lira fint? Eller är det nått jag borde tänka över? Förutom att köra helsmitt istället.

Med vänliga hälsningar Simon!

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2021 · 13 738 Inlägg

varför ska du sänka kompressionen?        du ändrar ju utväxlingsförhållandet när du ändrar längden..    enda anledningen man brukar ändra längden är när man vill öka eller minska slaglängden med en annan vev.      det är inte så enkelt att bara kompressionen ändras när man monterar en kortare vevstake.  man ökar oxå belastningen på grejerna.      även om kolvens nedre läge och övre läge ändras 2mm så ändras oxå hur fort kolven kommer flytta sig i cylindern.  då volymen kommer vara den samma.   så både kolv och vev påverkas av att ändra längden.    finns ganska mycket information om ämnet.    sen om det fungerar för dig eller inte är ju en fråga att räkna på.     Men för att minska kompression så känns det relativt onödigt..    antar att du ska turbo ladda den du har skapligt okej kompression för e85  med tjockare packning så blir det safe. 

sen måste det så klart finnas plats för kolven att gå ner 2mm längre ner i cyl. och det är ju inte säkert..

Senast redigerat av Growe (5 januari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zimpan304
5 januari 2021 · 236 Inlägg

Growe skrev:
varför ska du sänka kompressionen?        du ändrar ju utväxlingsförhållandet när du ändrar längden..    enda anledningen man brukar ändra längden är när man vill öka eller minska slaglängden med en annan vev.      det är inte så enkelt att bara kompressionen ändras när man monterar en kortare vevstake.  man ökar oxå belastningen på grejerna.      även om kolvens nedre läge och övre läge ändras 2mm så ändras oxå hur fort kolven kommer flytta sig i cylindern.  då volymen kommer vara den samma.   så både kolv och vev påverkas av att ändra längden.    finns ganska mycket information om ämnet.    sen om det fungerar för dig eller inte är ju en fråga att räkna på.     Men för att minska kompression så känns det relativt onödigt..    antar att du ska turbo ladda den du har skapligt okej kompression för e85  med tjockare packning så blir det safe. 

sen måste det så klart finnas plats för kolven att gå ner 2mm längre ner i cyl. och det är ju inte säkert..

Ja har ju inte en aning därav jag frågar, hur det passar ihop med det andra 2.8l grejerna och IV toppen.
Ja jag ska köra turbo.
Behöver ändå köpa stakar därav jag undrar vad som hade varit bäst av de två när man nu ändå ska köpa. Vet det finns bättre märken att köpa ifall nån skulle påpeka det men va inte det jag undrade heller :-)

https://www.ebay.co.uk/itm/324330603563

Dessa grejer iallafall!

Edit. Cooperingpackningen jag har är i STD mått. Borde jag inte vinna nått av 133mm? Läser så mycket olika om kompsänka eller inga, att det ska göras för det ska hållas osv. Går ju ner ifrån 140mm till 135mm så de ej ska ta i toppen? Borde jag inte vinna nått på att gå ner till 133mm då?
Spekulerar bara nu och undrar, så vill inte bli dumförklarad om jag är helt ute och cyklar ;-)

Senast redigerat av zimpan304 (5 januari 2021)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Marcus_89 Biltokig elektriker
5 januari 2021 · 3 352 Inlägg

Finns mycket info om detta på bland annat ppf´s forum. Jag läste mycket där när jag byggde turbo på en bmw e34 med m50b25.

Ang kompsänkning så beror det nog på ditt effektmål och körstil. Ska du ligga runt 3-350hk är det nog inga problem utan att kompsänka. Men läs om det på ppf, finns mycket skrivet om detta smile

zimpan304
5 januari 2021 · 236 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Finns mycket info om detta på bland annat ppf´s forum. Jag läste mycket där när jag byggde turbo på en bmw e34 med m50b25.

Ang kompsänkning så beror det nog på ditt effektmål och körstil. Ska du ligga runt 3-350hk är det nog inga problem utan att kompsänka. Men läs om det på ppf, finns mycket skrivet om detta smile

Jajo men aldrig sett nån skriva nått om 133mm stackar bara därför jag va nyfiken.

Mot mål är upp mot 5-600hk, vet att originalkolvar börjar bli lite i riskzonen där menmen är mer stackarna jag va lite fundersam över just nu om det finns nån vinning i att ta 133mm ist 135mm :-)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
lofex
10 januari 2021 · 14 Inlägg

Det är så att finns det nackdelar med kortare vevstakar vevgeometrin blir annorlunda motorn blir mindre varvvillig (tråkigt på turbomaskiner) och kolvaccelerationen blir högre. Det är inte nödvändigtvis något bra sätt att kompsänka. Detta går att läsa på om jag är inte expert kanske är bättre att svarva ned kolvarna, alternativt köpa några riktiga kolvar som är kompsänkta. Jag skulle rekomendera att maila Tex acm och höra vad dom tycker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang