15 januari 2021
Trådstartare
Har en Ford Focus 2003. Förra vintern började det svaja i kombiinstrumentet vid kallt/fuktigt väder. Tills det blev varmt i kupén.
Symptomet på felet nu i kylan, är att när bilen stått ute i ett par timmar och startar upp så håller det på i tre-fyra minuter:
Alla mätare darrar till och går ned till 0/släcks. Efter ca fyra sekunder går de igång igen. De fungerar i ca tre sekunder. Sedan darrar och släcks i fyra sekunder osv osv. Pågår i 3-4 minuter sedan fungerar allt som vanligt.
Försökte göra rent kretskortet. Såg bra ut i lödningarna. Lämnade in bilen till en firma som reparerar kombiinstrument som huvudsyssla.
- De började med att löda om hela kretskortet. Plus bytte kontakt. Till slut verkade det fungera och jag fick tillbaka bilen.
När jag provade efter några timmar att bilen stått kallt var det samma visa.
(Eftersom felet i huvudsak kommer när det är kallt och/eller fuktigt så är det svårt att felsöka. Och att kolla om det man gjort med instrumentet fungerar eller ej.)
Lämnade in bilen igen. De satte in ett nytt (begagnat) kombiinstrument och det fungerade efter att bilen stått ute ett par timmar i kylan. Fick tillbaka bilen och jag kollade med några timmars mellanrum och det fungerade. Nästa dag uppstod felet igen efter några minuters körning (inte direkt vid start, konstigt nog).
Nu uppstår felet "som vanligt" vid start av kall bil.
Felet tycks alltså inte sitta i kombiinstrumentet. Att felet uppstår så systematiskt: 4 sekunder fungerar ej - 3 sekunder fungerar - 4 sekunder fungerar ej osv, tyder ju på att det inte är någon vanlig glappkontakt.
Eftersom jag inte är bilelektriker har jag ingen aning om vad för olika komponenter som sitter på vägen från kombiinstrumentet. Men det känns ju som att det är en komponent, snarare än en kabel eller kontakt. Och att den är temperatur- (och fuktkänslig).
Vad i hela friden kan detta vara?
Jag skall lämna in bilen igen nästa vecka och firman "lovar" hitta felet. Men är det någon här som vet eller tror något i frågan så vore det ju alla tiders!
Senast redigerat av Gudahov (15 januari 2021)