Jag har en plan om att byta ett av de bakre fönstren och göra ett "gull wing window" (måsvingefönster) med utrymme för kompressor och luftklocka innanför - sjukt smidigt att ha efter en terrängkörning eftersom man gärna har lågt däcktryck i skogen. Något sånt här tänker jag mig:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-96879876065bd89c228c1e350d0e4ba6.jpg]()
(Bilden
stulen från
Dirt Lifestyle på YouTube)
Jag vill inte ha något lås från utsidan så då återstår elektrisk öppning, gärna på fjärrkontroll!
Eftersom bilen har eftermonterat larm finns möjligheten att använda den extra utgången på det för att styra öppningen, men då måste larmet bli att fungera först. Som en bonus kommer jag då kunna larma extraljusen.
Så förra helgen var jag i garaget en heldag och gav mig fan på att larmet skulle bli att fungera igen.
Efter att ha letat på ett kopplingsschema på internet började jag mäta, men jag kunde snart konstatera att det larmet var helt strömlöst. Jag letade och letade och letade både under instrumentbrädan och under huven, matningen fanns ingenstans! Tillslut kom jag att tänka på en ihoplindad kabel jag sett nertryckt under bromsservon. Jag följde övriga kablar som gick i samma härva och såg att de gick till till bland annat sirenen - BINGO!
Men det var tre kablar i höljet så frågan var vilken som skulle till plus. Eftersom de var rätt långa kunde jag lirka tillbaka dem in genom dörren så att jag kunde mäta mig fram till vilken som gick till vilken plint på larmet - 15min senare kunde jag konstatera att alla tre skulle ha +12v 😂 En för huvudenheten, en för blinkersen (för att man inte ska kunna göra som på tidiga larm och kortsluta blinkersen för att göra larmet strömlöst) och en för centrallåset.
Sen var det dags att programmera fjärren, som naturligtvis hade slutat fungera - så först en liten fjärrkontrollsoperation! Jag tog isär, gjorde rent och bråkade i nya batterier vilket gjorde susen.
Med fjärren programmerad kunde jag testköra larmet och frånsett centrallåset verkar det fungera.
Jag vet inte om du minns att jag skrivit om det men centrallåset fick ju något tuppjuck förut och stod och låste och låste upp lite nu och då vilket jag löste genom att koppla ur motorn i förardörren (det var den som styrde och skickade signal till övriga dörrar) och kopplade en knapp istället. Och den som monterat larmet har gjort det enkelt för sig och monterat en extra motor i förardörren vars uppgift är att styra den ordinarie motorn, så att larmet styr extramotorn som skjuter iväg originalmotorn till "låsläge" och "låsuppläge" - den metoden skiter sig ju nu när originalmotorn inte längre styr övriga dörrar.
Så ett framtida pyssel blir att koppla in övriga dörrar mot larmet, elektriskt då - inte mekaniskt som tidigare installatör löst det.
Nu finns iallafall förutsättningarna för att kunna styra öppningen av luckan bak, så ett steg närmare min plan.
Snön har kommit på riktigt, och med den kom också insikten om att jag inte är nöjd med mina vinterdäck - synd, med tanke på namnet (Cooper Discoverer) 😁. De är dock från -04 och de var gratis, så vad kunde jag vänta mig egentligen?
Efter att ha letat begagnat och konstaterat att folk säljer vilket jävla skit som helst (några få mm kvar, inget dubbutstick, gamla och torra osv.) så började jag snegla mot nya. Jag är visserligen snål, men är det någonting som får kosta så är det väl just däck, allra helst vinterdäck!
Jag utgick ifrån den dimensionen jag har i dagsläget (265/70-16) och letade "ett snäpp större", 275/70-16 (du vet, bigger is better) men jag kunde inte motivera prisskillnaden för mig själv så jag fick nöja mig med att köra samma storlek igen. Valet föll på dubbade Hängkuk Winter I*Pike W429A i storlek 265/70-16.
Medan jag satt och var lite besviken över att det inte blev någon storleksökning kom det till mig som en blixt från klar himmel - men för sjutton Simon, du har inte 265, du har 225/70-16!
Så jorå, nog blev det en uppgradering allt - 5,6cm på höjden och 4cm på bredden 😁😍
Helt ärligt vet jag inte om jag lurade mig själv med flit eller om jag bara är tankspridd, men lika glad är jag för det!
Hur som helst, däcken kom igår så under nästa vecka blir det montering.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9b1c0c718b411d07a0fb8ef9c6458d35.jpg]()
Jag kan få lov att sätta vinkelslipen i bakskärmen och göra ett så kallat "camel cut", men det ser ut att gå iallafall. (När Disco 1 användes under Camel Trophy hade man kapat hörnet av bakskärmen precis bakom hjulet, därav "camel cut").
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-11f1e3491101792e090195b9fc411e9f.jpg]()
Det blir en klar förbättring! 😍
I december beställde jag bussningar ifrån England och även de kom nu i veckan så nog finns det grejer att bocka av på att göra-listan!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-1cff8059b7cfea2a0bde21a20ef51680.jpg]()
Så hur hanterar vi en översvämmad att göra-lista såhär en lördag? Genom att skruva på någon annans bil såklart 🙄
Exet ringde imorse "hej vad gör du jag har tankat fel" (nej, det lämnades inte plats för några skiljetecken). Hon hade åtminstone inte startat bilen så det var bara att fräsa dit och koppla i bogserlinan och dra ut bilen till garaget. Tack och lov är det en snäll bil på så vis iallafall, man kan koppla på en slang från returen ner i en dunk och säga åt den att tömma tanken så gör den det själv 😁
Men med allt surr runtikring stal det hela min lördag oavsett - köpa bränslefilter, tanka dunk med diesel, tömma bilen på bränsle, fylla diesel i bilen, tömma igen, byta filter, fylla ännu mer diesel, koppla ihop returen igen och säga åt den att fortsätta spola en stund för att blanda upp det sista ordentligt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-62afc01de9fbdde7839a917927d95f20.jpg]()