2859
Sök

V50, 2007 byta olja för att minska förbrukning?

3 Inlägg
21 februari
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo V50 från 2007 som drar mycket olja, runt 1 liter per 100 mil. Den har dragit mycket olja i flera år, så inget nytt problem. En verkstad har kollat på det och säger att motorn bränner upp oljan (alltså inget läckage). Kostar för mycket att laga enligt dem (med tanke på bilens ålder).

Jag använder rekommenderad olja idag, viskositet 5W-30 enligt manualen. Jag har läst (på internet) att man eventuellt kan sänka oljeförbrukningen genom att byta till en högre viskositet, kanske 5w-40 eller 10w-40. Jag har frågat verkstaden om det, och även en säljare på mekonomen, men de vill inte ge några rekommendationer utöver det som står i manualen. Men i manualen rekommenderas ju bara 0w-30/5w-30.

Så därför vänder jag mig till detta forumet. Borde jag strunta i att prova en sådan olja? Jag har tittat exempelvis på "Castrol EDGE 5W-40 A3/B4" och "Castrol Power 1 4T 10W-40 4L", men är osäker på om de kan fungera.

6 451 Inlägg
21 februari
#2
Ett snabbt svar!
Nej du kan inte få motorn att dra mindre olja genom att byta olja.


Fri fart för ett fritt folk!
14 655 Inlägg
21 februari
#3
jaka54 skrev:
Ett snabbt svar!
Nej du kan inte få motorn att dra mindre olja genom att byta olja.

förvisso mest troligen sant men en tjockare olja när den är varm minskar mängden olja som kan smita imellan.. 
men mest troligen så liten skillnad att man inte märker det smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 655 Inlägg
21 februari
#4
har du tittat över vevhusventilationen  eller är det bara en 1.8f  då är det bara att försöka sälja skiten medans den går och köpa en med 5an istället smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
21 februari
Trådstartare
#5
> eller är det bara en 1.8f

Japp, det är en 1.8f.

> men mest troligen så liten skillnad att man inte märker det

Hade det varit värt att bara prova, eller kan man öka på problemet om man byter till 5w40 eller 10w40?

6 451 Inlägg
21 februari
#6
Visst kan du pröva 5Wx40 helsyntet men jag tror inte att det kommer att göra någon skillnad.  -Kan inte förstå hur en så ny bil som en 2007:a kan dra så mycket olja, men det kanske beror på att man tillverkade motorerna med kolvringar med mer spel för att minska friktionen för att därmed spara på bränsleförbrukningen. Audi hade väl samma filosofi med sina bilar i början av seklet.


* Voff voff *
10 950 Inlägg
21 februari
#7
Skillnad gör det väl säkert i någon form, men sannolikt är skillnaden så liten att den inte ens märks.

Du har egentligen bara tre val, leva med förbrukningen (som sannolikt över tid kommer bli värre), byta motor och hoppas att den "nya" är friskare eller helt enkelt byta bil.

Däremot kan ju sägas att det har förekommit i historien bilar där kolvringarna koksat fast och faktiskt lossnat genom att man varvat/kört bilen hårt en stund. Om ändå allt annat är "kört" så hade jag nog iaf testat det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 034 Inlägg
21 februari
#8
Finns lite tricks att få lös på koksade ringar.
Bl.a. att varva WD40 och aceton i cylinderloppen, sedan givetvis köra ett oljebyte.

Kan gå.
50/50 på det.

Annars skulle jag bara köpa någon billig skräpolja och fylla på när det behövs.


3 Inlägg
21 februari
Trådstartare
#9
Tack alla för input. Provar kanske med 5w40 och ser om jag märker något, annars fortsätter jag väl fylla på i samma takt. Det kostar ju en krona extra per mil, men jag kör inte jättemycket så än så länge verkar det vara billigare att bara fylla på en gång i månaden jämfört med att köpa ny bil.

3 634 Inlägg
21 februari
#10
Hade en V70N förr som ägaren innan upplyste om lite oljeförbrukning.
Inte kopiöst, men irriterande.

Kördes då på rekommenderade 0w40 A5-B5.  (Eller var det 0w30 kanske)
Var Volvoservad då.

Körde själv den bilen på 5w40 (Biltemas, jajamen) och den drog efter det ingen olja.  Så visst kan viscositeten spela in.
Men som i detta fallet att byta från 5w30 till 5w40 ger nog inget annat än lägre pris på oljan, vilket inte är fel i sig.  Kanske ska låta det vara hela lösningen.

Men ha koll på att bytesintervallen kan bli kortare med annan klassning på olja än den rekommenderade.
Viktigt!
Senast redigerat av Mossan1 (21 februari )

Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
21 februari
#11
Köp för guds skull ingen dyr Castrol olja till den där... Köp olja på Lidl eller Biltema eller var du nu kan hitta den billigaste oljan.

Sen fyller du på när det behövs.
Tyvärr ingen bra bil det där, kör tills det rasar eller sälj nu och köp något bättre


1 Inlägg
21 februari
#12
Tvärtemot vissa som skrivit här, så har jag erfarenhet av att oljeförbrukningen minskar rejält när man använder tjockare olja (högre viskositet), t.ex 5W-40 i stället för 5W-30.
Det har fungerat så för alla bilar som jag bytt till en tjockare på (oftast från 5W-30 till 5W-40 senaste årtusendet - förra årtusendet förekom oftare 10W oljor också).
Siffran efter - anger viskositeten när oljan är varm som den oftast är i en motor som är igång.
Siffran före W anger viskositeten när oljan är kall, så den siffran bör inte höjas mycket om man ska undvika startproblem vid kraftig kyla.

Svärmorsdrömmen
66 Inlägg
21 februari
#13
Lånade en V50 1,8 flexi-not av farsan i mars förra året och pendlade med 16 mil om dagen. I början glimmade oljelampan till typ en gång i veckan och jag fyllde på lite, men efter ett par månaders pendling, motorväg och höga varv (runt 3000 i 110 vill jag minnas), slutade den begära oljepåfyllning. Tror den mådde bra av att få varva ordentligt och allt fungerade fint. Har inte hört nått negativt om bilen från farsan heller nu sen jag lämnade tillbaka bilen för 4 månader sedan.

JimboSlusk

Svärmorsdrömmen
66 Inlägg
21 februari
#14
Jimmen skrev:
Lånade en V50 1,8 flexi-not av farsan i mars förra året och pendlade med 16 mil om dagen. I början glimmade oljelampan till typ en gång i veckan och jag fyllde på lite, men efter ett par månaders pendling, motorväg och höga varv (runt 3000 i 110 vill jag minnas), slutade den begära oljepåfyllning. Tror den mådde bra av att få varva ordentligt och allt fungerade fint. Har inte hört nått negativt om bilen från farsan heller nu sen jag lämnade tillbaka bilen för 4 månader sedan.

Som Sportpilot skriver ovan så fyllde jag på med biltemas billigaste blask, inget fint här inte!

JimboSlusk

14 Inlägg
Igår 14:25
#15
Jimmen skrev:
Lånade en V50 1,8 flexi-not av farsan i mars förra året och pendlade med 16 mil om dagen. I början glimmade oljelampan till typ en gång i veckan och jag fyllde på lite, men efter ett par månaders pendling, motorväg och höga varv (runt 3000 i 110 vill jag minnas), slutade den begära oljepåfyllning. Tror den mådde bra av att få varva ordentligt och allt fungerade fint. Har inte hört nått negativt om bilen från farsan heller nu sen jag lämnade tillbaka bilen för 4 månader sedan.

Min erfarenhet med gamla bilar är att de mår bäst av att köras "rena" nån gång ibland. Alltså inte inget tokvarvande på garageplan, utan en 30 minuters lugn tur i 4000 varv som med den lådan gav ca 130km/h.
Har fått flera bilar att bli lite piggare efter den behandlingen. Antar att man bränner bort en del beläggningar och skit som förra ägaren lyckats samla på sig genom att "spara bensin" på att köra på femman i 20 blås så den hostade sig framåt.

3 634 Inlägg
Igår 15:13
#16
Det som händer (egentligen) när man "blåser ur" modernare motorer är att den antar annan fuetrim/adoptioner, och därmed luras man tro att det gjorde stor skillnad.
Men det kan faktiskt vara lösningen också, då främst bilar som bara går enstaka km stup i ett.  Men även då adoptioner till övervägande del. Men det är just adaptionerna som blivit skruvade av sådant felaktigt körmönster.

Har man en gammal Diesel från tidigt 90 eller äldre är en annan femma.
Även för att få ner partikelhalt på nyare dieslar men då resas avgassystem/filter bara. Speciellt under regenerering.

4 550 Inlägg
för 23 timmar sedan
#17
Körde en S60 Turbo -01 med 10w-40 i flera år utan några bekymmer

7 658 Inlägg
för 10 timmar sedan
#18
Jovisst kan du sänka oljeförbrukningen genom "rätt" olja.
Men smakar det så kostar det, och är inte lönsamt i ditt fall.

I tidernas begynnelse hade jag en grupp II trimmad hundkoja - en Austin 1275 cc.
Den motorn drog runt 1 liter motorolja på 10 mil.
Med Castrol R, en vegetabilisk motorolja, sänktes förbrukningen till 1 liter på 50 mil.
Men - oljan var så dyr att det var ekonomiskt vansinne att köra på Castrol R.

Föreslår, som flera ovan i tråden, att du köper billigaste tänkbara olja och kör på det.
Förslagsvis från LIDL eller Biltema.
Köp inte någon dyr helsyntet(eller delsyntet heller för den delen) utan köp en "rak" olja med hög viskositetsklass.

Så hade jag gjort i ditt ställe!

4 550 Inlägg
för 2 timmar sedan
#19
Var det den oljan som luktade gott du hade i kojan!?.

Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
för 1 timme sedan
#20
torsen skrev:
Jovisst kan du sänka oljeförbrukningen genom "rätt" olja.
Men smakar det så kostar det, och är inte lönsamt i ditt fall.

I tidernas begynnelse hade jag en grupp II trimmad hundkoja - en Austin 1275 cc.
Den motorn drog runt 1 liter motorolja på 10 mil.
Med Castrol R, en vegetabilisk motorolja, sänktes förbrukningen till 1 liter på 50 mil.
Men - oljan var så dyr att det var ekonomiskt vansinne att köra på Castrol R.

Föreslår, som flera ovan i tråden, att du köper billigaste tänkbara olja och kör på det.
Förslagsvis från LIDL eller Biltema.
Köp inte någon dyr helsyntet(eller delsyntet heller för den delen) utan köp en "rak" olja med hög viskositetsklass.

Så hade jag gjort i ditt ställe!

Rak olja är väl det sista han ska ha.
Köp olja enligt tillverkarens rekommendationer, men köp det hos Biltema eller Lidl, hittar du inte exakt rätt så ta du det som är så nära som möjligt.

Rak olja rekomenderas knappt till något idag, kanske några motorer från sekelskiftet



Sök