Hur gör man för att göra en rallybil Gatlaglig? och går det?

Jeffelito
17 oktober 2013 · 47 Inlägg

som rubriken lyder, Hur gör man för o göra en rallybil laglig? och är det mycket jobb man måste lägga ner? Tacksam för svar smile

Volvo 945 "pojk" (1992)
KHRacing
17 oktober 2013 ·

vad jag fått höra tidigare så går det ej att regga tillbaka en riktig rallybil till svenssonbil igen... dock skiljer det sig blan de olika klassningarna, troligen så går det ju att regga tillbaka en voc-bil

Jeffelito
17 oktober 2013 · 47 Inlägg

okej, någon som har en aning om Grupp E bilarna? för det är väl inte så stor skillnad på grupp E och VOC? eller är jag helt ute o cyklar nu ? hehe

Volvo 945 "pojk" (1992)
FLindgren
17 oktober 2013 · 5 089 Inlägg

en homologerad rallybil är väll gatlaglig? Typ voc serien och "standarsklassarna" med inredningen kvar?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Bebben Legitimerad besserwisser
17 oktober 2013 · 921 Inlägg

När jag var liten brukade vi vara i Dalarna samtidigt som Svenska Rallyt pågick, och vi mötte rallybilar på vägarna där när vi var ute och åkte.

så gatlagliga var de nog, men vilken klass osv. minns jag inget av (detta var alltså över 15 år sedan...)

KolGruvan
17 oktober 2013 · 1 450 Inlägg

Man måste ha dispens för att få köra på vägarna va ja vet. Så länge de inte är original klass då

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Dupond och Dupont
17 oktober 2013 · 581 Inlägg

Bebben skrev:
När jag var liten brukade vi vara i Dalarna samtidigt som Svenska Rallyt pågick, och vi mötte rallybilar på vägarna där när vi var ute och åkte.

så gatlagliga var de nog, men vilken klass osv. minns jag inget av (detta var alltså över 15 år sedan...)

Man får köra Rallybil på vägen, men det är endast när de åker till nästa sträcka som de ska tävla på. Annars är det inte tillåtet, vilket är synd... big_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Mercedesturbodiesel Sothora <3
17 oktober 2013 · 1 201 Inlägg

alla rallybilar besiktigade.. Har ni sett regplåtarna?

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
KolGruvan
17 oktober 2013 · 1 450 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
alla rallybilar besiktigade.. Har ni sett regplåtarna?

Vanliga regplåtar väl?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Melwin
17 oktober 2013 · 33 Inlägg

Oranga plåtar från nyår!

Melwin!
KHRacing
17 oktober 2013 ·

Även en voc bil får endast framföras på väg av förare & registrerade co-driver

övrigw rallybilar besiktigas inte alls längre utav bilprovningen, utn det görs i samband med den årliag vagnbooksbesiktningen

självfallet ser man rallybilar på allmän väg under tävlingar som sagt i tråden.. hur skall de annars ta sig till sträckorna...

fadret
17 oktober 2013 · 1 125 Inlägg

40 a §
Standardrallybil enligt 39 och 40 §§ får på väg en-
dast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingsli-
cens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet
till FIA

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
V4Bergman
17 januari 2021 · 140 Inlägg

Det blir en rejäl bump på tråden men frågar här istället för att göra en ny. Jag tänkte försöka få min V4 så lik en rallybil som möjligt. Hur långt kan jag gå och fortfarande få framföra den på allmän väg? Tänker inredningsmässigt eftersom utsidan är det ju bara lack som är aktuellt plus tidsenliga extraljus som var senaste modet då som Marchal med plupp. Har även de större Guldkatten. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang