5411
Sök

Konvertera till brytarlöst!

22 Inlägg
22 januari 2021
Trådstartare
#1
Cadillac deville -70
Någon som vet hur man konverterar till brytarlös tändning.
Är det bara montera satsen man köper, eller är det något man bör tänka på?
/PeÅ

7 675 Inlägg
23 januari 2021
#2
Pernil skrev:
Cadillac deville -70
Någon som vet hur man konverterar till brytarlös tändning.
Är det bara montera satsen man köper, eller är det något man bör tänka på?
/PeÅ

Har monterat det brytarlösa tändsystemet 123 på en bil.
Mycket lätt och enkelt på den motorn.
Bara att följa installationsanvisningen.
Men jag märkte ingen skillnad.
Möjligen lite lugnare och lägre tomgångsvarvtal.
Men ingen sänkt bränsleförbrukning eller höjd topphastighet.
Med facit i hand anser jag brytarlöst tändsystem övervärderat.
Känner flera som konverterat.
Men dom, liksom jag, har originaldelarna med om det brytarlösa systemet skulle strula.
Är ju ett slutet system som inte går att reparera eller justera på något sätt.

* Voff voff *
10 987 Inlägg
23 januari 2021
#3
Jag bytte till brytarlöst på min förra båt. Motorn var en Volvo Penta AQ151B (en B230 i grunden men med 2,5 litersveven och dubbla Solex PAI44:or). Skillnaden där var som natt och dag, jämnare gång, mer lättstartad osv. Skulle utan tvekan göra det dag 1 om jag köpte en likadan igen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

782 Inlägg
25 januari 2021
#4
Jag köpte en brytarlös 123 fördelare till en b20 som satt i min båt. Den gick overkligt jämnt och tomgången gick att sänka till strax under 500 rpm, ibland va det svårt att känna eller höra om motorn va igång vilket inte va fallet med den gamla fördelare med brytare.

Satserna där du bara byter ut brytarspetsarna är bara att montera, det brukar följa med instruktioner. Ofta är det dock glapp i fördelaren som gör att bilen inte går speciellt mycket bättre med sådana satser så en ny brytarlös fördelare är att föredra.
Vissa satser och fördelare har krav på tändspole så kolla upp det innan köp.



Sök