Ford Mondeo ingen tomgång

ojojojoj
29 januari 2021 · 4 Inlägg

Försöker få ordning på en Ford Mondeo Mk2 (BNP) 2.0/131 hk årsmodell 2000

Bilen har vart på verkstad men dom hittade inte felet så nu står den i garaget och ingen begriper vad som är fel...

Den startar lätt men håller inte tomgången, den har alltid gått bra och inte rullat så många mil. Plötsligt en dag så tvärdog den och då gick det ej att hålla den vid liv under 5000 varv.
På verkstaden så bytte dom nån tändkabel som var kass och nu startar den men dör på tomgång.

Felkoder P0340
P1504
P0103
fick jag fram från början och har inte lyckats få bort dom fastän snart halva bilen är utbytt.

Det som är bytt är följande:
Tomgångsventil
Tändstift
Kamaxelposition sensor
Gasspjälslägesgivare
Luftmassemätare
Ventilationsventil och drar man ut slangen ur den så går den på tomgång, men inte bra.

Vi har även kollat läckage på insuget mm med rökmaskin och hittade ingen läcka, vi har även kollat samtliga säkringar och relä så inget var bränt.
Ingen jag pratat med nu begriper vad i hela friden det är för fel, kört fast totalt och tycker det är synd & skrota bilen för den är i ett mycket bra skick i övrigt.
Finns det någon som kan hjälpa mig med lite idéer vad det kan va som strular?

Senast redigerat av ojojojoj (29 januari 2021)

victorimba1
29 januari 2021 · 56 Inlägg

Hur mycket har du felsökt efter el-relaterade fel? Efter det jag kunde hitta så pekar samtliga av dina felkoder på avvikande värden i kretsarna. I och med att du har tre olika sensorer som slutat fungera samtidigt går tankarna till något de har gemensamt. Problem vid gemensam jord eller strömtillförsel? Samtliga är ju kopplade till ECU:n, något knas där?

ojojojoj
29 januari 2021 · 4 Inlägg

Jag har inte börjat felsöka elen ännu, men det är som du säger nog en god ide, Jag fick bytat sista sakerna i dag så det får bli arbete i morgon. Kom på en sak till och det har inte tänds någon motorlampa?? det är ju rätt skumt.

husseman
30 januari 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, p0340 va enda koden ja fick på micran i veckan, bytte kamlägesgivare..men va kamkedjan som va boven. Har du kamkedja på denna motor, så kolla upp  den. Har den sträckt sig, så blir det taskigt med tomgång. O kuggar den så blir det ingen gång alls. Har du kamrem, så kolla den... vissa styrdon fixar inte att sätta rätt felkod- när vev o kamlägesgivare inte synkar. Bara ett tips..
mvh/husse

ojojojoj
30 januari 2021 · 4 Inlägg

Kamremmen bytt för ca 1 år sedan och den är åter kollad för vi misstänkte att det var nått med den, men allt var ok.

Har i dag kollat signal från givarna samt jordning och allt ok, tog av ECU samt delade på den och allt så kanon ut.
Gick igenom spjäll huset och rengjorde, men ingen skillnad.
Jag har nu döpt den till "spökbil"

xXSammy
30 januari 2021 · 6 571 Inlägg

Hur har ni kollat kamremsinställningen? Låst kamaxlarna och vev?
Hur mycket spänning har kamaxelsensorn?

Minns inte ifall äldre Zetec motorerna har en MAP givare

De/Dem
husseman
30 januari 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, kolla din Ecm på Ac-tronics sida..brukar finnas felkoder o tips där. Tyvärr kan du nog inte få den reparerad av dom, då du öppnat den sj. Fast borde gå att få tag i en Beg. o få den inkodad för rätt små pengar.. - fordar brukar man skrota när det luktar dyrt fel, o en 00,a kan de inte begära många spänn för en ecm  till.
Lycka till.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang