Mercedes-Benz S124 12V 1991 Manuell

94a
29 januari 2021 · 12 Inlägg

Hej. Då mitt fel kvarstår från föregående tråd så försöker jag igen att få någon sorts hjälp.
Bilen har knappt någon tomgång när jag skall starta den när den är kall. Tomgången är 500 eller något under eller ingen alls. Men om jag gasar bilen och startar den och rusar upp den, då håller den tomgången och ligger på ungefärligt 650 varv. (Detta blir såklart bättre ju varmare bilen blir) Men om bilen är riktigt varm, håller den fortfarande sitt 650-700 varv men den blir inte svårstartad och jag behöver inte använda mig av gaspedalen.

Måste tillägga att när jag startar den kall och rusar upp den till ca 3000 varv så låter det ut som om den spottar lite (typ att den får för mycket bränsle i början) men släpper sen snabbt när den går över 3000 varv, då går den rent igen och inga problem. (Detta är bara när bilen startas när den är kall)

Jag har provat bytt många grejer nu på bilen men felet kvarstår fortfarande.
Det jag har bytt på bilen är tomgångsmotor, tempgivare och OVP-reläet.
Jag har kollat efter bristfälliga ström/jord kablar som går till dom här grejerna men har inte hittat något ännu som verkar vara felet.
Jag har även bytt alla tändstift och jag har även bytt ut tändkablarna till Hitachis modell.
Fördelarlocket ser bra ut, lite slitet men bilen slår ju runt motorn som den ska men denna kanske skulle kunna bytas ifall det är den som spökar? Har hört att 190n kan vara kinkig när den börjar bli dålig (brukar inte synas på dom bilarna har jag hört)
Har provat spruta startgas runt packningar vid insuget men inget händer, så den är hel och tät.

Finns det någon här som har någon ide om vad det skulle kunna vara annars? Verkar vara ett vanligt fel på dom här äldre s124orna. Men den ena är aldrig den andra lik, tyvärr.

Jdmboy96
29 januari 2021 · 241 Inlägg

Har du bytt vakuum slangar? Testa det med billigt med ju smile om insugspackningar är billigt så köp det med smile tänker iled att slangar som är över 20 år gamla lika så packningar måste då bytas ut smile

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
94a
29 januari 2021 · 12 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Har du bytt vakuum slangar? Testa det med billigt med ju smile om insugspackningar är billigt så köp det med smile tänker iled att slangar som är över 20 år gamla lika så packningar måste då bytas ut smile

Hej, nej har inte bytt vakuum slangar.. Kan ju vara det om det är någon som är trasig.. Men känns ändå som om det skulle vara något annat fel smile skulle inte bilen bete sig konstigt på gasen ifall vakuum slang skulle vara trasig? När man kör den alltså. Men är ju värt att kolla på i alla fall..

Utmarks-Loke
29 januari 2021 · 5 836 Inlägg

Desto mer man gasar, desto mer luft drar motorn. Då gör det mindre och mindre skada med en liten tjuvluft. Därför brukar tjuvluft vara värst på tomgång, och kanske inte märks alls när man kör lite hårdare. Men tjuvluft felsöker man ju bäst med rökmaskin. Man fyller insuget med rök och ser om det kommer ut någonstans. Om man röker cigarr kan man blåsa in den röken, eller så kan man bygga en improviserad rökmaskin:

https://www.youtube.com/watch?v=E6tuwbeodOs

Eller så kan man köpa en, men det är ingen sport

Steff240
29 januari 2021 · 1 018 Inlägg

Just k-jet-system är enligt min erfarenhet lite speciella när det gäller tjuvluft. Oftast går dom okej på tomgång men när du gasar storknar dom eftersom vakuumet då inte räcker till för att lyfta mängdskivan, som då inte släpper fram tillräckligt med bränsle för att möta gaspådraget.
Undantaget är nog om läckaget är så stort att motorn inte startar överhuvudtaget...

94a
29 januari 2021 · 12 Inlägg

Okej. Får prova det där med rök och se om det visar något.

Ja k-jet verkar vara speciellt

Utmarks-Loke
29 januari 2021 · 5 836 Inlägg

Jasså, är det K-jet, det missade jag. Det med tjuvluften gäller egentligen L-jet, motronic och andra elektroniska insprutningssystem, K-jet har jag dålig koll på.

94a
29 januari 2021 · 12 Inlägg

Okej tack för svar

94a
31 januari 2021 · 12 Inlägg

Är inget av felet, inget fel på vaccum slangarna. Vad kan det då vara? Hmmm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang