Sälja min privata bil till ett företag

Asa5
30 januari 2021 · 2 Inlägg

Hej!
Jag har min bil ute på annons och ett företag 30 mil bort har ringt och vill köpa bilen (ej bilhandlare). Kan ni ge några tips på vad jag ska tänka på i detta fall? Finns det någon risk i detta?
Om jag har företagets org.nr och leg. på den som kommer och hämtar bilen och jag själv postar ägarbytet till Transportstyrelsen, är allt ok då?
Jag vill känna mig säker att jag gör rätt, Transportstyrelsen kan man ju inte fråga under helgen och dom vill komma i morgon söndag och hämta bilen.
Tacksam för för svar då det är kort om tid (han som ringde vill ha besked om ok i kväll)!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2021 · 13 753 Inlägg

det du framför allt ska se upp med är betalningen..  har dom inte samma bank eller betalar via swish eller kontant  så släpp inte iväg bilen.  folk går väldigt långt för att lura till sig gratis bilar.

något man måste tänka på..

pratar dom om förmedling  skicka bilar utomlands osv så är det en scam till 100%   

men annars är det bara ett vanligt ägarbyte
men man använder org nummer istället för person nummer. 

Men som sagt se till att du verkligen får betalt innan du släpper bilen!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2021 · 10 290 Inlägg

Asa5 skrev:
Hej!
Jag har min bil ute på annons och ett företag 30 mil bort har ringt och vill köpa bilen (ej bilhandlare). Kan ni ge några tips på vad jag ska tänka på i detta fall? Finns det någon risk i detta?
Om jag har företagets org.nr och leg. på den som kommer och hämtar bilen och jag själv postar ägarbytet till Transportstyrelsen, är allt ok då?
Jag vill känna mig säker att jag gör rätt, Transportstyrelsen kan man ju inte fråga under helgen och dom vill komma i morgon söndag och hämta bilen.
Tacksam för för svar då det är kort om tid (han som ringde vill ha besked om ok i kväll)!

Ställ dig frågan om det är rimligt att företaget kör 30 mil för just din bil. Är svaret ja och dom gör betalningen på ett rimligt vis (dvs pengarna på kontot innan dom får bilen) så är det inga konstigheter skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2021 · 14 077 Inlägg

Asa5 skrev:
Hej!
Jag har min bil ute på annons och ett företag 30 mil bort har ringt och vill köpa bilen (ej bilhandlare). Kan ni ge några tips på vad jag ska tänka på i detta fall? Finns det någon risk i detta?
Om jag har företagets org.nr och leg. på den som kommer och hämtar bilen och jag själv postar ägarbytet till Transportstyrelsen, är allt ok då?
Jag vill känna mig säker att jag gör rätt, Transportstyrelsen kan man ju inte fråga under helgen och dom vill komma i morgon söndag och hämta bilen.
Tacksam för för svar då det är kort om tid (han som ringde vill ha besked om ok i kväll)!

Vad är det för bil? En samlarbil eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
ultraclass
30 januari 2021 · 38 Inlägg

Släpp inte iväg bilen utan att du fått pengarna. Har blivit uppringd av firmor som vill köpa bil på söndagar? Varför inte vänta till på måndag?

Asa5
1 februari 2021 · 2 Inlägg

Tack för era svar och tips! Det blev framskjutet till idag istället så nu har jag kunna ringa Transportstyrelsen och kolla med dom för säkerhets skull. Är ingen samlarbil utan en helt normal familjebil. Pengarna har jag koll på, ingen bil förrän jag ser pengarna på mitt konto (har även kollat med banken) :-).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang