Bakhjulsdriven elbil ?

torpis Forummoderator
1 februari 2021 · 10 572 Inlägg

Pengar talar!

Det har varit billigare att tillverka bilar med framhjulsdrift när det varit en bensinmotor där.

Vissa har kört med motorn bak eller bakhjulsdrift men då sällan i billigare segmentet.

Med elmotorn får man mer frihet att laborera, man får nya möjligheter vad gäller krocksäkerhet, nya möjligheter att reglera anti spin osv.

Tänk om man jobbade med F1 bilar och plötsligt kom en möjlighet att åka snabbare än dom andra - klart man gjorde det. Det kommer ju leda till bättre bilar i slutänden med en ökad frihet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2021 · 17 473 Inlägg

torpis skrev:
Pengar talar!

Det har varit billigare att tillverka bilar med framhjulsdrift när det varit en bensinmotor där.

Vissa har kört med motorn bak eller bakhjulsdrift men då sällan i billigare segmentet.

Med elmotorn får man mer frihet att laborera, man får nya möjligheter vad gäller krocksäkerhet, nya möjligheter att reglera anti spin osv.

Tänk om man jobbade med F1 bilar och plötsligt kom en möjlighet att åka snabbare än dom andra - klart man gjorde det. Det kommer ju leda till bättre bilar i slutänden med en ökad frihet.

Måste bara:
Vilket man gjorde år 1978 med Brabham BT46B. Den enda bilen som vunnit samtliga F1-tävlingar den ställt upp i.

https://www.nyteknik.se/teknikhistoria/ … pp-6816365

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
1 februari 2021 · 5 836 Inlägg

Med navmotorer behöver man ju inte vinkla kraften, som man behöver i en vanlig, konventionell bakhjulsdriven bil med motorn på längden. Den enda nackdelen, i mina ögon, var att kraften fick vinklas 90 grader i slutväxeln, vilket gav en del effektförlust. Den nackdelen försvinner alltså med navmotorer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2021 · 13 741 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Med navmotorer behöver man ju inte vinkla kraften, som man behöver i en vanlig, konventionell bakhjulsdriven bil med motorn på längden. Den enda nackdelen, i mina ögon, var att kraften fick vinklas 90 grader i slutväxeln, vilket gav en del effektförlust. Den nackdelen försvinner alltså med navmotorer.

vilka kör navmotor?   bara sätt eftermonterade på bilar där man ersätter dom icke drivande hjulen med elmotor och har kvar ordenarie motorn  som driver dom andra hjulparen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
1 februari 2021 · 5 836 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Med navmotorer behöver man ju inte vinkla kraften, som man behöver i en vanlig, konventionell bakhjulsdriven bil med motorn på längden. Den enda nackdelen, i mina ögon, var att kraften fick vinklas 90 grader i slutväxeln, vilket gav en del effektförlust. Den nackdelen försvinner alltså med navmotorer.

vilka kör navmotor?   bara sätt eftermonterade på bilar där man ersätter dom icke drivande hjulen med elmotor och har kvar ordenarie motorn  som driver dom andra hjulparen

Jag vet inte om det finns, men det kanske kommer

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2021 · 13 741 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Med navmotorer behöver man ju inte vinkla kraften, som man behöver i en vanlig, konventionell bakhjulsdriven bil med motorn på längden. Den enda nackdelen, i mina ögon, var att kraften fick vinklas 90 grader i slutväxeln, vilket gav en del effektförlust. Den nackdelen försvinner alltså med navmotorer.

vilka kör navmotor?   bara sätt eftermonterade på bilar där man ersätter dom icke drivande hjulen med elmotor och har kvar ordenarie motorn  som driver dom andra hjulparen

Jag vet inte om det finns, men det kanske kommer

vill minnas någonstans att det är obra med ifjädrad vikt. att det påverkar saker negativt.. men minns inte var jag riktigt snappat upp det.

men såg någon som visade navhjul på en Honda på någon mässa och det var klart intresant. men det var för eftermarknadsbruk.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
2 februari 2021 · 5 836 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:

vilka kör navmotor?   bara sätt eftermonterade på bilar där man ersätter dom icke drivande hjulen med elmotor och har kvar ordenarie motorn  som driver dom andra hjulparen

Jag vet inte om det finns, men det kanske kommer

vill minnas någonstans att det är obra med ifjädrad vikt. att det påverkar saker negativt.. men minns inte var jag riktigt snappat upp det.

men såg någon som visade navhjul på en Honda på någon mässa och det var klart intresant. men det var för eftermarknadsbruk.

Ja, så är det, ofjädrad vikt är dåligt

torpis Forummoderator
2 februari 2021 · 10 572 Inlägg

Navmotorer har svårt att hålla i längden pga vibrationer och smuts. Typ allt har sin plats och navmotorer kan med fördel användas på motorcyklar, cyklar eller rullstolar men är tveksam till bilar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang