Toyota yaris centrallås

TrolleBK
2 februari 2021 · 5 Inlägg

Har en Toyota Yaris 2009 där centrallåset inte fungerar. Batterier i fjärren är helt nytt, bra laddning på batterier och har kollat alla säkringar. När man blippar på fjärren så är det enda som låses upp bagaget samt att blinkers lyser till som dom ska göra. När man låser så hör man bagaget låsa två gånger. Har kollat felkoder med en billig obd2 läsare och ingenting finns sparat.

Det har inte hänt i samband med något annat arbete på bilen.

Någon som vet en lösning eller tips på vad man kan kolla?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2021 · 13 744 Inlägg

fungerar det med nyckeln?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TrolleBK
3 februari 2021 · 5 Inlägg

Growe skrev:
fungerar det med nyckeln?

Med nyckeln låses dörren och bagaget upp.

Explicit-
4 februari 2021 · 24 Inlägg

Prova installera nyckeln till bilen på nytt. Man brukar kunna googla fram hur man ska göra på specifika modeller. Exempelvis: sätt i nyckeln och vrid på tändningen, håll in lås upp knappen i 3 sekunder bla bla bla...

Men om fjärren får bilen att reagera så känns det mer som att det är något med receivern i bilen, det måste man nästan åtgärda på verkstad. En felsökning på fjärrlåset brukar dem inte kräva en större slant för, dem gjorde det gratis sist jag hade problem med fjärrstyrning.

Behöver du där emot byta ut den så brukar de flesta jag pratat med strunta i fjärrlås med ett leende när dem får se offerten.

TrolleBK
5 februari 2021 · 5 Inlägg

Explicit- skrev:
Prova installera nyckeln till bilen på nytt. Man brukar kunna googla fram hur man ska göra på specifika modeller. Exempelvis: sätt i nyckeln och vrid på tändningen, håll in lås upp knappen i 3 sekunder bla bla bla...

Men om fjärren får bilen att reagera så känns det mer som att det är något med receivern i bilen, det måste man nästan åtgärda på verkstad. En felsökning på fjärrlåset brukar dem inte kräva en större slant för, dem gjorde det gratis sist jag hade problem med fjärrstyrning.

Behöver du där emot byta ut den så brukar de flesta jag pratat med strunta i fjärrlås med ett leende när dem får se offerten.

Felsökte lite mer idag och kom fram till att det är spänning på kabeln till låset på förardörren (ca 7-9V hann min multimeter registrera under den korta perioden). Kan det vara något fel i låset på förardörren som gör att dom andra dörrarna inte fungerar?

Explicit-
7 februari 2021 · 24 Inlägg

TrolleBK skrev:

Explicit- skrev:
Prova installera nyckeln till bilen på nytt. Man brukar kunna googla fram hur man ska göra på specifika modeller. Exempelvis: sätt i nyckeln och vrid på tändningen, håll in lås upp knappen i 3 sekunder bla bla bla...

Men om fjärren får bilen att reagera så känns det mer som att det är något med receivern i bilen, det måste man nästan åtgärda på verkstad. En felsökning på fjärrlåset brukar dem inte kräva en större slant för, dem gjorde det gratis sist jag hade problem med fjärrstyrning.

Behöver du där emot byta ut den så brukar de flesta jag pratat med strunta i fjärrlås med ett leende när dem får se offerten.

Felsökte lite mer idag och kom fram till att det är spänning på kabeln till låset på förardörren (ca 7-9V hann min multimeter registrera under den korta perioden). Kan det vara något fel i låset på förardörren som gör att dom andra dörrarna inte fungerar?

En typisk grej på äldre bilar brukar vara att kablar blir bräckliga och nöts sönder vid gångjärnen i dörrarna, jag har stött på det några gånger men dem bilarna har varit över 15 år gamla. Vet du om du har vakum eller el i låssystemet? Har du vakum så kan det vara en läcka eller en slang som hoppat lös.

Senast redigerat av Explicit- (7 februari 2021)

husseman
7 februari 2021 · 1 594 Inlägg

Hmm, Toyota kör inte med vakumlås och de har inte problem med kabelkvalité heller. Det normala e´ju att Styrboxen i förardörren pajjar, fast din pärla verkar ju funka med nyckel. Koppla upp med en riktig felkodsläsare e´mitt tips.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang