VW CARAVELLE 2,5 TDI -97 startar inte

kefflon
28 januari 2021 · 180 Inlägg

Hallå!

Jag testade att starta i morse, och motorn gick runt, kanske 20 varv. Men den tände inte. Sen var den helt död när jag testade igen. Det var kallt, kanske minus 20. Jag satte på motorvärmare och laddade batteriet i en timme, men det hände ingenting. Hur kollar jag vad som är fel? Det luktade bränt efter att jag testat starta, lite som bränd el-lukt. Det här hände för nån vecka sen också, att den var helt död. Men efter att jag testat ett par gånger kom den igång. Hur börjar jag kolla bäst vad som kan va fel?

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-c01c7ed9310662f1a9328450ef5492d1.jpg

Karolinen
28 januari 2021 · 16 Inlägg

Går den igång med startgas? Farsan min sade en gång att ifall bilen startar med startgas så kan man utesluta att det är något elektriskt, vet dock inte ifall det stämmer till hundra.

kefflon
28 januari 2021 · 180 Inlägg

Tack, det har jag inte testat. Hur gör jag för att starta med startgas?

Karolinen
28 januari 2021 · 16 Inlägg

kefflon skrev:
Tack, det har jag inte testat. Hur gör jag för att starta med startgas?

Du kollar var luftfilterboxen sitter någonstans, öppnar den och sprutar in gasen. Du kan också ta loss slangen till insuget och spruta in där, huvudsaken är att gasen kommer in i luftsystemet till motorn. Sätt tillbaka slangen/luftfilterboxen och försök starta.

kefflon
11 februari 2021 · 180 Inlägg

Det visade sig vara startmotorn. Nästa dag startade min andra bil inte heller, en Citroen C4, så jag lämnade in minibussen. Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang