Låg spänning till glödstiften

Tobbk
12 februari 2021 · 20 Inlägg

Hej!

Haft problem med start vid kyla. Glödstiften verkar OK när jag Ohm-testade dem. Det fanns ett tidigare snitt i kabeln till ett av glödstiften och när jag testade spänningen med multimeter vid glödning (kall motor) får jag bara 1-2 v till stiftet. Enligt aukt. verkstad ska det vara 12 v till stiften (oavsett om motorn är varm eller kall). Någon som varit med om något liknande? Om det skulle vara glödstift-reläet som var trasigt borde den väl inte fått någon spänning alls?

Inga felkoder.
Batteriet är i bra skick.
Bil: Skoda superb 1.6 tdi -12

Utmarks-Loke
12 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Jag vet inte hur det fungerar på de bilarna, är det ett löst glödningsrelä eller integrerat i styrboxen? Om det är löst så man kommer åt skulle jag vilja mäta spänningen in i reläet, och ut direkt på reläet, och gärna på mer än en utgång

Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Ett tidigare snitt i kabeln låter inte bra. Kan det ha ärgat?

Tobbk
12 februari 2021 · 20 Inlägg

Snittet i kabeln ser helt ”friskt” ut och är nog inte del av problematiken... tror någon har snittat för att testa å mäta. Problemet är något annat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2021 · 17 470 Inlägg

Kollat de andra stiften då? Om 3 stycken får 12v så är ju inte problemet där. Då ska den gå igång på 3 cylindrar och efter några sekunder ska kanna 4 kliva in i gänget med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobbk
13 februari 2021 · 20 Inlägg

Finns ett smidigt sätt att testa detta? Det var som sagt ett snitt i kabeln till stift nr2 redan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang