Oljud försvinner när kopplingen är intryckt -Volvo S40 -98 *LÖST*

Ping
19 november 2020 · 29 Inlägg

• Bilmodell
Volvo S40 1,8, -98, under 9000mil


• Hur yttrar sig felet?

På senaste tiden har jag börjat höra ett ljud som jag inte hört innan. Det låter nästan som en elvisp eller trasigt lager när man kör.

Hörs tydligast på 2an och 3an växel (antagligen högre ljud från omgivningen i övriga fall)
Hör väldigt tydligt att ljudet ökar när man växlar ned från 3an->2an att ljudet ökar.
Så fort kopplingen trycks ned helt så upphör ljudet omedelbart.
Om man kör på landsväg och lägger i neutralen så slutar ljudet omedelbart (rullande bil)
Även om man slutar gasa så fortsätter ljudet en stund.
En lokal mekaniker lyssnade och kände på däcken lite snabbt och hittade inga fel på hjullagren iaf.
Har haft i en ny helsyntetisk 75W90 växellådsolja sen 3000-4000mil tillbaka, 5år .
Ljudet överröstar inte motorljudet än sålänge.


Jag funderar på om det är någonting i växellådan som låter? Kanske börjar bli insliten då jag läst på andra forum att Renault M3p växellådan låter en del.
Det borde väl inte vara urtrampningslagret? då det är obelastat när det kopplingen inte är nertryckt?

Tänkte testa att tömma växellådsoljan och fylla på med ny kommande veckor för att se om det hjälper, om inte någon har andra förslag?


*LÖST*
Kass lager på spännrulle till drivrem.

Senast redigerat av Ping (13 februari 2021)

Volkswagen Polo "AW" (2018)
ricebridge
19 november 2020 · 51 Inlägg

Det är inte kopplingen som är slut då?

Krusty88
19 november 2020 · 36 Inlägg

Skulle gissa på att det är urtrampningslagret som är glappt, när du kopplar ur, trycks lagret ihop=ljudet tystnar!

Utmarks-Loke
19 november 2020 · 5 814 Inlägg

Troligtvis ett lager i lådan som börjar bli dåligt.

torsen
20 november 2020 · 7 202 Inlägg

Vet inte hur det är på Volvo, men på t ex Lada Niva är det svårt att särskilja om det är växellådslager eller urtrampningslager när man belastar kopplingspedalen något.

viccoA
20 november 2020 · 3 109 Inlägg

Kan även vara dubbelmassesvänghjulet som låst sig och blivit "enkelmassa", då rasslar det en del.

Senast redigerat av viccoA (20 november 2020)

husseman
20 november 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, lager i låda kaputt säger ja då. - kan det varit så att du slagit i "Feltema" olja?

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (20 november 2020)

torsen
20 november 2020 · 7 202 Inlägg

viccoA skrev:
Kan även vara dubbelmassesvänghjulet som låst sig och blivit "enkelmassa", då rasslar det en del.

Stämmer.
Har jag råkat ut för på en Puma -09(Land Rover Defender Td4 med Fordmotorn).
Den "slår" även i transmissionen/kraftöverföringen vid växlingar.

Ping
13 februari 2021 · 29 Inlägg

Uppdatering, kan nu 3 månader senare meddela källan till problemet. Det var lagret på spännrullen till drivremmen som var kass. Ljudet var ungefär på samma nivå hela tiden, emellanåt upplevde jag den som mer tyst.

En dag i en rondell började det helt plötsligt började lukta lite lätt bränt, servostyrningen försvann, batterivarningslampan tändes, svängde av och såg att drivremmen hade hoppat av, fortfarande hel men lite lätt skadad. Lagret på spännrullen hade då skurit ihop totalt, saknades 2 kulor. Efter byte av spännrullen blev den tyst igen.

Volkswagen Polo "AW" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang