Gnällande läte från en Hyundai i10, särskilt vid låga varvtal och nystartad

Nomman
28 september 2020 · 4 Inlägg

Jag försöker felsöka ett missljud i frugans Hyndai i10 (2016 års modell, omoddad med manuell låda, 6800 mil, mer info på https://www.car.info/sv-se/hyundai/i10/ … 16-7193897).

Ljudet kommer nästan uteslutande de första 5-10 minuternas körning, därefter dör det bort. Magkänslan är också att ljudet främst uppkommer vid låga varvtal och låga växlar, t.ex. när jag backar ut från parkering eller vid en korsning. Sällan ljudet håller i längre än 10-20 sekunder åt gånger (försvinner sedan vid inbromsning eller acceleration).

Jag skulle beskriva ljudet som ett gnällande vinande. När jag lyssnar på missljud på youtube tycker jag att det påminner mest om en sliten eller skev kamrem. Men Hyundai:en har en kamkedja och borde inte ha det problemet?

Var ute med bilen en sväng imorse för att försöka spela in ljudet, men det ville sig förstås inte.

Tänkte höra om någon har tips på vad jag ska börja felsöka? Och hur? Vad kan vara fel och hur provocera fram ljudet isf? I slutändan kanske jag ränner till en verkstad och låter dem göra jobbet, men det skulle kännas skönt att ha gjort felsökningen själv.

caromania Forummoderator
28 september 2020 · 9 296 Inlägg

Jag tror det är en drivrem för annat aggregat, generator eller AC och inte kamrem som menas.

Om du ser remmarna som snurrar under huven så kan du hälla lite vatten på dem, tystnar de så behöver de spännas eller kanske bytas.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nomman
28 september 2020 · 4 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror det är en drivrem för annat aggregat, generator eller AC och inte kamrem som menas.

Om du ser remmarna som snurrar under huven så kan du hälla lite vatten på dem, tystnar de så behöver de spännas eller kanske bytas.

Så kan det mycket väl vara, ja. Översätta YouTube till svenska via Google Translate blir oftare fel än rätt.

Problemet är att ljudet inte är konstant, utan bara ibland. Det gör ju vattentestet lite knepigt att göra. Men det kanske bara är att ha tålamot och vattensprutan redo. Eller kan det finnas något knep att provocera fram ljud?

Utmarks-Loke
28 september 2020 · 5 833 Inlägg

Skrikande generatorrem kommer när generatorn går tungt, alltså när den måste ladda batteriet mest. Det vill säga efter att bilen stått ett tag, och startmotorn snurrat. Vill du provocera fram det, så låt bilen stå fem minuter med motorn avslagen, men ljus, fläkt och annat igång så strömmen försvinner.

Nomman
28 september 2020 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skrikande generatorrem kommer när generatorn går tungt, alltså när den måste ladda batteriet mest. Det vill säga efter att bilen stått ett tag, och startmotorn snurrat. Vill du provocera fram det, så låt bilen stå fem minuter med motorn avslagen, men ljus, fläkt och annat igång så strömmen försvinner.

Här kan du vara något på spåren, här om dagen när jag hade glömt nyckeln i så att takljuset stod på lät den ovanligt mycket när jag skulle iväg. Måste upprepa och se om det blir samma varje gång, tack!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 september 2020 · 17 470 Inlägg

Man kan även slå på/av AC för att se om ljudet ändrar sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Amrich
8 februari 2021 · 2 Inlägg

Hur löste detta sig?

Har själv en liknande i10 som har ett litet rasslande/skrapande rytmiskt ljud från motorn. Påminner lite om en maraccas.

Även ett knackande ljud kan höras.

Jag inbillar mig även att den är något orolig på tomgång.

Jag börjar tro att det är kamkedjan?

Senast redigerat av Amrich (8 februari 2021)

Explicit-
8 februari 2021 · 24 Inlägg

Amrich skrev:
Hur löste detta sig?

Har själv en liknande i10 som har ett litet rasslande/skrapande rytmiskt ljud från motorn. Påminner lite om en maraccas.

Även ett knackande ljud kan höras.

Jag inbillar mig även att den är något orolig på tomgång.

Jag börjar tro att det är kamkedjan?

Frugans saab som har kamkedja började rassla när det var dags att bytas ut. Knackande ljud kan vara allt mellan motorfästen till bussningar, men rasselljud från motorn är något man vill finna och åtgärda asap.

Amrich
16 februari 2021 · 2 Inlägg

Amrich skrev:
Hur löste detta sig?

Har själv en liknande i10 som har ett litet rasslande/skrapande rytmiskt ljud från motorn. Påminner lite om en maraccas.

Även ett knackande ljud kan höras.

Jag inbillar mig även att den är något orolig på tomgång.

Jag börjar tro att det är kamkedjan?

Återkopplar med resultatet:

Bilen har nu varit på verkstad som konstaterat att kamkedjan måste bytas. Känns lite knepigt att det redan ska behövas på en -15 med ca 5k mil på mätaren.

11400kr inkl. felsökningsavgift. Räknar kallt med att MRF-garantin jag fick när jag köpte den för ett par månader sedan täcker detta. smile

Senast redigerat av Amrich (16 februari 2021)

Utmarks-Loke
16 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Se där ja, det är inte bara tyskarna som bygger dåliga kamkedjor, asiaterna kan också

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2021 · 17 470 Inlägg

#9: Aj fan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang