Lufta koppling Skyline R33 GTST

robinc97
18 februari 2021 · 173 Inlägg

Tjena!
Ja som rubriken lyder så gäller detta lite luftning av koppling på en Skyline R33 GTST.

Det är så att under sommaren 2020 började kopplingspedalen kännas mer och mer "klibbig", så jag antog att slavcylindern började ge upp då det bara blev värre och värre.
Till slut så var det så illa att kopplingspedalen tog i golvet och stannade där utan att komma upp...
Så jag bytte slavcylinder till en sprillans ny ifrån JDMGarage UK, smackade dit den och började lufta.
Inte ett jäkla skit hände till min förvåning, inget tryck ner till slaven, pumpat som en galning och öppnat o stängt ventilen.

Började då tro att det kanske är huvudcylindern som gett sig med tanke på att pedalen totalt fastnar i golvet utan att gå upp igen.
Köpte ett renoveringskit på autodoc med ny fjäder o allt sånt gott.
Kände direkt efter renovering att cylindern kändes mjukare så tänkte problemet är löst.

Men återigen till min förvåning så verkar det som att det inte händer nått.
Började lufta huvudcylindern som första för att få ner vätska, pumpar pedal -> håller nere pedalen -> öppnar ventilen (hör ingenting) -> stänger ventilen -> pumpar pedalen och släpper den till backen.
Gjort denna procedur i nog tusan timmar utan att ens märka av en skillnad i känsla och att det är snustorrt i röret ner mot slavcylindern.

Ska det vara så här förbannat krångligt och lösa problemet med att kopplingen inte fungerar?
Kan det vara att hela huvudcylindern är paj totalt? För det verkar inte som att den suger ner någon vätska som kan pusha på för att behållaren töms inte.
Ingenting verkar igensatt alls.

Någon som kan ha en idé om vad tusan jag borde kolla på? Står o kliar mig i huvudet som sjutton och skulle ju mer än gärna vilja ha den körbar till förhoppningsvis en bättre sommar tongue

Ha de gött!

Taunuus
18 februari 2021 · 263 Inlägg

kontrollera att kolven i huvudcylindern går helt tillbaka, ska finnas liite glapp i pinnen, går den inte helt tillbaka så släpper den inte in vätska.

bra sätt att lufta på är att köpa en ny smörjkanna med pump, tryck på en slangbit på röret som man sen ansluter på luftnippan på slaven, så pumpar man upp vätska bakvägen.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang