Nu dog skodan , mitt ute i ingenstans

nela04
17 februari 2021 · 48 Inlägg

Bassiehof skrev:

nela04 skrev:

Bassiehof skrev:

Du skrev:

"vit rök ur avgassystemet"

ja det var vit rök också, när detta hände var jag i uppförsbacke, då började bilen bli seg och rycka, såg vit rök i backspegeln och sen dog bilen . gick starta en kort stund sen men varje gång man gasa dog den, annars kunde den vara på och puttra stillastående utan att man gasar eller försöker nåt

Poängen var att det kom rök ur avgasröret, inte från grenröret.

yes

Bassiehof
17 februari 2021 · 1 777 Inlägg

nela04 skrev:

Bassiehof skrev:

nela04 skrev:

ja det var vit rök också, när detta hände var jag i uppförsbacke, då började bilen bli seg och rycka, såg vit rök i backspegeln och sen dog bilen . gick starta en kort stund sen men varje gång man gasa dog den, annars kunde den vara på och puttra stillastående utan att man gasar eller försöker nåt

Poängen var att det kom rök ur avgasröret, inte från grenröret.

yes

Då kanske vi kan eliminera en läckande spridare.

nela04
17 februari 2021 · 48 Inlägg

Bassiehof skrev:

nela04 skrev:

Bassiehof skrev:

Poängen var att det kom rök ur avgasröret, inte från grenröret.

yes

Då kanske vi kan eliminera en läckande spridare.

Vad mer kan det vara ? Kan noll om dessa vag motorer

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 februari 2021 · 13 742 Inlägg

Bassiehof skrev:

nela04 skrev:

Bassiehof skrev:

Poängen var att det kom rök ur avgasröret, inte från grenröret.

yes

Då kanske vi kan eliminera en läckande spridare.

varför igentligen?    skulle inte röken komma ur ändröret?  om bilen börjar tappa tändförmågan för att det är för mycket diesel så kommer det vitrök ur avgassystemet..
inte ur grenröret eller i motorutrymmet förutsatt att det inte sprutar diesel på utsidan av spridaren..

Jag tror inte personligen heller spridarna är problemet utan Egr.

men det jag inte det är varken topp packingen eller turbon som rasat.. för då hade bilen gått.
med turbon hade den fortfarande fungeratr men varit slö. 

packnings ras då hade den gått tills man stängde av den sen kanske den fyllt cyl med vatten och inte gått alls och hydrolåst cylindrarna men den startar fortfarande
men går inte att köra.

derför tror jag egr   skulle kunna vara spjällhuset som är paj oxå..   röken kommer pga den inte kan förbränna dieseln och det ryker rätt duktigt när diesel träffar en varm yta..    eftersom den inte ryker toksvart så är det iaf inget litet spridarläckage.. men eftersom den går att starta och jag antar går på 4cyl så kan man utesluta det problemet oxå.     och den borde inte ha stannat..

men det är ett vanligt problem på just Caya Cayb och Cayc motorerna.   
även egr brukar ha problem..   jag har röstat mig för egr problem har ett partikelfilter i förådet som väntar på tömning och svetsning den dagen jag märker egr börjar strula då blir den pluggad och partikelfiltrets byts ut mot ett tomt  sen har man permanent löst ett av 2 problem med dessa 1.6tdi motorerna..   igentligen dom enda riktiga problemen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nela04
19 februari 2021 · 48 Inlägg

Det var egr som dog , lämna in den hos en kille som inte fattade ett skit i 3 dagar utan några svar. tröttnade på han och Lämna in den hos Mekonomen . Fick svar samma dag och kostnaden kommer bli ca 11 000 kr 😢🥳🥳

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2021 · 13 742 Inlägg

nela04 skrev:
Det var egr som dog , lämna in den hos en kille som inte fattade ett skit i 3 dagar utan några svar. tröttnade på han och Lämna in den hos Mekonomen . Fick svar samma dag och kostnaden kommer bli ca 11 000 kr 😢🥳🥳

öhh 11k?   byt verkstad..   visst att det är ett råkigt jobb men det var dyrt.. antar att matrialkostnaden ligger på 300% mot delen från tyskland smile

jag kommer göra egr off på min när den säger upp sig har ett beg partikelfitler i förådet som ska tömmas oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
19 februari 2021 · 7 289 Inlägg

Growe skrev:

nela04 skrev:
Det var egr som dog , lämna in den hos en kille som inte fattade ett skit i 3 dagar utan några svar. tröttnade på han och Lämna in den hos Mekonomen . Fick svar samma dag och kostnaden kommer bli ca 11 000 kr 😢🥳🥳

öhh 11k?   byt verkstad..   visst att det är ett råkigt jobb men det var dyrt.. antar att matrialkostnaden ligger på 300% mot delen från tyskland smile

jag kommer göra egr off på min när den säger upp sig har ett beg partikelfitler i förådet som ska tömmas oxå smile

köpte en mongo 2,2 tdci med NY Egr,, kvittot var på 6500 smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
n_andersson
19 februari 2021 · 689 Inlägg

7500 kostade den till min på Volvo inklusive byte

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2021 · 17 477 Inlägg

Ja, 6-8k är rimligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
19 februari 2021 · 3 328 Inlägg

Kostar väl runt 11-14k med egr kylare?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2021 · 13 742 Inlägg

snacka om att folk blir grundlurade med dom där priserna..

https://www.ebay.de/itm/AGR-VENTIL-PIER … %3A2334524

Första ebay länken jag såg när jag sökte på egr cayb vilket är den motor jag har i min antar att skodan har cayc vilket är samma motor med mer effekt bara.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nela04
19 februari 2021 · 48 Inlägg

Growe skrev:
snacka om att folk blir grundlurade med dom där priserna..

https://www.ebay.de/itm/AGR-VENTIL-PIER … %3A2334524

Första ebay länken jag såg när jag sökte på egr cayb vilket är den motor jag har i min antar att skodan har cayc vilket är samma motor med mer effekt bara.

själcklart blir man ju lurad, men jag hade inget val än att lämna in den och få den lagat så fort som möjligt. jobbar ju heltid så när ska man hinna åka runt och leta de billigaste alternativet . nu var ju bilen där och det va priset jag fick. kunde sagt nej tack men då skulle jag få tillbaka en fungerande bil gud vet, och vi behöver 2 bilar i familjen . ibland får man ta dessa smällar i livet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang