Volvo 740-92 med B230 F + Regina tändsystem

Lubba68
21 februari 2021 · 2 Inlägg

Hej Alla kloka människor !

Har grymma problem med motorn sedan två veckor tillbaks. Den vägrade starta och då startade jag med felsökning " alla grande".
Motorn baktänder när den väl startar och går fruktansvärt orent , det smäller och skjuter som fan kan man säga.

1. Började att kolla stiften och såg dom var sura.
2. Kollade diagnosenheten , blinkade 1-1-1 , både på uttag 2 och 6 ( inga fel)
3. Bytte stift , tändkablar och rotor. Ingen skillnad , gick lika dåligt.
4. Testade stiften och kollade gnistan mot jord. Hade bra gnista.
5. Misstänkte högt bränsletryck ( = kass BTR) då den blev sur men jag bytte filter och mätte trycket framme vid railen och där har jag prick 3 bar ( 300kPa) som sig bör.
6. Ohm-mätte spridarna. 14 Ohm är varje spridare =ok.
7. Kollade kamremmen så att den inte hade hoppat några kugg. Den låg rätt.
8. Gasspjället är ok enligt diagnosenheten lika så impulsgivaren
9. Har kollat felkoder med jämna mellanrum när motorn startat. Igår fick jag felblink på tomgångventilen.

Kan tomgångsventilen göra att motorn surar ner sig..........kan inte riktigt se den komma.

Kan ju naturligtvis vara styrenheten men Ni där ute kanske har något tips jag inte tänkt på.

// Göran

Steff240
21 februari 2021 · 1 018 Inlägg

Det skulle kunna vara lambdasonden som strular. Då blir bränsleblandningen tokig.
Det borde iochförsig ge en felkod men men...

Det du kan göra är att mäta upp lambdasonden och kolla vad den ger för värde. Det är förmodligen vanligare att det blir fel på den än på styrboxarna iallafall.

Lubba68
21 februari 2021 · 2 Inlägg

Bra ide............fattar bara inte varför den baktänder?????
Jag köper att Lambdasonden ger en fet blandning , men varför skjuter den.

Borde den inte gå rent ändå ???

Men jag ska kolla lambdan , typ det enda jag har kvar innan styrkortet.

// Göran

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang