Backlyset ur funktion Saab 9-5 år 04

Tobbeshoj
20 februari 2021 · 101 Inlägg

Ingen ström till backlyset , jag har mätt backljuskontakten med ohm o den går inte ner till noll nån gång , får ca 300 på multimetern, fråga ! ska den gå till noll eller räcker det att den reagerar vid back ilagd på ca 300, kommer inte ihåg exakt, annars ligger den på OL .

Från säkringen gjorde jag samma sak med ohm-mätning, grön sladd vid luckans gångjärn gav runt 180 , utan säkringen i så antar jag att backljuskontakten inte betyder nåt vid den mätningen o antar att det är kabelbrott, men är osäker, kan nån upplysa mig lite ?

Tobbeshoj
22 februari 2021 · 101 Inlägg

för o svara mig själv då, så verkar det va kontakten då jag kunde kortsluta sladden från växellådan för o få lyset att funka

uhlin
22 februari 2021 · 2 831 Inlägg

Det är väl bara du mäter spänningen på ena kabeln som går till kontakten och den ska ha 12 volt. Lägg sen i backen och mät spänningen på andra kabeln.

Får du inte 12 volt på båda kablar då är väl kontakten trasig.

Brådhis * Voff voff *
23 februari 2021 · 10 244 Inlägg

uhlin skrev:
Det är väl bara du mäter spänningen på ena kabeln som går till kontakten och den ska ha 12 volt. Lägg sen i backen och mät spänningen på andra kabeln.

Får du inte 12 volt på båda kablar då är väl kontakten trasig.

Säker på att dom kör plus genom backljuskontakten? Jag hade nog gissat på minusstyrt... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang