Motorn dör i tomgång

namielsmirak
måndag 17:02 · 6 Inlägg
#1

Hej!

Vill börja med att säga att jag har ganska lite koll på bilar och vädjar om hjälp! Min bil har funkat jättebra fram tills nu. Den startar som vanligt men dör direkt inom några sekunder. Den dör helt i tomgång. Om jag gasar direkt när jag startar bilen så kör den utan problem igen. Men så fort den börja sakta ner i hastighet så dör bilen. Kan exempelvis ej krypköra med den osv. Men som sagt, gasar jag så går det att köra den. Vad tror ni problemet kan vara, samt hur löser jag problemet?

Tillägg: Jag var ute och körde tidigare idag. Bilen funkade som vanligt till en början men efter ca 5-10 min körning så började samma sak hända igen. Bilen dog helt, oavsett hastighet, så fort motorvarven gick ner. När jag exempelvis skulle bromsa för att växla ned så dog bilen. Men så fort jag ger lite gas och höjer kopplingen så kör den igång igen. Motorlampan lyser då först oranget och sedan dör bilen. Men när den startar igång igen är det inga lampor som lyser.

namielsmirak
måndag 17:05 · 6 Inlägg
#2

Glömde lägga till:
Det är då min Opel Vectra B från 1997 som krånglar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
måndag 17:06 · 12 728 Inlägg
#3

namielsmirak skrev:
Hej!

Vill börja med att säga att jag har ganska lite koll på bilar och vädjar om hjälp! Min bil har funkat jättebra fram tills nu. Den startar som vanligt men dör direkt inom några sekunder. Den dör helt i tomgång. Om jag gasar direkt när jag startar bilen så kör den utan problem igen. Men så fort den börja sakta ner i hastighet så dör bilen. Kan exempelvis ej krypköra med den osv. Men som sagt, gasar jag så går det att köra den. Vad tror ni problemet kan vara, samt hur löser jag problemet?

Tillägg: Jag var ute och körde tidigare idag. Bilen funkade som vanligt till en början men efter ca 5-10 min körning så började samma sak hända igen. Bilen dog helt, oavsett hastighet, så fort motorvarven gick ner. När jag exempelvis skulle bromsa för att växla ned så dog bilen. Men så fort jag ger lite gas och höjer kopplingen så kör den igång igen. Motorlampan lyser då först oranget och sedan dör bilen. Men när den startar igång igen är det inga lampor som lyser.

Du kanske ska tala om vad det är för bil du har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
namielsmirak
måndag 17:19 · 6 Inlägg
#4

Vettemannen skrev:

namielsmirak skrev:
Hej!

Vill börja med att säga att jag har ganska lite koll på bilar och vädjar om hjälp! Min bil har funkat jättebra fram tills nu. Den startar som vanligt men dör direkt inom några sekunder. Den dör helt i tomgång. Om jag gasar direkt när jag startar bilen så kör den utan problem igen. Men så fort den börja sakta ner i hastighet så dör bilen. Kan exempelvis ej krypköra med den osv. Men som sagt, gasar jag så går det att köra den. Vad tror ni problemet kan vara, samt hur löser jag problemet?

Tillägg: Jag var ute och körde tidigare idag. Bilen funkade som vanligt till en början men efter ca 5-10 min körning så började samma sak hända igen. Bilen dog helt, oavsett hastighet, så fort motorvarven gick ner. När jag exempelvis skulle bromsa för att växla ned så dog bilen. Men så fort jag ger lite gas och höjer kopplingen så kör den igång igen. Motorlampan lyser då först oranget och sedan dör bilen. Men när den startar igång igen är det inga lampor som lyser.

Du kanske ska tala om vad det är för bil du har.

/Benny

Hej! Som tidigare tillägg handlar det om en Opel Vectra B! smile

jaka54
måndag 17:29 · 4 254 Inlägg
#5

Hej!
Du har väl en "tomgångsmotor" på den där?! Kolla den, gör rent med Brakleen och smörj med sprayolja!
Sen skulle jag göra en generell koll på det mest väsäntliga som får en förbränningsmotor att må bra. Som ...att byta tändstift (bör bytas inom ett 3000-5000mila intervall). Byta rotor och fördelarlock (om du nu har sådana). Kolla att generatorn och batteriet funkar (Batterispänningen ska ligga på 12,6V eller högre och när motorn går ska batterispänningen ligga runt 14V mätt över batteripolerna) Byta motorolja och filter (när gjorde du det sist?) Kolla tändkablar! Kolla läckage vid insuget (genom att spraya startspray via alla insugsslangar (men naturligtvis inte inne i slangarna) -Har säkert glömt något...

namielsmirak
måndag 18:08 · 6 Inlägg
#6

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl en "tomgångsmotor" på den där?! Kolla den, gör rent med Brakleen och smörj med sprayolja!
Sen skulle jag göra en generell koll på det mest väsäntliga som får en förbränningsmotor att må bra. Som ...att byta tändstift (bör bytas inom ett 3000-5000mila intervall). Byta rotor och fördelarlock (om du nu har sådana). Kolla att generatorn och batteriet funkar (Batterispänningen ska ligga på 12,6V eller högre och när motorn går ska batterispänningen ligga runt 14V mätt över batteripolerna) Byta motorolja och filter (när gjorde du det sist?) Kolla tändkablar! Kolla läckage vid insuget (genom att spraya startspray via alla insugsslangar (men naturligtvis inte inne i slangarna) -Har säkert glömt något...

Hej!
Bilbatteriet är bytt sedan i somras och skall vara fullt fungerande! Jag tror också att det är tomgångsmotorn/tomgångsventilen. Vet dock ej riktigt vart den ligger i motorhuvet haha..

Bilen har i övrigt bara rullat 11000.

namielsmirak
måndag 18:10 · 6 Inlägg
#7

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238923/238923-91f2c06e1f01cac565475417fc8fb956.jpg

namielsmirak skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl en "tomgångsmotor" på den där?! Kolla den, gör rent med Brakleen och smörj med sprayolja!
Sen skulle jag göra en generell koll på det mest väsäntliga som får en förbränningsmotor att må bra. Som ...att byta tändstift (bör bytas inom ett 3000-5000mila intervall). Byta rotor och fördelarlock (om du nu har sådana). Kolla att generatorn och batteriet funkar (Batterispänningen ska ligga på 12,6V eller högre och när motorn går ska batterispänningen ligga runt 14V mätt över batteripolerna) Byta motorolja och filter (när gjorde du det sist?) Kolla tändkablar! Kolla läckage vid insuget (genom att spraya startspray via alla insugsslangar (men naturligtvis inte inne i slangarna) -Har säkert glömt något...

Hej!
Bilbatteriet är bytt sedan i somras och skall vara fullt fungerande! Jag tror också att det är tomgångsmotorn/tomgångsventilen. Vet dock ej riktigt vart den ligger i motorhuvet haha..

Bilen har i övrigt bara rullat 11000.

Kan det vara det inringade på bilden som är tomgångsventilen? Som ev. behöver bytas?

Bassiehof
måndag 20:28 · 1 442 Inlägg
#8

Det är väl bara att googla och använda regnummer för att vara säker. Jag tycker inte det inringade ser ut som en tomgångsventil till din bil.

jaka54
Igår 09:22 · 4 254 Inlägg
#9

Hej!
Som ovan! Det set inte ut som "tomgångsmotorn"! "Tomgångsmotorn" är ingen motor utan en ventil som  reglerar lufttillförseln till motorn vid tomgång.
Att byta batteri duger inte! Man måste/bör då och då kolla att det har jysst spänning och då och då laddade batteriet! Som sagt ska spänningen ligga på 12,6V på ett friskt batteri och helst över det.
-Mät med multimeter! -För du har väl en sån..?

Senast redigerat av jaka54 (Igår 09:25)

namielsmirak
Igår 12:48 · 6 Inlägg
#10

jaka54 skrev:
Hej!
Som ovan! Det set inte ut som "tomgångsmotorn"! "Tomgångsmotorn" är ingen motor utan en ventil som  reglerar lufttillförseln till motorn vid tomgång.
Att byta batteri duger inte! Man måste/bör då och då kolla att det har jysst spänning och då och då laddade batteriet! Som sagt ska spänningen ligga på 12,6V på ett friskt batteri och helst över det.
-Mät med multimeter! -För du har väl en sån..?

Hej!
Tack för ditt svar. Jag har också nu förstått att det är förmodligen tomgångsventilen, ev. tändstiften, som kan vara problemet. tändstiften vet jag vart de finns och hur jag byter. Men jag lyckas in lokalisera tomgångsventilen! Syns den för dig i bilden ovan? Ska jag ta nya bilder? Vart ska jag isåfall kolla?

Bassiehof
Igår 13:12 · 1 442 Inlägg
#11

Det finns bilder när du googlar, både nytt på Autodoc och liknande, och begagnat på t ex Bildelsbasen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang