Billjud till volvo 944.

JesperBengtsson0504
1 mars 2021 · 30 Inlägg

Tjena. Undrar lite på vad man borde köpa till min 944 i ljudväg. Jag har bytt stereo och kopplat in två 12-tums basar, men jag vill ha lite bättre högtalare runt om (dom typ 3,5 tums högtalarna uppe vid vindrutan, sedan även i hatthyllan och fram och bak) så jag undrar lite på vad man borde investera i? Jag vill även veta vad det rätta måttet är till dom i hatthyllan.

Förlåt om jag skrivit lite otydligt säg gärna till om jag ska förtydliga något.

Tack för alla svar (=

patrik79
2 mars 2021 · 782 Inlägg

Med adapterringar från tex brl så passar 5,25" högtalare i fram och bakdörrarna (Det går att modda dit 6,5" om man vill och har grundläggande kunskaper). Jag skulle rekommendera 2 likadana kit med separat "bas", diskant och delningsfilter. 3,5" på instrumentbrädan kan du ta bort och montera en av diskanterna där istället. Ljudet blir väldigt mycket bättre och det spelar högre om du driver kitten med slutsteg och delar bort den djupaste basen (under ca 80hz) från dessa högtalare.
Högtalare i hatthyllan i kombination med 2x12" brukar inte vara jättebra om det inte finns lådor under de mindre högtalarna (risk för att bastrycket "trycker" sönder dessa högtalare) så jag hade nog bara tagit bort dom.

Hur man vill ha ljudet är olika från person till person, så här hade jag byggt för en stereo att ha att spela med på stan ihop med kompisar (Det är väl bara så 940 används...). Ska du bygga finlir så kanske ett 3-vägs kit hade passat bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang