Sliprepor efter lackering

Alvinlarsson
14 februari 2021 · 2 Inlägg

Tjena har precis lackat min motorhuv svart. Jag har slipat ner den gamla lacken med 240 papper och våtslipat med 800 och tusen papper. Innan jag lackera lyste jag med ficklampa på lacken för att kunna hitta minsta lilla repa men jag hitta ingen. 

Nu när lacken torkat så är det massa slipmärken i lacken och jag begriper inte varför.

Någon som har något idé på vad det kan vara?

mb_pucken
14 februari 2021 · 5 087 Inlägg

Troligtvis har du inte fått bort alla sliprepor från 240 pappret.
Steget från 240 till 800 tycker jag är för stort.
Brukar köra 240-320-500. Bästa är tycker jag att lägga en slipgrund efter 240 och sedan fortsätta med 320 osv tills slipgrunden är så gått som borta.
Epoxigrund funkar helt ok som slipgrund.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
14 februari 2021 · 5 718 Inlägg

Hej!
Som sags ovan!
Du har slipat med för grovt slippapper (240) och sedan hoppat till 800, vilket antagligen inte tagit bort slipreporna från 240 pappret.
Men... Du måste ju spruta på sprutspackel efter att du slipat med 240papper ...och sedan slipa med 500-600 torrslippaper...det räcker. Våtslippper behövs inte!

Senast redigerat av jaka54 (14 februari 2021)

zzr94092
14 februari 2021 · 4 385 Inlägg

Inte sprutspackel, man kör med slipgrund!

jaka54
14 februari 2021 · 5 718 Inlägg

Samma sak vad jag vet. Tjock lättslipad "grundfärg".

Alvinlarsson
15 februari 2021 · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Samma sak vad jag vet. Tjock lättslipad "grundfärg".

Funkar vilket grundfärg som helst eller finns det någon som är bättre än den andra

Amazonjonte
15 februari 2021 · 1 Inlägg

Du behöver inte grunda igen. Du har lacken att slipa på. Då ser du direkt också när reporna försvinner. Det är ju perfekt

jaka54
16 februari 2021 · 5 718 Inlägg

Hej!
Nu vet jag inte vad du har för grejer att lacka med men när jag lackar använder jag 2-komp billacker (Sikkens, Glasurit PPG osv ), kompressor och sprutpistol, inte sprayburkar.
Det finns olika "grundfärger" som etsande (väldigt tunn, enkomponent) som på kemisk väg fäster på metall och sedan  2-komp epoxy grundfärg, alla dessa finns på 1lit (eller mer) burk , således inte något man hittar på sprayburk.
Sprutspackel är inte grundfärg!
Sprutspackel är en tjock fyllnadsfärg (ungefär som "grundfärg" fast tjockare och mycket lättslipad). Sprutsackel läggs på efter grundfärgen och slipas sedan med 500-600 torrslippapper (bästa slippappret heter Indasa Red line Rhino dry, säljs av ett företag i Malmö).

Senast redigerat av jaka54 (16 februari 2021)

it_mutt Avstängd
2 mars 2021 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nu vet jag inte vad du har för grejer att lacka med men när jag lackar använder jag 2-komp billacker (Sikkens, Glasurit PPG osv ), kompressor och sprutpistol, inte sprayburkar.
Det finns olika "grundfärger" som etsande (väldigt tunn, enkomponent) som på kemisk väg fäster på metall och sedan  2-komp epoxy grundfärg, alla dessa finns på 1lit (eller mer) burk , således inte något man hittar på sprayburk.
Sprutspackel är inte grundfärg!
Sprutspackel är en tjock fyllnadsfärg (ungefär som "grundfärg" fast tjockare och mycket lättslipad). Sprutsackel läggs på efter grundfärgen och slipas sedan med 500-600 torrslippapper (bästa slippappret heter Indasa Red line Rhino dry, säljs av ett företag i Malmö).

2K epoxygrund säljs i högsta grad på sprayflaska. Colormatic har ex.vis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang