Audi A4 -10 Vid start indikeras Fel P-broms, Fel ABS/ESP, Fel Ljusjustering.

nestor-x
2 mars · 13 Inlägg

För någon vecka sedan blev bilen tvättad med högtryck och gick utan problem i en vecka efter det. Igår vid start kom så dessa tre fel i följd på på instrumentdisplayen. Fann vid sökning på nätet två trådar på engelska där bilägare som drabbats av liknande fel diskuterar. Det de beskriver är att fukt har samlats vid torpedväggen under vänster vindrutetorkare där diverse elektrisk utrustning (ECU) finns. Ett par reläer kan ha drabbats av kortslutning och då uppstår indikeringarna. Hittade en del fukt och gamla löv under plastboxen som innehåller de elektroniska komponenterna. Min vanliga verkstad vill inte ta sig an dessa fel på bilen utan hänvisar mig till någon verkstad specialiserad på bilelektronik. Kontaktade en sådan verkstad med förfrågan. Fick svar att de först vill göra en feldiagnos för 800 kr och sedan ge besked om vad som behöver göras och vad kostnaden blir. Är det nödvändigt att göra en feldiagnos och är priset rimligt? Bilen verkar fungera normalt för övrigt.

https://www.audi-sport.net/xf/threads/h … ve.201648/
https://www.a5oc.com/threads/abs-parkin … b8.174696/

it_mutt
2 mars · 10 090 Inlägg

nestor-x skrev:
För någon vecka sedan blev bilen tvättad med högtryck och gick utan problem i en vecka efter det. Igår vid start kom så dessa tre fel i följd på på instrumentdisplayen. Fann vid sökning på nätet två trådar på engelska där bilägare som drabbats av liknande fel diskuterar. Det de beskriver är att fukt har samlats vid torpedväggen under vänster vindrutetorkare där diverse elektrisk utrustning (ECU) finns. Ett par reläer kan ha drabbats av kortslutning och då uppstår indikeringarna. Hittade en del fukt och gamla löv under plastboxen som innehåller de elektroniska komponenterna. Min vanliga verkstad vill inte ta sig an dessa fel på bilen utan hänvisar mig till någon verkstad specialiserad på bilelektronik. Kontaktade en sådan verkstad med förfrågan. Fick svar att de först vill göra en feldiagnos för 800 kr och sedan ge besked om vad som behöver göras och vad kostnaden blir. Är det nödvändigt att göra en feldiagnos och är priset rimligt? Bilen verkar fungera normalt för övrigt.

https://www.audi-sport.net/xf/threads/h … ve.201648/
https://www.a5oc.com/threads/abs-parkin … b8.174696/

Priset är inte orimligt. Även om det är högt i förhållande till vad som görs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Audi A4 2.5TDi "Sub5" (2002)
nestor-x
3 mars · 13 Inlägg

Lämnade bilen till verkstaden i förmiddags och fick ett negativt samtal från dem nyss.
De har gjort diagnosen och påstår att felet inte fanns där jag misstänkte utan att det antagligen kan vara någon kabel där korrosion uppstått och behöver obestämt med tid att felsöka kabelhärvor.
Känner mig ganska utlämnad till en verkstad jag inte är bekant med men har fått bra omdömen och bara någon enstaka sågning. Behöver rådgivning om hur man bäst gör när sådant här händer. Kan det vara bättre lämna till märkesverkstaden? Har inte alla bilar ett utförlig schema där alla elektriska kretsar finns kartlagda?
Bilen är för gammal för att maskinskadeförsäkringen skall gälla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang