Dovt puttrande/poppande ljud från luftburken? A4 1.8T -04

AEN
14 juli 2010 · 686 Inlägg


Tråden är 11 år gammal! /Mod



Har upptäckt något mörkare puttrande ljud från luftburken eller området runt på tomgång... vid varv hör jag det inte pga allt annat motorljud...
Låter på den sidan om motorn och kommer nog inte från motorn i sig... antingen från downpipe eller katalysatorn, men låter mer som det kommer från luftburken...
Lägger man örat mot snorkeln/kallluftskanalen så hör man att det puttrar ganska bra i den... Lyssnar man på själva burken så stör tickandet från EVAP ventilen så det är svårt att höra.

Det är inte ett puttrande som en avgasläcka utan dovare och mer puttrigt... inte heller helt i takt med den vanliga avgasgången utan lite mer sporadiskt puttrande fast hela tiden...
Ljudet hörs även när motorhuven är stängd så det är så pass mycket dovare ljud än resterande motorljud...
Trodde först att det var något mekaniskt slående ljud som tex lyftare eller något med kammen, men det kom inte från baksidan eller motorn i sig, utan mer på passagerarsidan av motorrummet...

Tror väl inte att det är något att egentligen oroa sig över, men vill ändå ta reda på vad det kan vara...
Någon som vet vad det kan vara och vad det kan bero på?

Mvh
Lars

Senast redigerat av AEN (14 juli 2010)

Sam1r
14 juli 2010 · 485 Inlägg

menar du den på den här bilden .?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1598581

AEN
14 juli 2010 · 686 Inlägg

Sam1r skrev:
menar du den på den här bilden .?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1598581

Japps

Och så vitt jag vet så ska den ticka när bilen står på tomgång... den tickar inte när man kör eller har ger gas... börjar ticka när den stått på tomgång ett tag

Det är alltså inte den som ger ifrån sig det poppande ljudet utan den bara tickar och stör aå man inte riktigt kan lägga örat mot luftburken och höra det poppande ljudet som jag dock kan höra om man lägger örat på kalluftsintaget

Senast redigerat av AEN (14 juli 2010)

Sam1r
14 juli 2010 · 485 Inlägg

isåfall är det regleringen för kolkanistern som låter, den ska låta så , byt den när den inte tickar för då är den kass : )

ValP2k
14 juli 2010 · 1 122 Inlägg

Den har något med tank ventilationen att göra. För bytte den givaren på tjejens bil. Blev världens tryck i tanken annars. Och ja den ska ticka annars är den paj smile

gasa nu foer faen!
AEN
14 juli 2010 · 686 Inlägg

OBS det är inte den som avger det poppande ljudet... den bara stör så jag inte kan höra det poppande ljudet med örat mot luftburken smile
Lyssnar jag på kalluftsintaget så hör jag poppandet (helt annat ljud än tickandet från evap och inte i samma takt

Senast redigerat av AEN (14 juli 2010)

AEN
17 juli 2010 · 686 Inlägg

ingen annan som vet??
Låter lite smått som en gammal tvåtaktsmoped med dålig tomgång i luftburken... inte lika högt, men på ett ungefär så låter ljudet

Criton Rocketdog
17 juli 2010 · 270 Inlägg

Är det samma ljud som detta före han börjar gasa?
http://www.youtube.com/watch?v=v-TtbxEfXcE

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.
AEN
17 juli 2010 · 686 Inlägg

Lyckades komma åt en dator med ljud och behörighet

Ja typ så låter det!
Vet du vad det kan tänkas vara?
Jag har ju orginal filter och burkt så det låter ju mindre än så, men typ samma ljud!

btw så är avlastningsventilen nybytt till en förstärkt bosch 710N... så såvida den inte är trasig från leverans eller böhöver köras in så bör det inte vara den?!?

Senast redigerat av AEN (17 juli 2010)

AEN
19 juli 2010 · 686 Inlägg

ingen som vet vad det är för ljud?
Om det är normalt?
Märkte det efter att jag chippat bilen... kan ha funnits innan, men inget jag lade märke till då i alla fall

AEN
12 oktober 2010 · 686 Inlägg

har provar att strypa vacuumet som går från N112 solenoiden som styr kombiventilen (sekundärluftsystemet)
Men det fortsatte puttra

Kopplade loss slangen som går från luftburken till sekundärluftsystemet och puttrandet kom ej därifrån... inget tryck eller avgaslukt från slangen.. samt att det fortsatte puttra från luftburken även fast slangen var bortkopplad...

Finns det något under eller tätt intill luftburken som kan puttra?
Tänkte om det inte är I själva burken det puttrar utan att ljudet fortplantar sig i burken bara?!?

För det finns väl inget som kan skicka tillbaka luft till luftburken i övrigt? läckande turbo?
Kan som sagt bara höra det på tomgång

Criton Rocketdog
13 oktober 2010 · 270 Inlägg

Har fått reda på att min maskin ( X20XEV Ecotec ) börjar puttra / låta som en diesel om man har konade luftfilter.
Testat byta till original?

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.
AEN
13 oktober 2010 · 686 Inlägg

Jag har orginal burk och filter...
Och det är inget dieselljud... utan som sagt som avgasljudet från en tvåtaktscross på tomgång...  fast inte lika högt...
Puttrar alltså inte ett helt jämnt puttrande...
Måste försöka spela in ljudet så ni hör... går helt enkelt inte att förklara ljudet

Hulkens
2 mars 2021 · 1 Inlägg

Någon lösning på vart ljudet kommer ifrån? Jag har liknande ljud. A4 99

AEN
4 mars 2021 · 686 Inlägg

Oj. 11 år gammal tråd.
Inte något bra svar att ge dig tyvärr.
Bilen såld för en ca 11 år sedan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang