Köpråd Aygo?

Bodilla
6 oktober 2020 · 1 Inlägg

Jag har nytt jobb typ två minuters promenad hemifrån men kommer då och då behöva köra runt i Skåne i tjänsten och behöver ha en egen bil för detta. Jag har aldrig ägt en bil eftersom jag inte  kunnat motivera kostnaden. Jag har heller inget överflöd av pengar så jag vill komma så billigt undan som möjligt. Det är automat som gäller och i övrigt en bil som är så prisvärd som möjligt och som inte bråkar med mig. Jag är usel på att parkera så en liten bil är en fördel av den anledningen också. Är Aygo ett rimligt val för mig? Skulle kunna tänka mig lägga 50-70000 kr men ju billigare desto bättre.

torsen
6 oktober 2020 · 7 189 Inlägg

MIN erfarenhet av "trillingarna" är att du ska undvika dem i allmänhet och i synnerhet om den är utrustad med den robotiserade mekaniska "automatlådan".
En son hade bara problem med sin AYGO, och i synnerhet växellådan.
En annan son hade en Citroen Picasso med "automatlådan" = stora problem.
En dotter köpte, mot min vilja, en Citroen Cactus med "automatlådan" = problem och uppdateringar, men ännu inte tillfredsställande.

Är du INTE lättstressad - köp med "automatlåda".
Annars - sky den som pesten(covid 19).

Fredrik_M Freude am fahren
6 oktober 2020 · 428 Inlägg

Har en Peugeot 107, som är en av syskonbilarna till Toyota Aygo, som pendlarbil och är jättenöjd, den pinnar på bra med sin lilla motor. Jag kör den på 0.6 ca. och då plågar jag den mycket på motorväg. Enda problemet jag haft är en läckande AC och det berodde nog mest på att den stått still mycket, när jag köpte den hade den endast gått 2.400 mil trots att den var 11 år gammal. Gav 36.000 kr och det är inget jag ångrar.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Bosse-buss
6 mars 2021 · 210 Inlägg

torsen skrev:
MIN erfarenhet av "trillingarna" är att du ska undvika dem i allmänhet och i synnerhet om den är utrustad med den robotiserade mekaniska "automatlådan".
En son hade bara problem med sin AYGO, och i synnerhet växellådan.
En annan son hade en Citroen Picasso med "automatlådan" = stora problem.
En dotter köpte, mot min vilja, en Citroen Cactus med "automatlådan" = problem och uppdateringar, men ännu inte tillfredsställande.

Är du INTE lättstressad - köp med "automatlåda".
Annars - sky den som pesten(covid 19).

Min erfarenhet av Peugeot 107 (med robotlådan) som är en av trillingbilarna är helt motsatt din erfarenhet. Köpte min 107 med 7 200 mil på mätaren och nu efter lite drygt tre år har den rullat 18 600 mil. Växellådan har aldrig krånglat i sig. Elektroniken har aldrig felat och den gör vad en automatisk växellåda ska göra utan problem. En packbox i växellådan började läcka men det stod maskinskadegarantin för. Denna packbox hade kunnat felat i en helt manuell låda också då de är identiska.

Två hjullager och bakre ljuddämparen har jag bytt på 11 000 mil. Att säga att man ska sky dessa bilar som pesten är sannerligen att ta i i överkant. Fordonsskatt på 360 kr är inte dåligt det heller. Angående ljudnivån så har jag vant mig och tycker ingenting. Jag kör enbart själv och har en eftermarknadsstereo med bra ljudvolym om det skulle behövas.

En del taxichaufförer föredrar denna typen av automatiserad manuell växellåda framför en dubbelkopplingslåda just på grund av att den sistnämnda ofta krånglar med svindyra reparationer som följd.

Senast redigerat av Bosse-buss (6 mars 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2021 · 17 345 Inlägg

De håller fint.

Men har inte tidigare Yaris en CVT-låda. Den är skottsäker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang