Dekal som regplåt?

KossikS
12 mars 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Som ämnen påpekar.
Är det olagligt att ha dekal istället för regplåten? Tänker ha det så att den fina grillen där fram får lite kärlek..

Hilmer
12 mars 2021 · 1 778 Inlägg

Ja det är olagligt!

Utmarks-Loke
12 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Det enda som är lagligt är de vanliga regplåtar som transportstyrelsen tillhandahåller

Pininfarina406
12 mars 2021 · 536 Inlägg

KossikS skrev:
Hej!

Som ämnen påpekar.
Är det olagligt att ha dekal istället för regplåten? Tänker ha det så att den fina grillen där fram får lite kärlek..

Transportstyrelsen är de enda som får tillhandahålla reg skyltar och de har en självhäftande modell. Men eftersom man inte får välja själv vilken man vill ha på sitt fordon och den självhäftande är för terrängfordon endast så är det kört.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pr … gsskyltar/

Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Lucif3r
12 mars 2021 · 2 208 Inlägg

Man får inte göra ett skit med regplåten, varken montera "en annan"(dvs, ej utfärdad av TS själva) eller "modifiera" den(t ex, ett klistermärke över EU-märket eller liknande).
Lite väl strikt kan man tycka, men så är det och det är väl bara att gilla läget...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2021 · 17 466 Inlägg

Satte en dekalregskylt på min 300C som jag tog ut helt ny. Ville inte att de skulle borra hål i fronten... 2 år senare var det poliskontroll. De hade en del åsikter om den... Fick inga böter men fick åka hem och skruva på rätt skylt och visa upp bilen på en lokal polisstation.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 mars 2021 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Satte en dekalregskylt på min 300C som jag tog ut helt ny. Ville inte att de skulle borra hål i fronten... 2 år senare var det poliskontroll. De hade en del åsikter om den... Fick inga böter men fick åka hem och skruva på rätt skylt och visa upp bilen på en lokal polisstation.

hoppas att du inte skruvade.. lite dubbelhäftande tejp fungerar...

jag fick tokskäll en gång pga jag inte hade skattemärket på (det var en stund sen)

så jag satte dit den löst som fan sen när jag kom hem tog jag loss den men ändrade mig och satte dit den upp och ner..  det tog säkert 3timmar sen blev jag stoppad och anledningen var att skattemärket satt upp och ner..    frågade om det inte fick det... vart tyst på den polisen smile

ja just det..skattmärke på anvisad plats stog det..inte vilket håll den skulle sitta smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang