Kvittrande ljud från kopplingen

Wille03
13 mars 2021 · 67 Inlägg

Hej, det uppkom ett kvittrande ljud från min koppling igår och det verkar hålla i sig. Spelar ingen roll om man trycker ner kopplingen eller om den är uppe, det låter oavsett. Bilen det gäller är en 740 med m47.

Bytte själv kopplingen och urtrampningslagret för ett tag sedan då jag tyckt den gamla tog dålig men det blev inte bättre. Den kopplar ur och det går att växla bra men man för aldrig dedär trycket i pedalen. Som i de bilar jag kört iaf så är pedalen lite hårdare i början och går sen lite lättare i slutet och som gör att man verkligen känner att den kopplar ur. Min pedal kommer aldrig över till att den går lättare eller vad man ska säga.

Min tanke är att det är urtrampningslagret som håller på att skära, men när jag funderar över hur det ser ut i sprängkåpan: vad är det som hindrar lagret från att lägga sig mot tryckplattan? För visst ska det vara lite spel? Sen en annan sak, om jag sträcker mig ner till slavcylindern så kan jag dra ihop den för hand några cm, alltså är den inte helt ihoptryckt när pedalen är uppe. Borde inte det göra att jag förlorar kopplingsväg? Kan det vara så att kopplingsarmen är böjd? Men om man skulle illustrera att det inte satt någon kopplingsarm på, ska slavcylindern stanna i ihoptrycket läge eller kommer den trycka ut sig själv, för min verkar ju trycka ut sig själv iom att jag kan trycka ihop den lite och när jag släpper så åker den ut igen?

Blev kanske en rörig text men skriv gärna vad ni tror mitt fel kan vara.

Mossan1
14 mars 2021 · 2 837 Inlägg

Hydrualiska kopplingar är självjusterande. Den här ingen intern returfjäder utan det är bara solfjädern som trycker tillbaka slavcylindern.

Justera in spel behövs bara när det är mekanisk överföring. =Vire.

Naturligtvis kan du med handen trycka tillbaka slavcylindern i botten.
Men då får du nog nog göra två pedaltryck innan kopplingen kopplar ur ordentligt.

Lagret kan vara orsaken till kvittrande ljudet.

Går lagret tungt på röret över ingående axel kan kopplingen bli tungtrampad.
Den ska smörjas med särskilt fett i lagom mängd.

Lite svampig pedalkänsla kan vara luft i hydrualiken, eller dålig slav eller huvudcylinder.

Gamla bakhjulsdrivna Volvo har aldrig haft bekväma kopplingar, tycker jag.
Tröga, gnekande, osv...

Senast redigerat av Mossan1 (14 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang