*Can-nät* mercedes c200 kompressor 2007.

stazh
17 mars 2021 · 1 Inlägg

Hej, detta är ett desperat försök med att få lite förståelse och hjälp av problem med min Mercedes c200.

(Jag är värdelös på bilar, så enkla svar eller förklara för mig på en enkel nivå)

Har något typ av can-näts fel som gör att blinkers och vindrutetorkare ej fungerar.
Halvljus fungerar men stänger ej av sig när man vrider nyckeln utan måste koppla ur batteriet.

Bilen ska säljas men vill gärna ha lite info om hur svårt / hur mycket det kan kosta och laga det.

Så jag har lite kött på benen om någon vill pruta extra mycket pga felet.
Tack på förhand!

Utmarks-Loke
17 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Såna där fel är tyvärr ganska jobbiga. Det kan vara fel på en styrmodul till exempel, det låter ju inte som om någon modul är sönder och blockerar CAN-bussen eftersom det är så funktioner som är borta. Jag skulle koppla in en bättre OBD2-scanner och försöka köra funktionerna manuellt. Om inte det går så försöka göra någon sorts reset, kanske ladda in ny mjukvara. Annars är det nog några utgångar i en styrmodul som är "döda".

Du måste nog låta fixa felet innan du säljer bilen för annars kommer det resultera i en massiv prissänkning. Folk skygga för den där sortens märkliga elektronikfel, och det av god anledning.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (17 mars 2021)

husseman
17 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, kan vara så lätt som spakcentralen -dvs spakarna bakom ratten, men kan vara nån CEM  (elektronikmodul) som sagt upp sig..o då e´det mindre roligt. Koppla upp hos nån som fixar Mb e´mitt tips.

mvh/husse

mb_pucken
18 mars 2021 · 5 083 Inlägg

Jag skulle börja med att kontrollera SAM fram.
Det är en styrenhet som sitter på vänster sida i motorutrymmet uppe vid vindrutan.
Där alla säkringar sitter. Har vart med om att det blir vatten i dessa med massa olika elfel som följd. Vill minnas att ena sidan går att knäppa lös så man ser kretskortet. Brukar bli grönt kladd där om dom fått bada i vatten.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang