Kompressor

masen_54
23 mars 2021 · 68 Inlägg

Hejsan, har varit på biltema och tittat på lite kompressorer, men verkar vara en djungel, har 2 som jag funderar på. 30V-50 och V2-OL-100, är det någon som vet något om dessa, kan den med 50 liters tank ge mer luft än den på 100? Tänkte om jag ska köra med luftverktyg så säger dom att det är bättre med 100 liter än 50, men om man läser så ger ju den på 50 liter mer luft, men vad vet jag. Annars om någon kan rekommendera någon från biltema, kostnad mellan 1000-3000 kr. Tacksam för lite hjälp.

zzr94092
23 mars 2021 · 4 385 Inlägg

Är väl bara den ena som är en "riktig" kolvkompressor?

torsen
24 mars 2021 · 7 234 Inlägg

Tankstorleken har inte det minsta med kompressorns kapacitet att göra.
Inte heller fri genomlupen luftmängd, eller max tryck.
Ska du använda kompressorn till att driva muttermaskin så behöver du inte så stor kapacitet.
Driften av en muttermaskin, för t ex hjulbyten, som sker temporärt, medför att tanken hinner "återhämta sig" mellan arbetena.
Önskar du däremot driva en slipmaskin bör du välja en kompressor som levererar runt 400 minutliter vid 8 kg.
Rekommenderar ALAB som enligt min mening är en av de mest prisvärda.
Har själv en med 50 liters tank.
Så smidig att jag kan parkera den under arbetsbänken, tillsammans med ESAB MIG-svetsen.

Men - en kompressor med lite kapacitet kräver i regel 400v 3-fas.
Ska du på sikt även införskaffa en MIG-svets och plasmaskärare så är det en god investering att installera 400v 3-fas.

it_mutt Avstängd
24 mars 2021 · 10 388 Inlägg

Fundera ut vad du ska ha kompressorn till.

Ska du "bara" köra mutterknack, så kräver det från 150L/min beroende på storlek och modell.
Ska du däremot köra slipmaskiner, så kan du räkna med att det går, beroende på maskinval givetvis, +300L/min
Punktblästrar ligger väl på från 150L/min
osv osv.

Utifrån vad du nu kommit fram till att du vill använda den till (och potentiella modeller och märken på tillbehören och därigenom vet "hur mycket luft" de behöver), så börja titta på vad tilltänkt kompressor ger.

Enligt mig är en optimal värld som följer när det gäller kompressor; tank som är dubbelt så stor som vad mitt verktyg förbrukar per minut. Och ytterligare +50% (av tanken) när det gäller vad blocket levererar. Det av den enkla anledning att när luften i tanken tar slut, så är det hopplöst att behöva vänta på att tanken ska bli full. Väntar man inte och blocket inte levererar mer än vad jag behöver, så blir tanken aldrig full och kompressorn får "gå hela tiden". Det är inte optimalt i någon ände.

Nu förstår jag att man inte kan skaffa en kompressor med 600L tank och ett block som levererar 900l/min. Eller kan och kan, det kan man givetvis, men, de flesta av oss gör inte det wink

Så, i en mer "realistisk värld"; sikta på en kompressor som levererar mer än vad du förbrukar. På så sätt hinner du fylla tanken medan du "jobbar" och kompressorn får vila lite. Kommer du ligga "runt 200l min", försök hitta något som faktiskt levererar 250L/min osv.

Sen är där givetvis, som påpekat, skillnad på om du ska använda en mutterknack i "ett par minuter" eller om du ska stå och slipa i 2 timmar.

Personligen skulle jag, i din sits (utan att veta exakt vad du har för tankar om att använda den till), letat tag i något i stil med deras 40B-90, fast begagnad då. Eller åtminstone av den "typen och storlek".

Senast redigerat av it_mutt (24 mars 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
masen_54
24 mars 2021 · 68 Inlägg

Tack alla för bra svar.

torsen
24 mars 2021 · 7 234 Inlägg

jag anser inte att någon av Biltema´s kompressorer är något att tänka på.

De mindre är av s k "membrantyp" = inte riktiga kolvkompressorer.
Membrantyp är förmånligt vid sprutmålning, renblåsning eller luftpåfyllning i bildäck
Annars för liten avgiven luftmängd under tryck.

Biltema´s största kompressor, V3-OL150 är alldeles för klen för för praktiskt arbete med t ex sliprondell.
Varför Biltema anger fri avgiven luftmängd(till 435 l/m) förstår jag inte, det har man ju ingen nytta av.
Fri avgiven luftmängd vid 6 bar 195 l/m är alldeles för lite tycker jag).

Kolla vidare med bl a Nima, Verktygsboden, Swedol m fl.
Har förekommit att både JULA och Ö&B tillfälligt haft användbara kompressorer.
B t w så sålde Ö&B för länge sedan ALAB(svensktillverkad i Delsbo).
Jag köpte min ALAB direkt från fabriken(utan mellanhänder som lägger på).

Lycka till med det delikata uppdraget att hitta den, för ditt ändamål, optimala kompressorn.
Endera svider det plånboken eller i snåltarmen.

it_mutt Avstängd
24 mars 2021 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
jag anser inte att någon av Biltema´s kompressorer är något att tänka på.

De mindre är av s k "membrantyp" = inte riktiga kolvkompressorer.
Membrantyp är förmånligt vid sprutmålning, renblåsning eller luftpåfyllning i bildäck
Annars för liten avgiven luftmängd under tryck.

Biltema´s största kompressor, V3-OL150 är alldeles för klen för för praktiskt arbete med t ex sliprondell.
Varför Biltema anger fri avgiven luftmängd(till 435 l/m) förstår jag inte, det har man ju ingen nytta av.
Fri avgiven luftmängd vid 6 bar 195 l/m är alldeles för lite tycker jag).

Kolla vidare med bl a Nima, Verktygsboden, Swedol m fl.
Har förekommit att både JULA och Ö&B tillfälligt haft användbara kompressorer.
B t w så sålde Ö&B för länge sedan ALAB(svensktillverkad i Delsbo).
Jag köpte min ALAB direkt från fabriken(utan mellanhänder som lägger på).

Lycka till med det delikata uppdraget att hitta den, för ditt ändamål, optimala kompressorn.
Endera svider det plånboken eller i snåltarmen.

V3-OL150 är bara deras största sett till tankvolym. Som redan konstaterats i tråden är det inte allt som avgör.
För "samma pengar" får man ex.vis en långt mycket bättre (i mitt tycke)
Drift-Air CT 5,5/580/200 B5900, eller varför inte, för mindre pengar, men trots allt bättre; Drift-Air CT 4/380/100 B3700B. Men visst, det spräcker både Biltema- och kostnads-kravet.

Biltema anger för övrigt inte "fri angiven luftmängd" till 435L/min, utan genomsluppen cylindervolym. Det är inget som bara Biltema göra, Jula gör samma sak och så även Verktygsboden på en del osv osv. Så det är inget som är unikt för Biltema.

Huruvida 195L/min @ 6bar räcker eller inte för någon annan, går inte att svara på. Finns ex.vis "gott om" mutterdragare som inte skulle utnyttja det fullt ut, samma sak med slipmaskiner osv.

Precis som det givetvis finns maskiner/verktyg som kräver mer för att prestera maximalt.
Inte så mycket att fundera på för "oss andra" så länge vetskapen om lite mer exakt, den ska användas till saknas.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 mars 2021 · 14 041 Inlägg

Jag har en två-cylindrig kompressor från Stanley, den är 3fas 400V. Funkar kanonbra. Den startar direkt även fast det kan ibland vara ner till 5 minusgrader i garaget. Hade tidigare en sån där skitkompressor typ biltema som var 1fas och när det var kallgrader gick den knappt igång. Sedermera brann den upp. Köp helst 3fas om du har möjlighet. uppemot 400 liter fri avgiven luftmängd rekommenderar jag och med en tank på kanske 60-80 liter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang