BMW 320d e46 2002 är extremt slö

Bensen
20 mars 2021 · 4 Inlägg

Hej!

Hoppas att jag inte är i fel tråd :)

Jag har en BMW 320d e46 2002 som har blitt extremt slö. Om jag kör på raksträcka utan motvind tar det nog tjugo sekunder för den att komma upp i 60. Den hugger ingenting utan accelererar jämnt hela tiden men känns som att den har gått in i något energisparar läge.

Är absolut inget proffs på detta men detta är vad jag har gjort:

Bilen har tidigare stått ett tag och tänkte då att det bildats bakterier i tanken som i sin tur stoppat upp något filter eller spridare. Jag bytte då bränslefilter samt spädde ut dieseln med spridarrengöring.

Bytte även alla vakuumslangar utan någon skillnad.

Testade att koppla bort avgassystemet vilket inte gjorde något men noterade att turbon lät iallafall.

Kopplade bort luftmassa mätaren utan att något hände. 

Jag kollade därefter felkoder med data och den ger då ifrån sig ”Control module, injection pump”. Är osäker på vad som menas med det men gissar att det är någon data i bilen som styr insprutningen.

Nu sitter jag fast och vet inte riktigt vart jag ska börja och sluta. Är det någon här som har någon aning om vad det kan vara så vore jag mycket tacksam.

Bassiehof
20 mars 2021 · 1 777 Inlägg
Utmarks-Loke
20 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Kanske du är i limp home-läge? Bilen känner att det är något fel någonstans och sänker motorkraften för att du skall kunna ta dig hem utan att förvärra felet

RaZtar
21 mars 2021 · 27 Inlägg

SOm Utmarks-Loke nämner kan den ha gått in i något slags limp mode. Har det felet på min E46a bensinare, jag är dock rätt säker på att min klarar sig fint ändå så jag rensar bara felkoderna. Du skulle ju kunna testa att rensa koden och se om den går något bättre, men kör försiktigt!

Dock så vill jag mena på att så slö blir nog inte bilen av limp mode men det kanske finns olika grader av limp mode?

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Bensen
24 mars 2021 · 4 Inlägg

Jag har rensat felkoderna men ingen skillnad. Den har rykt lite vitt men den drar inte vatten. Öppnade idag vevhusventilationen och såg att det var en vit/gul sörja, nästan som majonnäs. Vad kan detta bero på? Tänker att jag köper ny vevhusventilation och får se vad som händer. Finns det någon risk att det är tätt någon annan stans också och är det något jag ska tänka på?
Kan det vara så att den har gått in i limp mode för att skydda sig från tryck som ska göra sönder packningar med mera? Men som RaZtar säger så känns det konstigt om limp mode kan ha sån stor påverkan.

Bensen
24 mars 2021 · 4 Inlägg

Kan tillägga att bilen har stått en hel del och endast gått lugna turer och inte alltid kommit upp i arbetstemperatur.

RaZtar
24 mars 2021 · 27 Inlägg

Bensen skrev:
Kan tillägga att bilen har stått en hel del och endast gått lugna turer och inte alltid kommit upp i arbetstemperatur.

Men den sega accelerationen finns även vid arbetstemperatur eller hur?

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Bensen
24 mars 2021 · 4 Inlägg

Ja den finns hela tiden, känns som att köra en slö moped.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang