När är en V70 bensinare utsliten?

Rajmo89
26 mars 2021 · 11 Inlägg

När är en V70 bensinare utsliten? Om vi förutsätter att bilen överlag är välvårdad och i bra skick.

Om vi tar en ca 10 år gammal Volvo V70, som finns med en drös olika motoralternativ t.ex. 2.0F 2,5FT, T4, T5, T6.
Så kostar de ca 75 000 om de gått ca 25 000 mil (beroende på motor, och utrustning såklart men ungefär)
Om de gått hälften av detta (ca 12k mil), så kostar de ca 150 000, alltså det dubbla men ändå ungefär samma årsmodell.

Frågan är, när går gränsen för att köpa en bensinare? Skiljer det sig från motoralternativen?

Om man tar en T5 t.ex. som har kamkjedja och där inte ett andra kamremsbyte är akutellt. Är det värt att köpa en sådan som gått 25k mil? Vad riskerar man i byte på en sådan.
Eller är det bättre att köpa en för dubbla priset med lägre mil?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 mars 2021 · 14 007 Inlägg

Rajmo89 skrev:
När är en V70 bensinare utsliten? Om vi förutsätter att bilen överlag är välvårdad och i bra skick.

Om vi tar en ca 10 år gammal Volvo V70, som finns med en drös olika motoralternativ t.ex. 2.0F 2,5FT, T4, T5, T6.
Så kostar de ca 75 000 om de gått ca 25 000 mil (beroende på motor, och utrustning såklart men ungefär)
Om de gått hälften av detta (ca 12k mil), så kostar de ca 150 000, alltså det dubbla men ändå ungefär samma årsmodell.

Frågan är, när går gränsen för att köpa en bensinare? Skiljer det sig från motoralternativen?

Om man tar en T5 t.ex. som har kamkjedja och där inte ett andra kamremsbyte är akutellt. Är det värt att köpa en sådan som gått 25k mil? Vad riskerar man i byte på en sådan.
Eller är det bättre att köpa en för dubbla priset med lägre mil?

Om den har kamkedja, har det gjorts ett första kamremsbyte och där det inte är aktuellt med ett andra kamremsbyte eller hur menar du?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
26 mars 2021 · 10 245 Inlägg

Rajmo89 skrev:
När är en V70 bensinare utsliten? Om vi förutsätter att bilen överlag är välvårdad och i bra skick.

Om vi tar en ca 10 år gammal Volvo V70, som finns med en drös olika motoralternativ t.ex. 2.0F 2,5FT, T4, T5, T6.
Så kostar de ca 75 000 om de gått ca 25 000 mil (beroende på motor, och utrustning såklart men ungefär)
Om de gått hälften av detta (ca 12k mil), så kostar de ca 150 000, alltså det dubbla men ändå ungefär samma årsmodell.

Frågan är, när går gränsen för att köpa en bensinare? Skiljer det sig från motoralternativen?

Om man tar en T5 t.ex. som har kamkjedja och där inte ett andra kamremsbyte är akutellt. Är det värt att köpa en sådan som gått 25k mil? Vad riskerar man i byte på en sådan.
Eller är det bättre att köpa en för dubbla priset med lägre mil?

Över tid är det ju oftast inte själva motorerna som gör att folk till slut ger upp en bil. Det är ju när saker runtomkring börjar kosta som i första hand dom som lämnar in på verkstad ger upp. Då säljs bilen till folk som skruvar själva. När dom ger upp blir bilen antingen stående eller reservdelsbil.

Skulle säga att mycket få bilar blir stående pga motorn blivit utsliten. Det brukar vara kamremsras, växellådsras osv osv. Och i slutänden handlar dessa saker uteslutande om underhåll. Struntar man i underhållet och/eller eventuella missljud så kan man "slita ut" en bil på 10000 mil. Sköter man om den kan samma bil rulla 50-60000 mil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rajmo89
26 mars 2021 · 11 Inlägg

Vettemannen skrev:

Rajmo89 skrev:
När är en V70 bensinare utsliten? Om vi förutsätter att bilen överlag är välvårdad och i bra skick.

Om vi tar en ca 10 år gammal Volvo V70, som finns med en drös olika motoralternativ t.ex. 2.0F 2,5FT, T4, T5, T6.
Så kostar de ca 75 000 om de gått ca 25 000 mil (beroende på motor, och utrustning såklart men ungefär)
Om de gått hälften av detta (ca 12k mil), så kostar de ca 150 000, alltså det dubbla men ändå ungefär samma årsmodell.

Frågan är, när går gränsen för att köpa en bensinare? Skiljer det sig från motoralternativen?

Om man tar en T5 t.ex. som har kamkjedja och där inte ett andra kamremsbyte är akutellt. Är det värt att köpa en sådan som gått 25k mil? Vad riskerar man i byte på en sådan.
Eller är det bättre att köpa en för dubbla priset med lägre mil?

Om den har kamkedja, har det gjorts ett första kamremsbyte och där det inte är aktuellt med ett andra kamremsbyte eller hur menar du?

/Benny

Förstår att det är otydligt. Menade att om det varit kamrem så hade det varit dags för andra bytet inom en snart framtid om den gått 25k mil, vilket inte behövs i exemplet med T5.

Rajmo89
26 mars 2021 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:

Rajmo89 skrev:
När är en V70 bensinare utsliten? Om vi förutsätter att bilen överlag är välvårdad och i bra skick.

Om vi tar en ca 10 år gammal Volvo V70, som finns med en drös olika motoralternativ t.ex. 2.0F 2,5FT, T4, T5, T6.
Så kostar de ca 75 000 om de gått ca 25 000 mil (beroende på motor, och utrustning såklart men ungefär)
Om de gått hälften av detta (ca 12k mil), så kostar de ca 150 000, alltså det dubbla men ändå ungefär samma årsmodell.

Frågan är, när går gränsen för att köpa en bensinare? Skiljer det sig från motoralternativen?

Om man tar en T5 t.ex. som har kamkjedja och där inte ett andra kamremsbyte är akutellt. Är det värt att köpa en sådan som gått 25k mil? Vad riskerar man i byte på en sådan.
Eller är det bättre att köpa en för dubbla priset med lägre mil?

Över tid är det ju oftast inte själva motorerna som gör att folk till slut ger upp en bil. Det är ju när saker runtomkring börjar kosta som i första hand dom som lämnar in på verkstad ger upp. Då säljs bilen till folk som skruvar själva. När dom ger upp blir bilen antingen stående eller reservdelsbil.

Skulle säga att mycket få bilar blir stående pga motorn blivit utsliten. Det brukar vara kamremsras, växellådsras osv osv. Och i slutänden handlar dessa saker uteslutande om underhåll. Struntar man i underhållet och/eller eventuella missljud så kan man "slita ut" en bil på 10000 mil. Sköter man om den kan samma bil rulla 50-60000 mil...

Jag förstår. Jag är själv inte så kunnig utan är nyfiken. Hur ser det ut med andra delar? Håller en turbo också "för alltid" med rätt underhåll?
Tänker även på stötdämpare, drivknutar och annat som inte är kopplat till motorn. Förstår att det är svårt att säga beroende på hur en bil är körd. Men det kanske finns en fingervisning kring när sådana saker kan tänkas slitas ut?

Brådhis * Voff voff *
26 mars 2021 · 10 245 Inlägg

Rajmo89 skrev:

Brådhis skrev:

Rajmo89 skrev:
När är en V70 bensinare utsliten? Om vi förutsätter att bilen överlag är välvårdad och i bra skick.

Om vi tar en ca 10 år gammal Volvo V70, som finns med en drös olika motoralternativ t.ex. 2.0F 2,5FT, T4, T5, T6.
Så kostar de ca 75 000 om de gått ca 25 000 mil (beroende på motor, och utrustning såklart men ungefär)
Om de gått hälften av detta (ca 12k mil), så kostar de ca 150 000, alltså det dubbla men ändå ungefär samma årsmodell.

Frågan är, när går gränsen för att köpa en bensinare? Skiljer det sig från motoralternativen?

Om man tar en T5 t.ex. som har kamkjedja och där inte ett andra kamremsbyte är akutellt. Är det värt att köpa en sådan som gått 25k mil? Vad riskerar man i byte på en sådan.
Eller är det bättre att köpa en för dubbla priset med lägre mil?

Över tid är det ju oftast inte själva motorerna som gör att folk till slut ger upp en bil. Det är ju när saker runtomkring börjar kosta som i första hand dom som lämnar in på verkstad ger upp. Då säljs bilen till folk som skruvar själva. När dom ger upp blir bilen antingen stående eller reservdelsbil.

Skulle säga att mycket få bilar blir stående pga motorn blivit utsliten. Det brukar vara kamremsras, växellådsras osv osv. Och i slutänden handlar dessa saker uteslutande om underhåll. Struntar man i underhållet och/eller eventuella missljud så kan man "slita ut" en bil på 10000 mil. Sköter man om den kan samma bil rulla 50-60000 mil...

Jag förstår. Jag är själv inte så kunnig utan är nyfiken. Hur ser det ut med andra delar? Håller en turbo också "för alltid" med rätt underhåll?
Tänker även på stötdämpare, drivknutar och annat som inte är kopplat till motorn. Förstår att det är svårt att säga beroende på hur en bil är körd. Men det kanske finns en fingervisning kring när sådana saker kan tänkas slitas ut?

Nej, för alltid håller den inte. Men rätt skött håller den rätt länge. Men samtidigt, en bil som gått 12000 mil och en massa kortkörningar kanske turbon ger upp vid 13500 mil. Medan på en som gått 25000 landsvägsmil så håller den kanske till 45000 mil med rätt service...

Stötdämpare är ju samma sak. Har bilen stått mycket så kanske packningar och bussningar torkar istället för att slitas ut av fjädrandet. Släpdragare? Husvagn? Hästsläp? Inga släp alls?

Poängen är att svaret på din fråga finns inte. smile Det finns så många variabler i svaret att det inte går att ge något... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rajmo89
26 mars 2021 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:

Rajmo89 skrev:

Brådhis skrev:

Över tid är det ju oftast inte själva motorerna som gör att folk till slut ger upp en bil. Det är ju när saker runtomkring börjar kosta som i första hand dom som lämnar in på verkstad ger upp. Då säljs bilen till folk som skruvar själva. När dom ger upp blir bilen antingen stående eller reservdelsbil.

Skulle säga att mycket få bilar blir stående pga motorn blivit utsliten. Det brukar vara kamremsras, växellådsras osv osv. Och i slutänden handlar dessa saker uteslutande om underhåll. Struntar man i underhållet och/eller eventuella missljud så kan man "slita ut" en bil på 10000 mil. Sköter man om den kan samma bil rulla 50-60000 mil...

Jag förstår. Jag är själv inte så kunnig utan är nyfiken. Hur ser det ut med andra delar? Håller en turbo också "för alltid" med rätt underhåll?
Tänker även på stötdämpare, drivknutar och annat som inte är kopplat till motorn. Förstår att det är svårt att säga beroende på hur en bil är körd. Men det kanske finns en fingervisning kring när sådana saker kan tänkas slitas ut?

Nej, för alltid håller den inte. Men rätt skött håller den rätt länge. Men samtidigt, en bil som gått 12000 mil och en massa kortkörningar kanske turbon ger upp vid 13500 mil. Medan på en som gått 25000 landsvägsmil så håller den kanske till 45000 mil med rätt service...

Stötdämpare är ju samma sak. Har bilen stått mycket så kanske packningar och bussningar torkar istället för att slitas ut av fjädrandet. Släpdragare? Husvagn? Hästsläp? Inga släp alls?

Poängen är att svaret på din fråga finns inte. smile Det finns så många variabler i svaret att det inte går att ge något... smile

Jag förstår. Frågan kanske kan liknas med "hur långt är ett snöre?" Man vet det helt enkelt inte förrän man mätt det aktuella snöret eller "kontrollerat den aktuella bilen i fråga".
Därmed kanske hela diskussionen dör för denna tråden. Jag får tacka för din tid i alla fall smile

Brådhis * Voff voff *
26 mars 2021 · 10 245 Inlägg

Rajmo89 skrev:

Brådhis skrev:

Rajmo89 skrev:

Jag förstår. Jag är själv inte så kunnig utan är nyfiken. Hur ser det ut med andra delar? Håller en turbo också "för alltid" med rätt underhåll?
Tänker även på stötdämpare, drivknutar och annat som inte är kopplat till motorn. Förstår att det är svårt att säga beroende på hur en bil är körd. Men det kanske finns en fingervisning kring när sådana saker kan tänkas slitas ut?

Nej, för alltid håller den inte. Men rätt skött håller den rätt länge. Men samtidigt, en bil som gått 12000 mil och en massa kortkörningar kanske turbon ger upp vid 13500 mil. Medan på en som gått 25000 landsvägsmil så håller den kanske till 45000 mil med rätt service...

Stötdämpare är ju samma sak. Har bilen stått mycket så kanske packningar och bussningar torkar istället för att slitas ut av fjädrandet. Släpdragare? Husvagn? Hästsläp? Inga släp alls?

Poängen är att svaret på din fråga finns inte. smile Det finns så många variabler i svaret att det inte går att ge något... smile

Jag förstår. Frågan kanske kan liknas med "hur långt är ett snöre?" Man vet det helt enkelt inte förrän man mätt det aktuella snöret eller "kontrollerat den aktuella bilen i fråga".
Därmed kanske hela diskussionen dör för denna tråden. Jag får tacka för din tid i alla fall smile

Precis! smile Man kan ju sedan förstås alltid utveckla vidare och diskutera typfel på en viss bilmodell så du, mer som ett köpråd, får veta vad du ska titta efter vid tex en provkörning. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rajmo89
26 mars 2021 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:

Rajmo89 skrev:

Brådhis skrev:

Nej, för alltid håller den inte. Men rätt skött håller den rätt länge. Men samtidigt, en bil som gått 12000 mil och en massa kortkörningar kanske turbon ger upp vid 13500 mil. Medan på en som gått 25000 landsvägsmil så håller den kanske till 45000 mil med rätt service...

Stötdämpare är ju samma sak. Har bilen stått mycket så kanske packningar och bussningar torkar istället för att slitas ut av fjädrandet. Släpdragare? Husvagn? Hästsläp? Inga släp alls?

Poängen är att svaret på din fråga finns inte. smile Det finns så många variabler i svaret att det inte går att ge något... smile

Jag förstår. Frågan kanske kan liknas med "hur långt är ett snöre?" Man vet det helt enkelt inte förrän man mätt det aktuella snöret eller "kontrollerat den aktuella bilen i fråga".
Därmed kanske hela diskussionen dör för denna tråden. Jag får tacka för din tid i alla fall smile

Precis! smile Man kan ju sedan förstås alltid utveckla vidare och diskutera typfel på en viss bilmodell så du, mer som ett köpråd, får veta vad du ska titta efter vid tex en provkörning. smile

Jag har tittat på V70/V60, ca 2010-2013 sådär. Allt emellan 75-150k prismässigt (därav trådstartens funderingar). Jag har inte jättelångt till jobbet (därav inte diesel) och kommer överlag inte ha så många mil per år, ca 1000 så bränsleförbrukningen är inte så viktigt. Men vill ha en stor bil som kan dra runt på en styrpulpet utan problem. T5:an lockar. Men 2,5FT kanske också är ett bra val? Men har läst att de ska servas oftare.

Brådhis * Voff voff *
26 mars 2021 · 10 245 Inlägg

Rajmo89 skrev:

Brådhis skrev:

Rajmo89 skrev:

Jag förstår. Frågan kanske kan liknas med "hur långt är ett snöre?" Man vet det helt enkelt inte förrän man mätt det aktuella snöret eller "kontrollerat den aktuella bilen i fråga".
Därmed kanske hela diskussionen dör för denna tråden. Jag får tacka för din tid i alla fall smile

Precis! smile Man kan ju sedan förstås alltid utveckla vidare och diskutera typfel på en viss bilmodell så du, mer som ett köpråd, får veta vad du ska titta efter vid tex en provkörning. smile

Jag har tittat på V70/V60, ca 2010-2013 sådär. Allt emellan 75-150k prismässigt (därav trådstartens funderingar). Jag har inte jättelångt till jobbet (därav inte diesel) och kommer överlag inte ha så många mil per år, ca 1000 så bränsleförbrukningen är inte så viktigt. Men vill ha en stor bil som kan dra runt på en styrpulpet utan problem. T5:an lockar. Men 2,5FT kanske också är ett bra val? Men har läst att de ska servas oftare.

2,5FT är ju en trevlig motor. Bra knuff i den och vettig förbrukning ändå.

V70 eller V60 är ju närmast en smaksak. V60 har lägre takhöjd i bagaget. Bra att ha i åtanke om man tex har hund.

(Nu väntar jag för övrigt bara på att Garagets asien-bils-falang ska dundra in i tråden och skriva hur mycket bättre ditt liv blir med en Honda/Mazda/Toyota) wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Curse
26 mars 2021 · 686 Inlägg

Finns inget annat än Mazda! Skämt åsido. Har själv inga dåliga erfarenheter av Volvo. Har själv ägt en första generationen 850. Farsan haft en handfull Volvon som rullat utan bekymmer. Volvo är ju som känt slitstarka. Service överlag är A och O oavsett bil. Som sagt ovan så kan en bil vara färdig för sista vilan vid 10000mil. Medan flera rullat 6 gånger mer. Sett V70 som rullat 50000mil t.ex. Jag o frugan kör varsinn Mazda 6 MPS. Blir lite meck. Men bilarna är 14-15år gamla. Körs så gott som dagligen. Utan bekymmer. Ska dock byta bromsslang på frugans i helgen.

Mazda 6 "MPS" (2006)
jaka54
26 mars 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som Audi-gillare så håller jag med! Visst går det bra med Volvo också! Det viktiga är skötseln av bilen om den ska hålla länge! 50000-60000mil är inga problem om den sköts ordentligt (byter olja varje år eller vid 1000-1500mil och tvättar den ofta).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang