Sporadiskt Gnissel från motorn V70 D5 -04

Leumasen
27 mars 2021 · 22 Inlägg

Hej, det gnisslar sporadiskt från vänstra sidan av motorn. Låter även lite som fågelkvitter. Jag har nyss bytt frihjulet på generatorn men ljudet är kvar. När jag slår på fler strömförbrukare t.ex. stolsvärme så låter det hela tiden. Tycker också att det låter mer när jag accelererar.

Kamrem och spännrullen har gått drygt 3000 mil samt vattenpump. Multiremmen med spännare och löphjul byttes strax innan det

Har någon förslag på vad det är som låter? Har hållit på ett tag, minst 100 mil men förmodligen mycket längre. Har ingen film just nu men kom gärna med förslag.

Har hängt av multiremmen och snurrat på löphjul och spännare och båda går lätt och inga onormala glapp vad jag kan känna. Ingen skillnad med AC av eller på. Servopumpens hjul går lätt.

Utmarks-Loke
27 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Provade du att starta motorn när multiremmen var avhängd? Jag misstänker ändå spännrullen, även om den bara är 3000 mil gammal. Den kan gnissla fast man inte känner något glapp.

Leumasen
27 mars 2021 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Provade du att starta motorn när multiremmen var avhängd? Jag misstänker ändå spännrullen, även om den bara är 3000 mil gammal. Den kan gnissla fast man inte känner något glapp.

Nej det gjorde jag inte. Spontant tänker jag att om det är spännrullen som gnissar så borde det gå att köra ganska länge till. Kommer självklart att åtgärda den snarast men ska köra 50 mil till under de kommande dagarna och vill gärna veta om bilen kommer hålla wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 mars 2021 · 14 039 Inlägg

Leumasen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Provade du att starta motorn när multiremmen var avhängd? Jag misstänker ändå spännrullen, även om den bara är 3000 mil gammal. Den kan gnissla fast man inte känner något glapp.

Nej det gjorde jag inte. Spontant tänker jag att om det är spännrullen som gnissar så borde det gå att köra ganska länge till. Kommer självklart att åtgärda den snarast men ska köra 50 mil till under de kommande dagarna och vill gärna veta om bilen kommer hålla wink

Det är ingen som kan svara på om den håller. Antingen håller den eller inte, det är den bistra sanningen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Leumasen
28 mars 2021 · 22 Inlägg

Tack för svar

Leumasen
28 mars 2021 · 22 Inlägg

Hej.
Jag hängde av remmen och startade, domherren blev tyst då. Inget missljud.

Youtubelänk: https://youtube.com/shorts/1ZFArN6oj1s

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 mars 2021 · 14 039 Inlägg

Leumasen skrev:
Hej.
Jag hängde av remmen och startade, domherren blev tyst då. Inget missljud.

Youtubelänk: https://youtube.com/shorts/1ZFArN6oj1s

Men multiremmen satt ju på i videon.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
28 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Bra, då vet du att det inte är kamremmen som kvittrar för det är ett ljud som kan göra vem som helst nervös  wink

Leumasen
28 mars 2021 · 22 Inlägg

Vettemannen skrev:

Leumasen skrev:
Hej.
Jag hängde av remmen och startade, domherren blev tyst då. Inget missljud.

Youtubelänk: https://youtube.com/shorts/1ZFArN6oj1s

Men multiremmen satt ju på i videon.

/Benny

Stämmer bra, annars skulle ni inte kunna höra missljudet.

Utmarks-Loke skrev:
Bra, då vet du att det inte är kamremmen som kvittrar för det är ett ljud som kan göra vem som helst nervös  wink

Hehe japp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang