Volvo 244 - 82

Linusstromberg
2 april 2021 · 4 Inlägg

Har hinkat ner en b23e i min Volvo och har fått den att gå hyfsat men har ett problem.

Den går perfekt på tomgång osv men direkt man försöker gasa så smäller den och dör nästan, har kollat tändningen och den står rätt så har ingen aning om vad felet kan bero på

Utmarks-Loke
2 april 2021 · 5 809 Inlägg

Har motorn stått ett tag sedan den senast var igång? K-jet kärvar ihop om det inte får röra på sig. Kolla så mätskivan löper lätt och så vidare.

Linusstromberg
2 april 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har motorn stått ett tag sedan den senast var igång? K-jet kärvar ihop om det inte får röra på sig. Kolla så mätskivan löper lätt och så vidare.

Okej är inte på plats och är rätt så okunnig med denna motor.. men antar att det är skivan som är under den där självaste "luftbälgan"? Motorn har inte varit igång på 5 - 6 år heller men dock så gick den bra för några veckor sen när jag först fick den att gå men problemet då var att ena tändstiftsgängan var gängpaj så den gick bara på tre cylindrar, detta löste jag genom att lossa toppen osv och gänga om, nu så går den på 4 men vägrar gå upp i varv. Packningar till topp och insug är bytta.

Utmarks-Loke
2 april 2021 · 5 809 Inlägg

Om toppen varit av skall du nog dubbel- och trippelkolla att inte kamremmen står ett par kuggar fel

Steff240
2 april 2021 · 1 005 Inlägg

Vakuumläckage nånstans kan yttra sig sådär. Då orkar inte luftmängdsskivan lyfta ordentligt för vakuumet smiter ut nån annanstans. Resultatet blir då att blandningen luft/bränsle blir fel och motorn dör eller går illa roll

Hilmer
2 april 2021 · 1 776 Inlägg

*En klassiker på dessa är ju att slangen mellan gasspjället och kallstartsluftsliden hoppar av (dessa slangar sitter utan klämmor) och då drar den in friskluft den vägen istället och går så som du beskriver ungefär.
*Om toppen varit av så kontrollera så att kamremmen sitter rätt, en kugg fel gör att dom går väldigt konstigt. Kolla också så att tändföljden är rätt.
*2-taktsolja i tanken smörjer systemet, räcker gott med 2dl till full tank, kanske mer första gången för att få allt att lira som det ska.
*Vilken version av B23E är det? Tändningen skall stå lite olika beroende på vilken kam och topp man har.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang