Motorn stängs av under körning - svårstartad efter paus

gonzolito
26 mars · 68 Inlägg

Hej

Jag har en veteranbil från 47 med rak 8:a.

Mitt problem är att motorn stannar under körning efter typ 25-30 min. Oftast är det bara att stanna och starta igen, vill inte starta under rullning då den har en FluidDrive låda.

Ett annat fenomen är att efter en körning på runt 40 min och man stannar för en paus, då blir den tjurig och vägrar starta på en bra stund... har hört om saker som ånglock i förgasaren, för hög värme på bränslet i motorrummet osv... Vet inte hur jag ska lösa det dock.. .

Någon som vet vad det kan vara?

Elen är helt ny btw.

Mvh
Gonza

Mossan1
27 mars · 202 Inlägg

1947.
Är det magnettändning?
Dom kan vara lite luriga.
Här du kollat gnistan när den stannat?
Tänk på att det ska var BRA gnista i friska luften för att tända under kompressionen.

Är det brytarspetsar så är tändspolen misstänkt.

Är den sur när den stannar?

Är det fallförgasare så är ånglås vanligt.
För mycket bränsle ligger kvar i grenröret och ger för lite syre vid start.
Måste ventileras bort. Eller svalna helt.

Är det stigningsförgasare (som det drar UPP igenom, så är dom svåra att både sura och få ånglås i.
Vanlig förgasarmodell på gamla traktorer.

Blir det väldigt varmt i motorrummet kan bränslet i förgasaren förånga, och då fungerar inte munstycke osv.

Senast redigerat av Mossan1 (27 mars )

granadadr
27 mars · 6 485 Inlägg

tänkte direkt på ånglås,, vanligt bland äldre jänkare

gonzolito
27 mars · 68 Inlägg

Oj många frågor där... Jag ska vara ärlig och säga att jag inte kan svara på frågorna med säkerhet...förstår att det gör det svårt då att komma med förslag.
Vad kan man göra åt ånglås normalt? Det blir väldigt varmt i motorrummet och jag har funderat på någon lösning där, men den har ju typ funkat i 74 år, haha.
När jag kört en längre sträcka med ett par motorstopp (typ var 15 min) och tar en paus så blir den kinkig och vägrar gå igång på typ 40min-1h...sjukt irriterande.

Senast redigerat av gonzolito (27 mars )

jaka54
27 mars · 4 401 Inlägg

Hej!
Motorn går för varm, eller rättare sagt...det blir för varmt i motorrummet! Det är därför motorn trilskas och lägger av!

Senast redigerat av jaka54 (27 mars )

gonzolito
27 mars · 68 Inlägg

Lite det jag var rädd för....

Kan man "isolera" förgasaren och bränsleledningar inkl filter så att det funkar bättre tror ni? Någon sa något om en platta man kan sätta mellan motorblocket och förg. men om det är så varmt i övriga utrymmet kanske inte det hjälper. Fläktar? Funderar på att sätta in en extra gen på 12V för att driva ljud, då kan man sätta in 12V fläktar med tempgivare. Förresten, termostaten vet jag inte vilket skick den är i men motorn har inte gått för varmt enligt tempmätaren i bilen.

gonzolito
27 mars · 68 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62914/62914-2b978f71efe6ff5b275f921fbe257a4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62914/62914-35663efcaff5038de0bf4b4b1bf329ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62914/62914-703bcc77802c975e9480bd36511e6a2b.jpg


Så här ser motorn ut!
Än så länge har jag bara bytt ut allt kablage då det gamla var i bedrövligt skick och fixat med inredningen... Motornhar fått vänta då den har startat och rullat,haha.

Xebers76
27 mars · 1 926 Inlägg

Finns ju bränslefilter med så kallad "vapor return". Kan säkert hjälpa lite.

Med det sagt hade jag en Caprice 1990 längre tillbaks, den hade retur via pumpen men hade trots det sånt sjukt ånglås när det var högsommar att bilen var riktigt jobbig att köra.

Så inte alltid det hjälper. Största problemet är ju dagens bensin som inte tål värme lika bra som förr (tydligen)

Vaxxa
8 april · 6 Inlägg

Låter som att det finns några olika möjligheter förutom ånglås i förgasaren.
Har du gnista på tändstiften när motorn är "död"?
Fungerar bränslepumpen som den ska?
Har även haft problem på en gammal Jaguar jag ägde där avluftningen till bränsletanken var tät och den hade liknande symtom.
Mvh Nicklas@vaxxa.se

zzr94092
8 april · 3 226 Inlägg

Tändspolen ser ut att vara utbytt, nått kinaskit?

gonzolito
torsdag 17:57 · 68 Inlägg

Inte den blekaste faktiskt... Det mesta är original men den är säkert utbytt.

torsen
torsdag 22:17 · 4 927 Inlägg

Med 99% säkerhet sätter jag min ära på att det är kondensatorn.
När du byter, se till att du får en på samma mikrofarad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang