Skakningar endast i dragläget mercedes- benz c220d manuel 2011

Feroxfera
17 april 2021 · 2 Inlägg

Hej alla

Har börjat få lite problem med min mercedes.

För några veckor sedan så övningskörde jag med min fru, hon är helt ny, så vi irra omkring på en parkering i några timmar med oerhört mycket start stopp och körning i dragläge.

Sedan när vi skulle iväg så märkte jag att bilen skakar till när man ska köra iväg, man kan till och med se växelspaken skaka till. Läste att detta är ett symtom efter att man slirat på kopplingen mycket och problemet försvann efter ett par veckor.

Häromdagen övningskörde vi igen, och då började vi med lite start stop och körning i dragläge i kanske 10 minuter. Nu är skakningarna tillbaka och de är mycket hårdare.

Det jag är mest bekymrad över är att, första gången så slirade vi runt på kopplingen i några timmar och skakningarna började och var relativt milda. Andra gången så räckte det med 10 minuter och nu är skakningarna ganska kraftiga.

Bilen: Mercedes-benz 2011 c220 diesel
Manuel växellåda, RWD.
Mätarställning ca 16000 mil.

Tack på förhand!

xXSammy
17 april 2021 · 6 569 Inlägg

Om det finns dubbelmassesvänghjul så låter det som att den har tagit skada

De ska ha ett par kugg spel åt bägge håll för att göra växlingar mjukare och skona växellådan.

Om den bara fungerar åt ett håll eller vridit sig så kommer det vibrera och/eller skramla från drivlinan

De/Dem
Feroxfera
17 april 2021 · 2 Inlägg

xXSammy skrev:
Om det finns dubbelmassesvänghjul så låter det som att den har tagit skada

De ska ha ett par kugg spel åt bägge håll för att göra växlingar mjukare och skona växellådan.

Om den bara fungerar åt ett håll eller vridit sig så kommer det vibrera och/eller skramla från drivlinan

Den har ett tvåmassesvänghjul vad jag vet. Men jag var precis ute och körde igen och nu har den än en gång slutat att skaka. Hade massvänghjulet varit trasigt så kan den väl inte gå tillbaka till att funka som den ska vad jag vet. Och jag antar att bilen då hade funkat dåligt och skakat i alla växlar inte bara i dragläget när man startar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang