Fel nyans efter reperation med sprayfärg från biltema, tips?

Postmortem
26 april 2021 · 3 Inlägg

Hejsan kära bilfantaster,

det är så att jag nyligen införskaffat mig en liten volkswagen polo från 2008 som vid inköpt hade en skada vänster bak. Kul tänkte jag, nu får man fixa laga lite + måla om de partiet (har inte gjort de tidigare).

Jag gick igenom lite youtube videos på hur man kan göra, med spackla, slipa, primer, bättringsfärg, lack osv. Jag förstod att det inte skulle bli lika fint som proffsen på youtube, men tänkte att de är ju en gammal bil så det är lite skit samma, mer bra träning för framtida bilar.

Jag gick då till biltema och köpte in deras kitt primer + bättringsfärg + lack och kände nu jäklare. Jag gick igenom hela processen och fixade, fint som tusan tyckte jag de blev, tog bort hålet helt o hållet. Men sen när jag tog bort tejpen (ja vet, jag tejpade en fyrkant som en jäkla rookie), så såg jag att de var fel nyans på färgen (enligt spec skulle de vara färgkod LA7R) .

Jag har accepterat att de är som det är, så jag kan leva med det. Men tänkte höra med er som säkert sätt detta tusen gånger, varför blir de så här? Var jag för snål och köpte biltemas färg, o därav så är matchen fel? Finns det något jag kan göra åt det?

Bild: https://i.ibb.co/5RD4Fx5/Screenshot-2021-04-26-at-10-27-59.png

Tack för framtida svar, allt gott! smile

spillolja
26 april 2021 · 4 020 Inlägg

Bilen är ca 13 år gammal, så det blir lite av en gammal bils platina,dvs. den åldras med värdighet wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
26 april 2021 · 2 156 Inlägg

Biltemas färg brukar inte ha den bästa färgmatchningen, tyvärr. Se om du kan få färg blandad på burk efter färgkoden på en större färgbutik, avsluta sedan med 2K klarlack (finns på burk även det) så tål det dessutom avfettning som en "vanlig" lack. smile

Senast redigerat av Mew (26 april 2021)

spillolja
26 april 2021 · 4 020 Inlägg

har köpt flera ggr, från denna firma:
https://www.spraydosen-shop.de/
kulörerna stämmer ganska bra trots att bilarna har varit mellan 10 -20 år gamla

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
26 april 2021 · 2 834 Inlägg

Biltema säger allt. Inte undra på nyansen är fel. Köp ordentlig billack som de blandar och har i sprayflaska.

Visst, avsevärt dyrare men man får vad man betalar för.... Alltid.

patrik79
26 april 2021 · 782 Inlägg

Det är svårt att få en sådan lagning bra. Det rekommenderas att man iaf rullar upp tejpen så det inte blir en så skarp kant. Är det inte alltför stor lagning som ska lackas så brukar jag strunta i att maska och istället lacka genom en tom hushållspappersrulle för att slippa skarv. Det finns även speciell klarlack som är till för att fade ut färgen mellan nya och gamla.
I ditt fall är nog det rätta att lacka om hela delen, då är det inte lika kritiskt att det är 100% rätt färg, även om det absolut hade varit snyggast.

Postmortem
26 april 2021 · 3 Inlägg

Tack så mycket för så många bra svar, det verkar som att gemensam nämnaren är att biltemas färg inte är det bästa. Frågan är nu ifall jag ska köpa en spreyburk från där sidan spillolja tipsade om: https://www.spraydosen-shop.de/ och en 2K klarlack och testa igen. Slippa ner lite lätt med sandpapper och sen spreya om. Primer lär jag ju kunna återvända tänker jag.

Jag har ju sett på youtube andra lacka om gamla bilar i silver och det har ju blivit hur fint som helst! big_smile

Postmortem
26 april 2021 · 3 Inlägg

Jag hittade denna, vad tror ni? Ska jag klippa till och ge det ett nytt försök eller bara skippa det? https://www.spraydosen-shop.de/car-pain … ctquestion

torsen
26 april 2021 · 7 234 Inlägg

Biltemas färgnyans är nog inte fel efter koden.
Det är däremot din bils färgnyans efter 13 år.
Spelar ingen roll vilket fabrikat av "färdig" färg du köpt.
Och du - nyansen skiftar mellan tak/huv och sidor.
Din bils lack är lika känslig(nästan) som din hy efter solbestrålning.

När det gäller äldre bilar, och man vill ha bra resultat, blir det till att uppsöka en färghandlare som har färgbar.
Kunnig personal kollar lacken på din bil och blandar till "lagom åldrad" lack med hjälp av en färgkarta som har "hål" så man kan lägga prover på lacken och komma fram till rätt kulör.
Du kan behöva en nyans för motorhuven och en nyans för sidorna på bilen.

B t w - har du klarlackat din "lagning"?
Lacknyansen ändrar sig när klarlacken kommer på!

Lucif3r
26 april 2021 · 2 208 Inlägg

Som sagt, solen har gjort sitt på orginallacken genom åren... För att få någorlunda exakt färgmatchning måste man göra ett färgprov på orginallacken och blanda färg efter det. Men, man lär fortfarande bemästra "feather"-tekniken, dvs göra övergången mellan ny och gammal lack så mjuk som möjligt.

Att maskera så som du gjort kommer aldrig bli bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang