Rök från batteri tre dagar efter starthjälp

Moz123
28 april 2021 · 58 Inlägg

Hej!

Vi fick start hjälp i söndags efter att vi glömt släcka en lampa över natt. Bilen har fungerat bra sedan dess, på den vanliga pendlingsrundan på 2x 35min.

Idag på retur resan från Varberg till Göteborg, märkte min fru att det luktade lite konstigt. När hon väl parkerade bilen i Göteborg, så kände hon lukten ännu starkare och kollade då under motorhuven, där hon såg massa rök komma från batteri området.

Så min fråga är, vet någon vad det är exakt som har hänt och är det säkert att köra bilen i ca 35 minuter hela vägen till verkstaden, imorgon bitti?

Så här ser det ut nu:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-1d0a9f198e189456052e7e464d2ce893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-e633c8098e0b1ff314fea22c866a8d8a.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2021 · 13 742 Inlägg

ser ut som jordpunkten är dålig på batteriet..  det ser lite suspekt ut

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bassiehof
28 april 2021 · 1 777 Inlägg

Ring försäkringsbolaget, begär bärgning.

jaka54
28 april 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
På bilden  överst ser man att batterisyra har läckt ut och runnit längs sidan på batteriet!¨Det innebär att batterihöljet  har spruckit och batteriet måste bytas på direkten!
När du tagit bort batteriet så ta trädgårdsslangen och spola rikligt med vatten överallt i motorrummet där du ser att det runnit batterisyra!!
-Mycket viktigt!!!!

Senast redigerat av jaka54 (28 april 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2021 · 13 742 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
På bilden  överst ser man att batterisyra har läckt ut och runnit längs sidan på batteriet!¨Det innebär att batterihöljet  har spruckit och batteriet måste bytas på direkten!
När du tagit bort batteriet så ta trädgårdsslangen och spola rikligt med vatten överallt i motorrummet där du ser att det runnit batterisyra!!
-Mycket viktigt!!!!

ja fan det såg inte jag...  tyckte - polen såg lite konstig ut så blicken fastnade där =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
28 april 2021 · 5 840 Inlägg

Det kan till och med vara brandrisk när sånt där händer. Jag skulle definitivt inte starta motorn så generatorn börjar skicka in ström i det där batteriet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2021 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan till och med vara brandrisk när sånt där händer. Jag skulle definitivt inte starta motorn så generatorn börjar skicka in ström i det där batteriet.

frågan om inte generatorn har gått åt helvete    och överladdat batteriet..  kan iof blivit kortslutning i batteriet oxå..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
28 april 2021 · 5 840 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det kan till och med vara brandrisk när sånt där händer. Jag skulle definitivt inte starta motorn så generatorn börjar skicka in ström i det där batteriet.

frågan om inte generatorn har gått åt helvete    och överladdat batteriet..  kan iof blivit kortslutning i batteriet oxå..

Ja, nåt skumt är det. Inget man bör köra omkring med, om man inte har en bra försäkring.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2021 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det kan till och med vara brandrisk när sånt där händer. Jag skulle definitivt inte starta motorn så generatorn börjar skicka in ström i det där batteriet.

frågan om inte generatorn har gått åt helvete    och överladdat batteriet..  kan iof blivit kortslutning i batteriet oxå..

Ja, nåt skumt är det. Inget man bör köra omkring med, om man inte har en bra försäkring.

värst är ju om bilen laddar 17-20volt  då blir det riktigt jobbigt.. då är branden minsta problemet när man böjrar bränna styrenheter så är en total brand och man står brevid bilen det minst dåliga som kan hända.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
28 april 2021 · 10 279 Inlägg

Rök från batteriet ska tas på största allvar då både brand- och explosionsrisk föreligger! Bärgning till verkstad är det enda rimliga förslaget. Att köra 35 minuter är inte att rekommendera!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
29 april 2021 · 7 238 Inlägg

Kanske kolla med en voltmeter vilken spänning generatorn ger?
Över 15 volt överladdar generatorn och alstrar knallgas, som är MYCKET explosiv!!!!!!
Och som dessutom kondenserar på metalldelar och fräter.

Cuefa Ain't no place like home...
29 april 2021 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:
Kanske kolla med en voltmeter vilken spänning generatorn ger?
Över 15 volt överladdar generatorn och alstrar knallgas, som är MYCKET explosiv!!!!!!
Och som dessutom kondenserar på metalldelar och fräter.

Jag går nog på de rekommendationer som tidigare skrivits - Starta inte bilen!
Vem vet vad mer som går åt h-e om t.ex spänningsregulatorn är körd...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
29 april 2021 · 5 840 Inlägg

Ja, risken är att elektronik som överlevt går sönder då istället. Å andra sidan kanske verkstaden försöker starta och katastrofen händer då istället...

Brådhis * Voff voff *
29 april 2021 · 10 279 Inlägg

torsen skrev:
Kanske kolla med en voltmeter vilken spänning generatorn ger?
Över 15 volt överladdar generatorn och alstrar knallgas, som är MYCKET explosiv!!!!!!
Och som dessutom kondenserar på metalldelar och fräter.

Och då är det en strålande idé att stå och fippla med en multimeter över batteriet tycker du...?

Nej, bärga bilen utan att starta den! Om inte annat kanske databoxar och annat lever en stund till då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 april 2021 · 17 478 Inlägg

Som redan nämnts finns det ju risk att saker och ting går käpprätt åt helvete. Börjar bilen elda upp datorboxar så kan det kosta 50-60k utan tvekan.
Bärga.

Se till att verkstaden kollar generatorns funktion efter de har bytt batteriet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
29 april 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Hade det varit min bil hade jag...
1. Tagit bort batteriet!
2. Spolat rent med vatten för att få bort all batterisyra.
3. Köpt nytt batteri ! (ex Biltemas "silverfärgade").

Moz123
29 april 2021 · 58 Inlägg

Tack för alla rekommendationer och förslag, som ledde till att vi insåg hur allvarligt problem det var!

Bilen står parkerad och väntar på vår snälla mekaniker som ska komma imorgon för att byta batteriet och eventuellt kolla upp vad som hänt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang